ژنتیکی/متابولیک

Positive for sry gene معنی

معنی مثبت شدن آزمایش اس آر وای و دلایل انجام این آزمایش را در این مطلب بخوانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش ژنتیکی خود را پزشکان متخصص بشنوید؟


Sry gene چیست ؟

ژن sry دربازوی بلند کروموزوم Y قرار دارد و در تکامل جنسیت جنین به سمت مذکر نقش مهمی دارد .این ژن تولید کننده مواد بیوشیمیایی در حین رشد جنین است که موجب رشد و تکامل دستگاه جنسی آن به سمت جنسیت مذکر می‌شود. نام‌های دیگر آن عامل تعیین کننده بیضه و منطقه تعیین کننده جنسیت Y (منظور از Y کروموزومی است که باعث جنسیت پسر در نوزاد می‌شود) می باشد.

ژن اس آر وای SRY
voice_613838

Sry مخفف چیست ؟

مخفف عبارت sex-determining region Y به معنی ناحیه تعیین کننده جنسیت روی کروموزوم Y می‌باشد.

در هریک از سلول‌های بدن 46 کروموزم ( برای تصور بهتر، فرض کنید 46 کتاب است که اطلاعات ژنتیکی ما در آنها نوشته است. 23 کتاب را از مادر خود دریافت کرده‌اید و 23 کتاب دیگر را از پدرتان )داریم . 44 کروموزوم به صورت جفت شده و غیر جنسی هستند و 2 کروموزوم دیگر یعنی کروموزوم X و Y کروموزوم جنسی نامیده می‌شوند و جنسیت فرد براساس این دو کروموزوم تعیین می‌شود. اگر جنینی دو کرموزوم XY داشته باشد پسر می‌شود و اگر دو کروموزوم XX داشته باشد، جنسیت وی دختر خواهد شد .دستگاه تناسلی مردان و زنان در دوران جنینی از یک نوع بافت منشا می‌گیرند و سپس این بافت‌ها بسته به کروموزومهای جنسی، به شکل مذکر یا مونث ایجاد می‌شوند.

ژن SRY

Positive for sry gene معنی

این نوشته در نتیجه جواب آزمایش به معنی وجود ژن sry در فرد می‌باشد. تفسیر این جواب آزمایش بستگی به فرد آزمایش دهنده و هدف پزشک از انجام آن دارد. اگر آزمایش برای مادری باردار درخواست شده باشد، به احتمال زیاد هدف از انجام این آزمایش تعیین جنسیت جنین می‌باشد. اگر برای فردی بزرگسال و غیر باردار درخواست شده باشد، احتمال زیاد با هدف بررسی جنسیت فرد از نظر ژنتیکی می‌باشد.


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش ژنتیکی خود را از پزشکان متخصص بشنوید؟


نقص در این ژن می‌تواند، موجب اختلال در تکامل جنسیت در فرد، به صورت جنسیت معکوس، دستگاه تناسلی مبهم و اصطلاحا ترانس و یا هرمافرودیسم ‌شود. پزشک متخصص، این آزمایش را برای تعیین جنسیت فرد از نظر ژنتیکی درخواست می‌دهد و با بررسی وجود یا عدم وجود ژنsry جنسیت و علت اختلال فرد مشخص می‌شود.


مقاله مرتبط : آزمایش ژنتیک azf


این تست در آزمایشگاه‌های مجهز به بخش ژنتیک و مولکولی انجام ‌می‌شود و نیازی به ناشتایی ندارد و نمونه مورد نیاز برای انجام آن 2-5 سی‌سی خون است.

voice_451069

منابع:

1- ( SRY gene )medlineplus

https://medlineplus.gov/genetics/gene/sry/

2- ( Ambiguous Genitalia in the Newborn )NCBI

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279168

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *