بیوشیمی

تفسیر آزمایش mucus ادرار

تفسیر آزمایش mucus ادرار

تفسیر آزمایش mucus ادرار

موکوس (mucus) مایع غلیظ و لغزنده ای است که قسمت های خاصی از بدن از جمله بینی، دهان، گلو و مجاری ادراری را می پوشاند و مرطوب می کند. Mucus همیشه توسط سلول های غشای مخاطی در دستگاه ادراری تولید می شود تا باکتری هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند را دفع کند. وجود مقدار کمی موکوس در ادرار شما طبیعی است ولی در عفونت‌های دستگاه ادراری(UTI) و بعضی بیماری‌ها مقدار آن افزایش می‌یابد. در این مقاله به تفسیر آزمایش mucus ادرار می‌پردازیم (1).

Mucus ادرار در چه آزمایشی بررسی می‌گردد؟

موکوس ادرار تحت عنوان آزمایشی به نام آزمایش ادرار( urine analysis ) بررسی می‌گردد. در آزمایش ادرار نمونه ادرار فرد از نظر ماکروسکوپی (بررسی ظاهر ادرار) و میکروسکوپی بررسی می‌گردد. میزان موکوس ادرار با آزمایش میکروسکوپی ادرار مشخص می‌گردد. در آزمایشگاه یک قطره از رسوب ادرار را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند و نمونه را از نظر مقدار موکوس، انواع مختلف سلول‌ها و کریستالها بررسی می‌کنند.

تفسیر آزمایش mucus ادرار

mucus  در ادرار

چرا فرد نیاز به انجام آزمایش mucus ادرار دارد؟

آزمایش mucus ادرار که با عنوان آزمایش ادرار( urine analysis ) توسط پزشک درخواست داده می‌شود، اغلب بخشی از یک چکاپ معمولی است. اما اگر فردی با علائمی مانند ضعف، تکرر ادرار، ادرار دردناک، ادرار کدر، قرمز رنگ و بوی بد ادرار به پزشک مراجعه کند پزشک درخواست این آزمایش را می‌دهد. زیرا این علائم نشان دهنده عفونت ادراری است (2).

نتایج آزمایش mucus ادرار

معمولا در قسمت microscopic (میکروسکوپی) آنالیز ادرار( urine analysis) برگه آزمایش، نتایج آزمایش mucus به صورت few (کم)،  moderate (متوسط) و یا many (زیاد) گزارش می‌شود.

تفسیر نتایج آزمایش mucus ادرار

نتیجه آزمایش  موکوس  وقتی  few (کم) یا   moderate (متوسط) گزارش شده است معمولا نشان دهنده این است که فرد مشکلی ندارد زیرا در حالت طبیعی معمولاً مقدار کم یا متوسط موکوس در ادرار وجود دارد.

در صورتی که نتیجه آزمایش به صورت many (زیاد) گزارش شده باشد طبیعی نیست. و ممکن است نشانه بیماری باشد.

عوامل افزایش Mucus ادرار

موکوس بیش از حد در ادرار اغلب یک علامت هشدار دهنده از یک بیماری زمینه ای است که باید به سرعت درمان شود. میزان موکوس ادرار در عفونت دستگاه ادراری (UTI)، بیماری مقاربتی (STD)، سنگ کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر، سرطان مثانه  و التهاب غده پروستات افزایش می‌یابد.

در زنان جوان بیشتر از سایر گروه ها افزایش موکوس دیده می‌شود.زیرا قاعدگی، بارداری، داروهای ضد بارداری و تخمک گذاری ممکن است موکوس را افزایش دهند. ممکن است به نظر برسد که علت افزایش این موکوس، مجاری ادراری است در حالی که علت آن اغلب واژن است. همچنین عفونت‌های باکتریایی و قارچی واژن علت افزایش Mucus در زنان است (3).

درمان افزایش موکوس ادرار

اگر علت افزایش موکوس، عفونت باکتریایی دستگاه ادراری باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اما اگر علت آن عفونت مقاربتی باشد، درمان موفقیت آمیز STI باعث پاکسازی موکوس اضافی می‌گردد. در افزایش موکوسی که علت آن سنگ کلیه است، برای درمان باید سنگ کلیه از بدن خارج شود تا موکوس کاهش یابد (3).

اگر شما جواب آزمایش ادرار و دیگر آزمایشات خود را دریافت کرده اید و نیاز دارید به صورت تخصصی جواب آنها را بررسی کنید، می‌توانید برای تفسیر آزمایش خود از سایت تفسیر آزمایش هوش مصنوعی دکتر لاندا استفاده کنید.

منابع

  1. https://www.healthline.com/health/mucus-in-urine#discharge
  2. https://medlineplus.gov/lab-tests/mucus-in-urine/#:~:text=What%20do%20the%20results%20mean,A%20urinary%20tract%20infection%20(UTI)
  3. https://www.verywellhealth.com/mucus-in-urine-8420560
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *