بیوشیمی

چربی خون بالا چه عوارضی دارد ؟

علائم و عوارض افزایش پارامتر‌های چربی در جواب آزمایش خون را در این مطلب بخوانید:

بالا بودن چربی خون اغلب بدون علامت است و افراد تنها با انجام آزمایش خون از میزان آن آگاه می‌شوند. به همین علت انجام، چکاپ سالیانه توصیه می‌شود. البته در صورت بالا بودن بسیار زیاد چربی خون، ممکن است فرد علائمی چون حلقه‌‌سفید اطراف قرنیه و غدد چربی زیر پوست را در بدن خود نشان می‌دهند. تشخیص زود هنگام این وضعیت در درمان و جلوگیری از بروز عوارض بسیار اهمیت دارد.

بالا بودن چربی خون می‌تواند در اثر عوامل متنوعی از جمله موارد زیر باشد:

· رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب

این عامل یکی از موثرترین عوامل، بالا بودن چربی خونی است.

· مصرف برخی داروها

برخی داروها می‌تواند سطح کلسترول LDL را افزایش و هم چنین سطح کلسترول HDL را کاهش دهد. از جمله داروهای شیمی درمانی و بتابلاکرها ( در درمان فشار خون بالا )

· ژن‌ها ابتلا به بیماری‌های نادر ژنتیکی می‌ تواند موجب بالا رفتن چربی خون مخصوصا کلسترول شود.(1)

انواع چربی‌های خون شاملhdl ، ldl ، کلسترول و هم چنین تری گلیسیرید است. میزان نرمال انواع چربی‌های خون

· میزان نرمال تری گلیسیرید TG 50-150 mg/dl

· میزان کلسترول تام total cholesterol

· میزان نرمال LDL کمتر از 130 mg/dl

· میزان نرمال HDL در مردان بالاتر از 45mg/dl و در زنان بالا تر از 55mg/dl

چربی خون بالا چه عوارضی دارد؟

بالا بودن چربی‌های خونی معمولا بدون علامت است. کلسترول مازاد در دیواره عروق خونی رسوب کرده و با سفت‌تر شدن و تنگ شدن عروق مانع خونرسانی کافی به اندام های بدن می‌شود. این وضعیت موجب وقوع سکته قلبی، سکته مغزی و دیگر عوارض خواهد شد. در ادامه به پاسخ چربی خون بالا چه عوارضی دارد؟ می‌پردازیم:

1- بیماری های قلبی

علائم بیماری‌های قلبی می تواند در مردان و زنان با یکدیگر متفاوت باشد. اگرچه این بیماری‌ها در هر دو جنس، مهمترین عامل مرگ ومیر سالیانه محسوب می‌شوند. ازعلائم اصلی بیماری های قلبی :

• درد قفسه سینه
  • خستگی شدید
  • بی حسی یا سردی دست و پا

2- سکته مغزی

تشکیل پلاک چربی در عروق، موجب کاهش و یا قطع خونرسانی به مغز‌‌ می‌‌شود که موجب سکته مغزی خواهد شد. علائم سکته مغزی شامل موارد زیر است:

• از دست دادن ناگهانی تعادل
  • فلج یک طرفه صورت
  • بی حسی در صورت دستها یا پا
  • تاری دید
  • سردرد شدید

3-سکته قلبی

عروق خونرسانی کننده قلب می‌تواند در اثر تشکیل پلاک چربی به تدریج سفت و تنگ‌تر شود. این وضعیت اصطلاحا آتروسکلروز نامیده می‌شود که به تدریج ایجاد خواهد شد. در نهایت بخشی از این پلاک می تواند جدا شود و در موجب انسداد عروق و قطع خونرسانی به ماهیچه های قلبی شود که سکته قلبی گفته می‌شود. حمله قلبی با علائم زیر همراه است:

· درد قفسه سینه یا بازو

· تنگی نفس

· سرگیجه

· حالت تهوع

· خستگی

4- بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی در اثر تشکیل پلاک در عروق خونرسانی کننده کلیه، بازو، شکم و یا پا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

• انقباض عضلات
  • درد هنگام فعالیت روزانه یا ورزش
  • احساس درد و ناراحتی در پا و انگشتان پا (2)

اگر شاهد سطحی از افزایش چربی خون، در جواب آزمایش خود هستید، با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید. ایشان با در نظر گرفتن شرایط توصیه‌های لازم را به شما خواهند کرد.

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/effects-of-high-cholesterol#how-to-lower-cholesterol

2. https://www.healthline.com/health/high-cholesterol-symptoms#symptom