سونوگرافی

GA در سونوگرافی

در این مطلب درباره‌ی GA در جواب سونوگرافی می‌خوانید:

سونوگرافی روش تصویربرداری پزشکی برای مشاهده و بررسی اندام های داخلی بدن است. این روش با استفاده از امواج فراصوتی فعالیت و ابعاد اندام ها را بررسی می‌کند. سونوگرافی حاملگی یک از پرکاربردترین انواع سونوگرافی است که جنین در حال رشد در شکم مادر را بررسی می‌کند. سونوگرافی حاملگی ابعاد بخش‌های مختلف جنین، میزان رشد، میزان مایع آمنیوتیک و بسیاری فاکتورهای مرتبط با سلامت مادر و جنین را مورد بررسی قرار می‌دهد. (1)

voice_83675

GA در سونوگرافی

یک از شاخص‌های سونوگرافی حاملگی شاخص GA است. شاخص GA مخفف gestional age به معنی هفته بارداری است. درواقع سن بارداری مادر براساس هفته و روز اعلام می‌شود.(1) هفته بارداری از آخرین روز پریودی مادر ( LMP ) تا زمان انجام سونوگرافی است. در واقع از نظر پزشکی، هفته بارداری حدود دو هفته قبل از لقاح و شروع باردار شدن مادر است. برای محاسبه، هفته بارداری، در تقویم دوره عادت ماهیانه مادر 28 روزه فرض می‌شود و از آنجا که معمولا دوره پریودی 28 روزه نیست و گاها متغیر است عدد GA در سونوگرافی جنین روش دقیق تری برای محاسبه هفته بارداری است.

سونوگرافی حاملگی در هفته تخمینی 13 ام دقیق‌ترین تعیین زمان بارداری (GA) را به همراه دارد .هفته بارداری می‌تواند با استفاده از یکی از پارامترهایCRL ،BPD ، HC، AC در سونوگرافی محاسبه شود. در سه ماهه اول حاملگی معمولا با اندازه گیری فاصله سر تا نشیمنگاه جنین هفته بارداری را محاسبه می‌کنند. فاصله سر تا نشیمنگاه جنین شاخصCRL نامیده می‌شود. در اواخر حاملگی در سونوگرافی با اندازه گیری بخش‌های مختلف بدن جنین از جمله شکم، سر و ران، رشد جنین و هفته بارداری تعیین می‌شود.


مقاله مرتبط: علائم اختصاری سونوگرافی جنین


دو شاخص سن بارداری و سن جنین از هم متمایز هستند. سن بارداری از آخرین روز عادت ماهیانه مادر محاسبه می‌شود در حالی که سن جنین از تاریخ لقاح تخمک و اسپرم محاسبه خواهد شد. در واقع سن جنین دو هفته کمتر از سن بارداری است. هفته بارداری در مراقبت از مادر و جنین اهمیت دارد و در موارد مختلفی ازجمله شرایط زیر کاربرد دارد:

  • بررسی رشد جنین
  • تخمین زمان تولد
  • تعیین زمان غربالگری‌های حاملگی
  • درمان مشکلات حاملگی که می‌تواند منجر به زایمان در غیر از زمان مناسب خود ‌شود.

اغلب بارداری‌ها برحسب هفته بارداری حدود 40 هفته طول می‌کشد. البته زایمان در هفته‌های 38 تا 42 نیز ممکن است رخ دهد. در هنگام تولد نوزاد با توجه به سن بارداری و وزن نوزاد تعیین می شود که آیا جنین وزن مناسبی دارد یا خیر. اگر جنین وزن کمتری داشته باشد اصطلاحا کوچکتر از سن بارداری SGA و اگر وزن بیشتری داشته باشد اصطلاحا بزرگتر از سن بارداری LGA نامیده می شود. جنین در هر دو وضعیت LGA یا SGA نیازمند مراقبت بیشتر است. (2) تفسیر GA در سونوگرافی توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد و با توجه به جواب توصیه‌های لازم را به مادر می‌کنند.

voice_789173

منابع:

1. https://www.glowm.com/section-view/heading/AssessmentofGestationalAgebyUltrasound/item/206#r1

2. https://www.verywellfamily.com/gestational-age-2371620

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *