عفونی

تفسیر جواب آزمایش تب مالت

در این مقاله، به بررسی تست‌های مربوط به بیماری بروسلوز، می‌پردازیم:

تب­ مالت یا بروسلوزیس

این بیماری توسط گروهی از باکتری­‌ها از خانواده Brucella ایجاد می­‌شود که زئونوز می‌­باشند یا به عبارتی می­‌توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند. بنابراین افرادی که کار آن­ها در ارتباط با حیوانات و گوشت خام است، در معرض ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند. بروسلا می­‌تواند از طریق چشم­‌ها، دهان ویا خراش‌­هایی در پوست به بدن نفوذ کند. موارد زیر ممکن است ریسک ابتلا به این عفونت را افزایش دهند:

· مصرف گوشت خام

· مصرف لبنیات غیرپاستوریزه؛ شیر گاو، بز و گوسفند می­تواند حاوی باکتری بروسلا باشند. بنابراین شیرخام و محصولات ساخته­‌شده از آن می‌­توانند میکروب را منتقل کنند.

· تماس با حیوانات آلوده به باکتری مدنظر، یا مایعات بدن آن­‌ها (1)

voice_262118

تفسیر جواب آزمایش‌­های تب­ مالت

کشت بافت:

یکی از روش‌­های تشخیصی است که به دوشکل کشت خون و کشت مغز استخوان انجام می­‌شود. حساسیت کشت خون برای تشخیص بروسلوز بین 15 تا 70 درصد است. زمانی­‌که بیماری مزمن باشد، کشت خون منفی می­‌شود که از نقایص این روش است. اما کشت مغز استخوان نسبت به خون حساس‌تر بوده و به عنوان استاندارد طلایی (gold standard) برای تشخیص بروسلوز محسوب می‌شود. در یک مطالعه شامل 50 بیمار مبتلا به بروسلوز، کشت مغز استخوان در 92% موارد مثبت بوده­ است (6).

آزمایشات سرولوژیک:

روش ­های سرولوژیک متعددی برای تشخیص این بیماری استفاده می‌­شود که درکنارهم می­‌توانند بیماربودن یا نبودن شخص را تعیین کنند، شامل:

  • آزمایش رایت (Wright Agglutination, SAT, TAT)
  • آزمایش کومبس رایت (Coomb′s Wright)
  • آزمایش 2-me
  • سنجش آنتی­بادی­های IgG و IgM علیه بروسلا به روش الایزا (EIA)

1. آزمایشwright

آزمایش رایت، تستی برای تشخیص brucellosis حاد است که نتایج آن به­ شکل تیتر آنتی­‌بادی بیان می­‌شود. در تیتر برابر یا بالاتر از 1:80 جواب آزمایش مثبت اعلام شده و بروسلوز فعال در فرد دیده می‌­شود. اما تیتر­های پایین­تر، بیانگر نتیجه منفی آزمایش است. البته درصورت وجود علائم بیماری در فرد، ممکن است پزشک در تیتر­های پایین مانند 1:40 یا حتی 1:20 نیز احتمال دهد فرد مبتلا به تب­ مالت باشد و تکرار آزمایش رایت را درخواست کند (7،8).

2. آزمایش کومبس رایت (Coomb′s Wright)

درصورتی‌که جواب آزمایش wright منفی باشد، برای رفع نتایج کاذب احتمالی، تست Coombs Wright درخواست می‌­شود. درواقع در بروسلوز مزمن، فرم agglutinin IgG با non-agglutinin IgG جایگزین شده و دیگر توسط تست رایت قابل تشخیص نخواهد بود. درنتیجه ممکن است به اشتباه نتیجه آزمایش منفی اعلام شود که برای حل این مشکل از تست coombs wright که قابلیت شناسایی non-agglutinin IgG دارد استفاده می‌­شود (3).

3. آزمایش 2-me یا 2-mercaptoethanol

درصورتی­‌که نتیجه تست wright مثبت شود، 2me به عنوان تستی مکمل برای افتراق بروسلوز فعال از غیرفعال انجام می‌­شود. تیتر بالاتر از 1:80، بیانگر نتیجه مثبت آزمایش و به ­معنای عفونت فعال در فرد است. تیترهای بالاتر از 1:160 و سازگار باعلائم شخص، به ­شدت بیانگر عفونت می­‌باشند. و درنهایت تیتر­های بالاتر از 1:320 در مناطق اندمیک (بومی) بیماری، اهمیت ویژه‌­ای داشته و فرد باید هرچه سریعتر درمان را شروع کند (4،5).

4. ELISA

برای تمایز بروسلوز از عفونت‌­های دیگری که باعث نتایج مثبت کاذب می­شوند، می­توان از روش الایزا استفاده کرد. در این روش آنتی‌­بادی‌­های IgM، IgG و IgA اندازه‌­گیری می‌­شوند. در یک مطالعه بالینی نشان داده­‌ شده است که حساسیت ELISA به IgG یا IgM کمتر از SAT است (به ترتیب 45 و 79 درصد) اما درصورتی‌­که این دو ایمونوگلوبولین همراه باهم سنجیده شوند (الایزای IgG و IgM)، حساسیت و اختصاصی بودن تست به ­میزان قابل­‌توجهی افزایش پیدا می­کند (به 94 و 97 درصد میرسد).

بنابراین گاهی برای تشخیص بهتر بیماری، می­توان ترکیبی از دو یا چند آزمایش سرولوژیک را باهم استفاده کرد مانند SAT با 2-me، SAT با کومبس یا تست الایزا برای ایمونوگلوبولین‌­های IgG و IgM. این رویکرد امکان تشخیص آنتی‌­بادی در مراحل مختلف بیماری را می­دهد. در بیماری حاد، تمامی تست‌­های سرولوژیک گفته‌­شده می‌­توانند مثبت باشند اما در بیماری مزمن یا پیچیده، ممکن است SAT منفی اما 2-me، coombs wright و ELISA IgG مثبت باشند (6).

درمان

بروسلوز معموبا با تجویز آنتی­‌بیوتیک‌­ها توسط پزشک درمان می‌­شود، مصرف این داروها طولانی‌­مدت بوده و حداقل 6 هفته زمان می­برد (2). درصورتی‌­که نتایج آزمایش شما حاکی از احتمال مبتلا بودنتان به این بیماری است، حتما با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات بعدی را پیگیر شوید.

voice_361677

منابع:

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/brucellosis#symptoms

2. https://www.healthline.com/health/brucellosis#symptoms

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30742950/ (10.1016/j.micpath.2019.02.011)

4. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/brucellosis-symptoms-treatment

5. https://emedicine.medscape.com/article/213430-workup#c6

6. up to date: Brucellosis: Epidemiology, microbiology, clinical manifestations, and diagnosis

7. https://commerce.bio-rad.com/webroot/web/pdf/inserts/CDG/en/63241_881167_EN.pdf

8. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=brucella_antibody

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *