عفونی

trophozoite در آزمایش مدفوع چیست؟

در این مقاله، با آزمایش مدفوع و مفهوم trophozoite در آن، آشنا می‌شویم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع مجموعه‌­ای از تست­‌ها است که برروی نمونه مدفوع برای تشخیص برخی از شرایط موثر بر دستگاه گوارش، انجام می‌­شود. این شرایط می‌­تواند شامل عفونت (عفونت انگلی، ویروسی، باکتریایی)، جذب ضعیف موادغذایی یا سرطان باشد. تجزیه و تحلیل مدفوع در آزمایشگاه شامل بررسی میکروسکوپی، آزمایش­‌های شیمیایی و تست­‌های میکروبیولوژیکی است که همگی در کنارهم رنگ، قوام، شکل،بو و وجود مخاط و… در مدفوع را بررسی می‌­کنند. همچنین نمونه می‌تواند از نظر خونِ پنهان، چربی، فیبر­های گوشت، صفرا، گلبول‌­های سفید و قند نیز بررسی شود. PH مدفوع نیز اهمیت داشته و ممکن است مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. کشت مدفوع برای بررسی این موضوع که آیا باکتری باعث ایجاد عفونت شده است یا خیر صورت می­گیرد (1).

voice_980759

نتایج آزمایش

پزشک می تواند به شما در درک نتایج این آزمایش کمک کرده و درصورت نیاز ، اقدامات بعدی لازم برای درمان را پیشنهاد کند. برای مثال اگر در نتیجه آزمایش، باکتری­‌های مضر دیده شود، ممکن است آنتی­‌بیوتیک یا درمان­‌های دیگری تجویز شود. به‌­علاوه در مواردی نیاز است تست­‌های بیشتری برای تشخیص دقیق انجام شوند (2).

Trophozoite یا تروفوزوئیت در آزمایش مدفوع چیست؟

تروفوزوئیت مرحله فعال در چرخه زندگی تک­‌سلولی‌­هایی مانند Plasmodium falciparum (عامل مالاریا) و ژیاردیا است (3). حضور این فاکتور در نتایج آزمایش ممکن است نشان­‌دهنده وجود یکی از این تک‌­سولی­‌ها در بدن شما باشد که دراین صورت نیاز است حتما با پزشک خود مشورت کرده و درصورت نیاز درمان را آغاز کنید. در ادامه، دو باکتری مذکور را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

  • Giardia یا ژیاردیا: این تک‌­سلولی یک چرخه زندگی ساده با دو مرحله اصلی دارد: تروفوزوئیت در حال تکثیر و کیست عفونی. تروفوزوئیت‌­ها دارای دو هسته در جلو می­‌باشند که هر دو از نظر رونویسی فعال هستند. عفونت ژیاردیا با بلع کیست‌­های عفونی شروع شده و درحضور اسید معده؛ صفرا و تریپسین در روده به excyst تبدیل می­‌شوند. انگل‌­های در حال‌­ظهور به سرعت به trophozoite تبدیل شده و به اپیتلیال روده متصل می‌­شوند. این موضوع منجر به بروز بیماری به‌­نام ژیاردیازس می‌­شود که از مهم‌­ترین علائم آن اسهال است. این انگل در روده زندگی کرده و درنهایت از طریق مدفوع دفع می‌­شود، به همین علت گاهی می‌­توان تروفوزوئیت‌­های آن را در مدفوع مشاهده کرد (4،5).
  • Plasmodium falciparum: انگلی است که باعث ایجاد مالاریا در افراد می­‌شود و چرخه زندگی آن شامل دو میزبان است؛ پشه آنوفل ماده و انسان. در انسان، انگل­ ابتدا به سلول­‌های کبد وارد شده و در ادامه، گلبول‌­های قرمز خون (RBC) را درگیر می‌­کند. این تک‌­یاخته‌­ا‌ی‌­ها داخل گلبول‌های قرمز رشد کرده و آن­ها را از بین می­‌برند که باعث آزاد شدن انگل­‌هایِ دختر جدید به نام merozoites می‌­شود، بدین ترتیب چرخه حمله به سایر RBCها ادامه پیدا کرده و باعث بروز علائم مالاریا می­‌شود. درنهایت تعدادی از انگل­‌های پلاسمودیوم فالسیپاروم از طریق مدفوع بدن را ترک می‌کنند. بنابراین امکان مشاهده trophozoite آنان در مدفوع وجود دارد (6).

voice_567938

منابع:

1. https://www.uofmhealth.org/health-library/aa80714#tp16698

2. https://www.healthline.com/health/stool-culture#results

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK8325/

4. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1369527416301151?via%3Dihub (https://doi.org/10.1016/j.mib.2016.07.019)

5. https://www.cdc.gov/parasites/giardia/general-info.html

6. https://www.cdc.gov/malaria/about/biology/index.html

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *