ژنتیکی/متابولیک

drvvt چیست؟

در این مقاله با ضدانعقاد­های لوپوس و نقش تست dRVVT در تشخیص آن‌ها، آشنا می‌شویم:

Lupus anticoagulants (LA) یاضدانعقاد­های لوپوس، ایمنونوگلوبولین­‌های خودایمنی هستند که باعث طولانی­‌شدن زمان انعقاد وابسته به فسفولیپید می­‌شوند. این فاکتور­ها در شرایط مختلف بالینی به­‌ویژه بیماری‌­های خودایمنی ظاهر شده و به عنوان ریسک‌­فاکتوری مهم برای بیماران مبتلا به ترومبوز غیرقابل توضیح درنظر گرفته می‌­شوند (1).

voice_528583

باتوجه به ویژگی­‌های ذاتی آنتی­‌کوآگولانت‌­های لوپوس، تنها یک تست انعقادی مشخص به تنهایی قادر به شناسایی یا حذف تمامی آن‌­ها نیست و توصیه می­‌شود که حداقل دو تست با اصول کار متفاوت، انجام شود. از آزمایش‌­های مربوطه می­توان به aPTT، Kaolin Clotting Time (KCT) و dRVVT اشاره کرد. این تست‌­ها وابسته به ویژگی­‌های LAC و معرف‌­های مورد استفاده، حساسیت­‌های متفاوتی به آنتی­‌بادی­‌های گفته شده نشان می­‌دهند (2).

آزمایش dRVVT

همانطور که اشاره شد تست dRVVT یکی از آزمایش­‌هایی است که به شناسایی و حذف ضدانعقاد­های لوپوس کمک می­‌کند. این تست از ویژگی ماده‌ای به نام Russell Viper Venom (زهر مار راسل افعی) برای سرعت­‌بخشی به فرایند انعقاد استفاده کرده و زمان لازم برای انجام این پروسه را اندازه‌­گیری می‌­کند (1-3). درصورتی که زمان انعقاد بیش‌­از حالت نرمال باشد و یا به عبارتی نتیجه تست اولیه dRVVT مثبت شود، نیاز به آزمایش تاییدی است. در آزمایش تاییدی، مقداری فسفولیپید اضافی به نمونه افزوده می‌­شود که به‌­طور معمول باعث عدم مشاهده اثر مهاری ضدانعقاد­های لوپوس بر فسفولیپیدها می­‌شود. باتوجه به اینکه آنتی‌­بادی‌­های LA بر عملکرد فسفولیپید در ایجاد لخته تاثیر می­‌گذارند، این تست به ­شکل غیرمستقیم حضور ضد انعقادهای لوپوس را اندازه‌­گیری می­‌کند.

درراستای بیان نتایج، زمان صرف شده در در هر­دو تست dRVVT اولیه و تاییدی اندازه­ گیری شده و نسبت " زمان ایجاد لخته بدون فسفولیپید اضافی" به "زمان انعقاد همراه با فسفولیپید اضافی" تعیین می‌­شود که تفسیر نتایج آن در ادامه آورده شده است (2-3).

تفسیر آزمایش:

اگر نسبت توضیح داده شده در تست dRVVT کمتر از 1.20 باشد، وضعیت فرد نرمال بوده و نشان می‌­دهد که آنتی‌­کواگولانت‌­های لوپوس وجود ندارند یا در این روش شناسایی نشده ­اند. و درصورتی‌­که این نسبت به 1.20 یا بیش از آن برسد، ممکن است LA در فرد وجود داشته و درنتیجه، شخص مبتلا به لوپوس باشد که در این صورت نیاز به انجام تست‌های مکمل است. هرچند سایر احتمالات نیز باید درنظر گرفته شوند:

– کمبود یا عملکرد نادرست فاکتورهای I (فیبرینوژن)، II، V یا X به ­شکل مادرزادی یا اکتسابی

– مهارکننده­‌های فاکتور V یا درمواردکمی مهارکننده­‌های فاکتور VIII یا سایر مهارکننده­‌های اختصاصی یا غیراختصاصی

– اثرات درمان آنتی­‌کوآگولانت (2)

گرچه این تست مدت زمان ایجاد لخته در محیط غیرزنده را اندازه‌­گیری می‌­کند اما به­‌شدت با ریسک ترومبوزیس مرتبط است. البته باید توجه کرد که لزوما همه افراد با LA، دچار thrombosis نمی­‌شوند، درواقع برای تفسیر صحیح نیاز به تست‌­های پیچیده انعقادی و مقایسه با اطلاعات بالینی موجود است و نتایج حاصل از dRVVT به تنهایی کافی نمی­‌باشد. شما میتوانید برای تفسیر آزمایش drvvt -norr خود از متخصصان دکتر لاندا کمک بگیرید.

voice_651762

منابع:

1. https://www.bloodworksnw.org/lab-test/drvvt-screen

2. https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/overview/603310#Clinical-and-Interpretive

3. https://en.wikipedia.org/wiki/Dilute_Russell%27s_viper_venom_time شامل:

3-1: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9839663/

3-2: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1538-7836.2011.04420.x

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *