بیوشیمی

Hdl Cholesterol در آزمایش خون چیست ؟

اچ دی ال کسترول چیست ؟ پاسخ آن را در این مطلب بخوانید:

کلسترول و سایر چربی‌ها در خون توسط پروتئین‌هایی به نام لیپوپروتئین حمل می‌شوند. در این میان، دو نوع از لیپوپروتئین‌ها اصلی مسئول حمل کلسترول هستند:

· HDL Cholestrol یا HDL، لیپوپروتئین با دانسیته بالا (سنگین) که گاها کلسترول خوب نامیده می‌شود. این لیپوپروتئین کلسترول را به درون خود جذب کرده و به کبد باز می‌گرداند. سپس کبد آن را از بین می‌برد. سطح بالای HDL می‌تواند، موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شود.

voice_564349

· LDL cholestrol لیپوپروتئین با دانسیته پایین (سبک) که گاها کلسترول بد نامیده می‌شود. بخش عمده کلسترول بدن در این ساختار قرار دارد. بالا بودن سطح این ماده با بالارفتن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و هم چنین سکته مغزی همراه است.

وقتی سطح کلسترول LDL بدن بالا باشد،کلسترول در دیواره عروق خونی رسوب می کند و تشکیل پلاک می‌دهد. در مقابل وقتی HDL Cholestrol در خون بالا باشد، پلاک و گرفتگی عروق کمتر می‌شود. ایجاد پلاک و انسداد عروق خونی به معنی امکان عدم خونرسانی به قلب، مغز و سایر ارگان‌های بدن است که می‌تواند خطرناک باشد. از آنجا که hdl کلسترول رسوب کرده در عروق را به کبد باز می‌گرداند، کلسترول خوب نامیده می‌شود. هر چقدر میزان hdl cholesterol بالاتر باشد، ریسک بیماری‌های قلبی کمتر است.(1)


مقاله مرتبط: تفسیر چربی خون


HDL cholesterol اغلب به صورت میلی گرم در هر دسی لیتر خون (mg/dl)گزارش می شود. عوامل متعددی، از جمله موارد زیر، در تفسیر آزمایش اچ دی ال اثر می‌گذارد:

· سن

· جنسیت

· سوابق بیماری و دارا بودن ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

· سطح سایر انواع چربی های خونی از جمله کلسترول تام و ال دی ال (2)

میزان نرمال hdl cholesterol در آزمایش خون

· در مردان بیشتر از 45 mg/dl یا 0.75 mmol/L

· در زنان بیشتر از 55mg/dl یا 0.91 mmol/L

اچ دی ال بالا نشانه چیست ؟

به طور کلی hdl cholestrol بالا به مفهوم احتمال کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. البته در موارد نادری، افزایش hdl می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد وhdl بالا ممکن است در اثر مصرف برخی داروها، سومصرف الکل، مشکلات تیروئید و هم چنین ابتلا به برخی بیماری‌های ژنتیکی نیز رخ دهد.

دیگر بیماری‌هایی که با بالا بودن hdl در جواب آزمایش خون، همراه هستند شامل موارد زیر است:

· بیماری مزمن کبدی

· کاهش وزن

· Hyperalphalipoproteinemia

عوارض پایین بودن hdl خون

کاهش اچ دی ال کلسترول، از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته است. هم چنین می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های دیگری باشد از جمله موارد زیر باشد.

· چاقی

· دیابت نوع 2 کنترل نشده

· بیماری کبدی

· کلستاز

· نارسایی مزمن کلیوی

· سندرم متابولیک

· سبک زندگی کم تحرک

· سوتغذیه

· استعمال سیگار

· Abetalipoproteinemia

· مصرف داروهای بتابلوکر(3)

میزان hdl خون، در تشخیص بیماری‌ها اهمیت دارد اما به ندرت به تنهایی اندازه گیری می شود چرا که تفسیر پزشک و تشخیص دقیق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با در نظر گرفتن نتیجه سایر انواع چربی‌های خون میسر خواهد شد.

voice_277969

منابع:

1. https://www.cdc.gov/cholesterol/ldl_hdl.htm

2. https://www.testing.com/tests/hdl-cholesterol/

3. medscape

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *