سونوگرافی

efw در سونوگرافی

ای دبلیو اف در جواب آزمایش سونوگرافی چیست ؟ با مطالعه این مطلب آگاه شوید:

سونوگرافی روش تشخیصی بی‌خطری با استفاده از امواج فراصوت است. این روش، تصویری سیاه و سفید از جنین درون رحم را نشان می‌دهد که در تشخیص موقعیت و اندازه جنین، میزان مایع آمنیوتیک و وجود بیماری‌های نقایص تولد کاربرد دارد. این روش، هم چنین جنسیت جنین را نیز تعیین می‌کند. سونوگرافی حاملگی اغلب در هفته 18 تا20 حاملگی انجام می‌شود. برخی در سه ماهه اول نیز سونوگرافی انجام را می‌دهند. تعداد و زمان انجام آن در مادر باردار بسته به علائم بالینی، شرایط مادر مانند آسم، چاقی و … متغیر است و طبق درخواست و صلاح‌دید پزشک می‌باشد. (1)

voice_456018

مقاله مرتبط: سونوگرافی چیست؟


efw در سونوگرافی

شاخص Efw ( estimate of fetal weight ) تخمینی از وزن جنین در هفته مشخصی از حاملگی با توجه به بررسی سونوگرافی می‌باشد.( شکل 1) این شاخص در سه ماهه دوم و سوم با استفاده از تصاویر حاصل از سونوگرافی محاسبه می‌شود. efw در بررسی رشد جنین و همچنین در تصمیم به نوع زایمان بسیار اهمیت دارد. وزن نرمال جنین برحسب سن به صورت نمودار رسم شده و با مقایسه Efw جنین با مقدار طبیعی در نمودار وضعیت رشد جنین بررسی می‌شود. اگر شاخص Efw کمتر از مقدار نرمال باشد، جنین کوچکتر از سن بارداری ( SGA ) تلقی می‌شود و هم چنین اگر Efw بیشتر از نرمال باشد جنین بزرگتر از سن بارداری (LGA ) تلقی می‌شود.

ewf در سونوگرافی

شکل 1 : نمودار ای دبیلو اف در هفته‌های مختلف بارداری

جنین‌های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نرخ مرگ و میر بالاتری در مقایسه با جنین‌هایی با اندازه طبیعی دارند. تشخیص به موقع ناهنجاری رشد در جنین می‌تواند موجب پیشگیری از مشکلات زایمان و جنین شود. بررسی رشد جنین بخش مهمی از مراقبت‌های طی حاملگی می‌باشد. (2)

این شاخص هم چنین در تخمین وزن نوزاد هنگام تولد نیز کاربرد دارد. مقدار غیر طبیعی این شاخص نشان دهنده مشکلی است و باید توسط متخصص بررسی شود. توصیه می‌شود در صورت غیر طبیعی بودن شاخص Efw با فاصله زمانی مشخص طبق نظر پزشک، مجددا سونو تکرار شود چراکه محاسبه این شاخص گاها با 20 درصد خطا همراه است. (3و4) در این شرایط برای تفسیر جواب سونوگرافی بارداری خود آن را برای پزشکان متخصص دکتر لاندا ارسال کنید تا به توضیح وضعیت شما با زبانی ساده بپردازند.

سایر مطالب مناسب شما

voice_98681

منابع:

1. https://www.marchofdimes.org/pregnancy/ultrasound-during-pregnancy.aspx

2. https://perinatology.com/calculators/Estimation%20of%20Fetal%20Weight%20and%20Age.htm

3. http://brochures.mater.org.au/brochures/mater-mothers-hospital/ultrasound-scan-fetal-growth-scan

4. https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/uog.4019

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *