خون شناسی

Eosinophil در آزمایش خون نشانه چیست؟

ائوزینوفیل در آزمایش خون چه نقشی در بدن ما دارد ؟ در این مطلب بخوانید:

Eosinophil در آزمایش خون نشانه چیست؟

گلبول های سفید خون قسمت مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها برای محافظت از شما در برابر حمله به باکتری‌ها، ویروس ها و انگل‌ها بسیار حیاتی هستند. مغز استخوان هر پنج نوع گلبول سفید( شکل 1) در بدن را تولید می‌کند.

تفسیر آزمایش wbc - دکترلاندا

شکل 1 (منبع3)

هر گلبول سفید، از چند ساعت تا چند روز در جریان خون زندگی می‌کند. ائوزینوفیل‌ها در بافت‌های بدن تا چندین هفته زنده می‌مانند. مغز استخوان به طور مستمر ذخیره گلبول‌های سفید بدن را جبران می کند و سربازان جدید تولید می‌کند.افزایش سطح گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا عفونت باشد. افزایش سطح آن معمولاً به این معنی است که بدن شما گلبول‌های سفید خون بیشتری را برای مقابله با عفونتها اعزام کرده است.شمارش ائوزینوفیل یک آزمایش خون است که مقدار ائوزینوفیل در بدن شما را اندازه گیری می‌کند. شمارش ائوزینوفیل اغلب به عنوان بخشی از آزمایش معمول شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC) است.(1)

مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش cbc

نقش ائوزینوفیل ( EOS ) در بدن

ائوزینوفیل‌ها میکروب های مهاجم مانند ویروس ها، باکتری‌ها یا انگل هایی مانند کرم قلابدار را از بین می‌برند. آنها همچنین در پاسخ‌های التهابی نقش دارند. ائوزینوفیل ها به جداسازی و کنترل پاسخ ایمنی در محل عفونت کمک می کند، که عارضه جانبی آن آسیب به بافت‌های اطراف آن است. آلرژی واکنش‌های سیستم ایمنی است که اغلب شامل التهاب مزمن است. ائوزینوفیل‌ها نقش مهمی در التهاب‌های مربوط به آلرژی، اگزما و آسم دارند.

چرا به شمارش ائوزینوفیل نیاز دارم؟

هنگامی که شمارش گلبول های سفید خون انجام می‌شود، ممکن است پزشک متوجه سطح غیر طبیعی ائوزینوفیل شود. آزمایش شمارش گلبول های سفید خون اغلب همراه با شمارش کامل خون (CBC) انجام می‌شود و درصد هر نوع گلبول سفید موجود در خون شما را تعیین می‌کند.

این آزمایش نشان می دهد که تعداد گلبول های سفید خون طبیعی، زیاد یا کم است. تعداد گلبول‌های سفید متعاقب ابتلا به برخی بیماری‌ها تغییر می‌کند. پزشک همچنین ممکن است این آزمایش خون را در صورت مشکوک بودن به بیماری یا شرایط خاصی مانند موارد زیر درخواست کند:

• یک واکنش آلرژیک شدید مثلا حساسیت به نیش زنبور

• یک واکنش دارویی مثلا حساسیت به پنی‌سیلین

• برخی از عفونت های انگلی مثلا احتمال داشتن انگل اکسیور

بعضی از دارو‌ها نیز باعث افزایش تعداد ائوزینوفیل‌ها می‌شوند که عبارتند از:

• قرص‌های رژیمی

• اینترفرون: دارویی است که به درمان عفونت کمک می‌کند.

• برخی از آنتی بیوتیک‌ها

• ملین هایی که حاوی پسیلیوم هستند.

• آرام بخش‌ها

در هنگام بردن جواب آزمایش برای پزشک خود، حتماً در مورد هرگونه دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید با ایشان صحبت کنید. پزشک این اطلاعات را در تفسیر و بررسی جواب آزمایش شما مد نظر قرار خواهد داد.(1)

نتایج آزمایش ائوزینوفیل

نتایج نرمال:

در افراد بالغ، تعداد این سلول، کمتر از 500 سلول ائوزینوفیل در هر میکرولیتر می‌باشد. در کودکان، سطح ائوزینوفیل با توجه به سن متفاوت است.

نتایج غیر طبیعی:

پایین بودن eosinophil در آزمایش خون نشانه چیست؟

تعداد eos پایین می‌تواند نتیجه مسمومیت ناشی از الکل یا تولید بیش از حد کورتیزول ( کورتیزول هورمونی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود.) باشد، مانند بیماری کوشینگ

بجز موارد فوق، پایین بودن ائوزینوفیل معمولا جای نگرانی ندارد مگر اینکه سایر گلبول‌های سفید نیز کاهش یافته باشند که در این صورت می‌تواند نشانه‌ای از اختلالی در مغز استخوان باشد. (1) تعداد ائوزینوفیل کم ممکن است به دلیل زمان روز باشد، در شرایط عادی، تعداد ائوزینوفیل‌ها در صبح کمترین و در عصر بیشترین است. با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش Eosinophil خود را از پزشک متخصص بشنوید.

بالا بودن eosinophil در آزمایش خون نشانه چیست؟

اگر بیش از 500 سلول ائوزینوفیل در هر میکرولیتر خون باشد، نشانه‌ای از اختلالی است که به عنوان ائوزینوفیلی شناخته می‌شود. ائوزینوفیلی به سه صورت زیر است:

• خفیف ( 500-1500 ائوزینوفیل در هر میکرولیتر )

• متوسط ( 1500-5000 سلول ائوزینوفیل در هر میکرولیتر)

• شدید ( بیش از 5000 سلول ائوزینوفیل در هر میکرولیتر)

ائوزینوفیلی به دلایل زیر می‌تواند باشد:

• عفونت کرم های انگلی

• بیماری خود ایمنی

• واکنشهای شدید آلرژیک

• اگزما

• آسم

• آلرژی های فصلی

• سرطان خون و برخی دیگر از سرطان ها

• کولیت زخمی

• مخملک

• لوپوس

• بیماری کرون

• حساسیت دارویی

• رد پیوند عضو (1)

• عفونت‌های قارچی

• آدنوکارسینوما

• آمبولی کلسترول

• کم کاری غده فوق کلیوی

• انواع خاصی از سرطان خون و … (4)

پس از آزمایش:

اگر پزشک تشخیص دهد که دچار حساسیت و یا عفونت انگلی شده اید، با تجویز مصرف دوره‌ای کوتاه از داروها،‌ پس از مدتی بهبود خواهید یافت و تعداد ائوزینوفیل شما پایین خواهد آمد. اگر تعداد بالای ائوزینوفیل شما نشان دهنده یک بیماری خود ایمنی باشد، معمولا پزشک آزمایشات تکمیلی بیشتری را برای تعیین نوع بیماری براتان درخواست می‌دهد. طیف گسترده ای از بیماری‌های مختلف می توانند منجر به سطح بالایی از ائوزینوفیل ( eos ) در خون شوند، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن را کشف کنند.

سایر آزمایشات مرتبط:

• cbc ( شمارش سلول‌های خونی )

• Wbc ( گلبول سفید )

• Neutrophils ( نوتروفیل )

• Lymphocytes ( لنفوسیت )

• Basophils ( بازوفیل )

• Monocytes ( مونوسیت )