خون شناسی

Monocyte در آزمایش خون چیست ؟

مونوسیت‌ها با عفونت‌های خاصی مقابله و به دیگر سلول‌های سفید خون کمک می‌کنند تا بافت های مرده یا آسیب دیده یا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و ایمنی را در برابر مواد خارجی تنظیم کنند…

مونوسیت‌ها نوعی سلول ایمنی ( wbc ) هستند که در مغز استخوان ساخته و از طریق خون به بافتهای بدن منتقل و در آنجا به سلول ماکروفاژ یا سلول‌های دندریتیک تبدیل می‌شوند. ماکروفاژها میکروب‌های مهاجم را احاطه کرده و از بین می‌برند، مواد خارجی را بلعیده، سلول های مرده را از بین می‌برند و پاسخ های ایمنی را تقویت می‌کنند. در طی التهاب، سلول‌های دندریتیک با نشان دادن آنتی‌ژن‌های سطح خود به سلول های دیگر سیستم ایمنی، پاسخ های ایمنی را تقویت می‌کنند. مونوسیت نوعی گلبول سفید و نوعی فاگوسیت ( خورنده میکروب‌های مهاجم ) است.(1)

مونوسیت‌ها با عفونت‌های خاصی مقابله و به دیگر سلول‌های سفید خون کمک می‌کنند تا بافت های مرده یا آسیب دیده یا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و ایمنی را در برابر مواد خارجی تنظیم کنند.(3)

برای مشخص شدن، اینکه چند مونوسیت در خون شما گردش می‌کند، پزشک برایتان آزمایش خون cbc درخواست می‌کنند. این آزمایش میزان هر نوع گلبول سفید را در خون شما تعیین می‌کند. همچنین این آزمایش می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از انواع گلبول‌های سفید یا قرمز خون غیر طبیعی یا نابالغ هستند.(2)

انواع گلبول های سفید خون
voice_571595

مونوسیت ها معمولاً درصد نسبتاً کمی از گلبول های سفید خون ما را تشکیل می دهند. محدوده طبیعی هر نوع گلبول سفید شامل :

· مونوسیت‌ها: 2 تا 8 درصد

· بازوفیل‌ها: 0.5 تا 1 درصد

· ائوزینوفیل‌ها: 1 تا 4 درصد

· لنفوسیت‌ها: 20 تا 40 درصد

· نوتروفیل‌ها: 40 تا 60 درصد نوتروفیل های جوان

· (باند): 0 تا 3 درصد

علل افزايش مونوسيت

وقتی سطح مونوسیت شما بالا باشد به این معنی است که بدن شما با چیزی دارد مبارزه می کند. این موارد می‌تواند شامل:

· عفونت های ویروسی، مانند مونونوکلئوز عفونی، اوریون و سرخک

· عفونت‌های انگلی

· بیماری التهابی مزمن

· سل ( TB )

· و…

افزایش بیش از حد مونوسیت‌ در آزمایش خون CBC ، شایع‌ترین علامت لوسمی مزمن میلومونوسیتیک است. این نوع سرطان، سلولهای تولیدکننده خون در مغز استخوان را درگیر می‌کند.(2)

مونوسیت پایین نشانه چیست ؟

تعداد کم مونوسیت در خون (مونوسیتوپنی) می تواند ناشی از هر چیزی باشد که تعداد کل گلبول های سفید خون ( WBC ) را کاهش می‌دهد، مانند عفونت جریان خون، شیمی درمانی یا اختلال مغز استخوان (3)


مقاله مرتبط: علت پایین بودن wbc در آزمایش خون


MonoMAC syndrome

این سندرم یک اختلال ژنتیکی نادری است که بر مغز استخوان تأثیر می‌گذارد و باعث تعداد بسیار کم مونوسیت‌ها و همچنین کاهش تعداد انواع خاصی از لنفوسیتها می‌شود.

این اختلال ژنتیکی، خطر ابتلا به عفونت‌های خاصی را افزایش می‌دهد، از جمله گروهی از باکتری های معروف به مایکوباکتریوم ( عامل سل )، ویروس پاپیلومای انسانی( HPV ) و برخی قارچ ها

این افراد همچنین در معرض ابتلا به برخی از انواع سرطان خون هستند. علائم بسته به میکروارگانیسم خاصی که باعث عفونت می شود متفاوت است اما اغلب ریه ها یا پوست را درگیر می کند.

تشخیص MonoMAC syndrome با آزمایش خون CBC است که در آن عدم وجود مونوسیت مشاهده می‌شود و یا با آزمایش ژنتیک ابتلا به آن مشخص می‌شود.(3)

همچنین درمان با گلوکوکورتیکواستروئیدها ( مانند دگزامتازون ) تعداد مونوسیت‌های گردش خون را کاهش می‌دهد و دوزهای بالای این داروها منجر به مونوسیتوپنی کامل می‌شود.(4)

پزشک با در نظر گرفتن شرایط فرد، درصد سایر انواع گلبول‌های سفید و تعداد کل گلبول‌های سفید ( WBC ) و نتایج سایر آزمایشات مانند CRP ، ESR و … به تفسیر و تشخیص بیماری در فرد می‌پردازد.


بنر دکتر لاندا تفسیر آنلاین جواب آزمایش و سونوگرافی
voice_851561

منابع:

1- ( Cancer ( monocyte

2- ( ?healthline ( What Does It Mean If Your Monocyte Levels Are High

3- ( merckmanuals ( Monocyte Disorders

4- ( sciencedirect ( Monocytes

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *