خون شناسی

lymph در ازمایش خون چیست؟

مغز استخوان ما بصورت مداوم سلول‌هایی را تولید می‌کند که به لنفوسیت تبدیل خواهند شد. بعضی از آنها وارد جریان خون می شوند اما بیشتر آنها به سیستم لنفاوی خواهند رفت. در ادامه بخوانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر آزمایش CBC و lymph خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید.


lymph در ازمایش خون چیست ؟

لنفوسیت (lymph یا lymphocyte ) یکی از انواع گلبول‌های سفید می‌باشد. وظیفه گلبول‌های سفید دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها و عوامل خارجی و سلول‌های یاغی و سرطانی در بدن می‌باشد. هر کدام از انواع گلبول‌های سفید وظایف خاص خود را دارند با این حال با همکاری و هماهنگی با یکدیگر با بیماری‌ها و میکروب‌ها می‌جنگند.

انواع-گلبول-سفید

شکل 1 : (منبع3)

گلبول‌های سفید انواع مختلفی دارند (شکل 1) و یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی می باشند. آنها به بدن‌تان کمک می‌کند تا با آنتی ژن‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سمومی که بیمارتان می‌کند، بجنگد. اگر پزشکتان به شما بگوید سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده است احتمالا به این معنی است گلبول‌های سفید در جریان خونتان کافی نیست. (1)

تولید لنفوسیت

مغز استخوان ما بصورت مداوم سلول‌هایی را تولید می‌کند که به لنفوسیت تبدیل خواهند شد. بعضی از آنها وارد جریان خون می شوند اما بیشتر آنها به سیستم لنفاوی خواهند رفت. سیستم لنفاوی گروهی از بافت‌ها و ارگان‌ها مانند طحال، لوزه و غدد لنفاوی هستند که بدنتان را از عفونت‌ها محافظت می‌کنند. حدود 25 درصد از لنفوسیت‌های جدید، در مغز استخوان می‌مانند و لنفوسیتB خواهند شد. 75 درصد باقی مانده به تیموس شما می روند و تبدیل به لنفوسیت تی می‌شوند. لنفوسیت‌های بی و تی با یکدیگر علیه عفونت‌ها می‌جنگند. آزمایش CBC نمی‌تواند این دو را از یکدیگر افتراق دهد و درصد لنفوسیت در آزمایش CBC، مجموع هر دو نوع این سلول‌ها می باشد.

لنفوسیت-جریان-خون

انواع لنفوسیت و وظایف هر کدام

لنفوسیت‌B با شناسایی آنتی ژن‌ها به پلاسماسل تبدیل می‌شود و علیه آن آنتی ژن، پادتن تولید می‌کند.

لنفوسیتT خود به سه دسته تقسیم می‌شود که هر کدام نقش خود را دارند:

· سلول‌های تی سلول‌کش

· سلول‌های تی کمک کننده

· لنفوسیت تی تنظیم کننده

لنفوسیتT Cytotoxic که تی سل کشنده نیز نام دارد، سلول‌های خودی عفونی شده، سلول‌های سرطانی و سلول خارجی مانند عضو پیوندی و … را از بین می‌برد.

لنفوسیت‌های تی کمک کننده به لنفوسیت‌های بی و دیگر لنفوسیت‌های تی کمک می‌کنند.

لنفوسیت تی تنظیم کننده (Regulatory T cells) نیز فعالیت سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند و مانع از بوجود آمدن بیماری‌های خودایمنی و حساسیت‌ها می شوند(1)


برای خواندن آزمایش و تفسیر جواب آزمایش آنلاین خود توسط پزشک می‌توانید آن را در واتساپ ارسال کنید و با حداقل هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن فایل صوتی اختصاصی توضیحات پزشکان ما در رابطه با برگه آزمایشتان را روی موبایل خود دریافت کنید.

ارسال جواب آزمایش

رنج نرمال لنفوسیت

رنج نرمال لنفوسیت با توجه به نژاد، جنسیت، محل جغرافیایی و سبک زندگی ، شخص به شخص متفاوت می‌باشد. رنج طبیعی lymph در بالغین بین 1000 تا 4800 لنفوسیت در یک میکرولیتر خون می‌باشد. معمولا سطح پایین یا بالای لنفوسیت‌ها در خون نشانه‌ای از بیماری می‌باشد.(2)

سایر مطالب مناسب شما


منابع:

1- ( Healthline ( Everything You Should Know About Lymphocytes

2- ( Medicalnewstoday ( What are lymphocytes and what are healthy levels to have

3- ( Medicalnewstoday (What to know about white blood cel

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *