بیوشیمی

مقدار نرمال کراتینین در ادرار

مقدار نرمال کراتینین در ادرار

مقدار نرمال کراتینین در ادرار

کراتینین ادرار چیست ؟

کراتینین یک محصول زائد شیمیایی است که توسط متابولیسم ماهیچه ها تولید می شود. هنگامی که کلیه های فرد به طور طبیعی و سالم کار می کند، کراتینین و سایر مواد زائد ( ماننده اوره ) را از خون فیلتر و این مواد زائد، از طریق ادرار از بدن شما خارج می شوند. برخی از  بیماری ها و شرایط بدن، مانند شرایطی که بر سلامت کلیه های تأثیر گذار است، می توانند بر میزان دفع کراتینین در ادرار شما تأثیر گذار باشد. در ادامه این مطلب به بیان مقدار نرمال کراتینین در ادرار و همچنین به دلایل افزایش و کاهش آن میپردازیم

آزمایش کراتینین ادرار، میزان کراتینین موجود در ادرار شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند به پزشک کمک کند تا وضعیت عملکرد کلیه های شما را ارزیابی کنند. این آزمایش معمولا برای تشخیص یا رد بیماری های کلیوی و سایر شرایط موثر بر سلامت کلیه می تواند استفاده شود. پزشک معالج ممکن با توجه به شرایط بیمار به دلایل دیگری این نیز آزمایش کراتین در ادرار را برای فرد درخواست کند.

پزشک، ممکن است از نمونه ادرار تصادفی برای آزمایش کراتینین استفاده کند. با این حال، آنها در بیشتر موارد این آزمایش بر روی نمونه  حجم ادرار 24 ساعته انجام می شود. یعنی ظرفی به شما داده می شود تا همه ادرار 24 ساعت خود را داخل آن بریزید.اگرچه با یک نمونه ادرار نیز میتوان سطح کراتینین ادرار را اندازه گیری کرد، با این حال جمع آوری ادرار برای یک 24 ساعت، جواب دقیق تری را در این باره به ما می دهد.

عوامل تاثیر گذار

کراتینین موجود در ادرار می تواند بر اساس رژیم غذایی، ورزش و سطح آب بدن بسیار متفاوت باشد، بنابراین بررسی نقطه ای چندان مفید نیست. همانطور که از نام آن پیداست، این آزمایش ادرار، میزان کراتینین تولید شده در یک روز را اندازه گیری می کند. انجام این آزمایش نه درد و نه هیچ خطری برای بیمار ندارد.

مقدار نرمال کراتینین در ادرار

مقدار نرمال کراتینین به دلیل سن و میزان توده بدن در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد. هرچه عضلانی تر باشید، کراتینین شما بیشتر خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید که همه آزمایشگاه ها مقدار مقادیر نرمال یکسانی ندارند . همچنین نتایج این آزمایش به میزان دقت شما در جمع آوری درست نمونه ادرار نیز بستگی دارد.

مقادیر طبیعی کراتینین ادرار به طور کلی از 955 تا 2936 میلی گرم در 24 ساعت برای مردان و 601 تا 1689 میلی گرم در هر 24 ساعت در کل حجم ادرار برای زنان متغیر است. کراتینین ادرار که خارج از رنج طبیعی است ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • بیماری کلیوی
  • عفونت کلیه
  • نارسایی کلیه
  • انسداد مجاری ادراری مانند سنگ کلیه
  • دیستروفی عضلانی در مراحل پایانی
  • میاستنی گراویس

مقادیر بالا ممکن است در افرادی که دیابت یا رژیم غذایی سرشار از گوشت یا سایر پروتئین ها دارند نیز رخ دهد. پایین بودن کراتینین در ادرار در اکثر موارد نشانه ای بیماری نیست.

تفسیر آزمایش کراتینین در ادرار

تفسیر آزمایش کراتینین در ادرار به تنهایی برای بررسی وضعیت سلامتی دشوار است. بهتر است با پزشک در این باره مشورت کنید. ایشان با در نظر گرفتن سایر نتایج آزمایش، وضعیت بالینی، علائم و… به تشخیص و نتیجه گیری روشنی از وضعیت شما خواهند رسید.

منابع:

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *