خون شناسی

دلایل افزایش تعداد لفنوسیت

در این مقاله با لنفوسیت و دلایل افزایش آن آشنا می‌شویم.

به بالا بودن غیر طبیعی لنفوسیت‌های خون لنفوسیتوز می‌گویند که می‌تواند بیانگر نوعی عفونت (باکتری، ویروسی و…)، سرطان خون یا اختلال سیستم لنفاوی باشد. لنفوسیت، گلبول سفید موجود در بدن است که به مبارزه با انواع عفونت‌ها می‌پردازد. افزایش موقت تعداد لنفوسیت‌ها بدین معنا است که بدن در حال مبارزه با باکتری یا سایر میکروب‌های مضر می‌باشد.

لنفوسیت ها سه نوع دارند: T، B و کشنده طبیعی. وظیفه سلول‌های نوع B، تولید آنتی‌بادی بر علیه میکروب‌های خارجی است. Tcellها نیز برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین در برخی موارد عفونت‌های خارجی اختصاص یافته اند. نوع آخر که سلول‌های کشنده طبیعی (NK cells) است، در ازبین بردن سلول‌های سرطانی و ویروسی کاربرد دارند. سلول کشنده طبیعی در کشتن سلول‌های آلوده نیز نقش دارد.

دلایل افزایش تعداد لفنوسیت‌ها

محدوده طبیعی لنفوسیت‌ها که معمولا 18 تا 45 درصد از تعداد گلبول های سفید (WBC) را تشکیل می‌دهند، از 800 تا 5000 لنفوسیت در هر میلی لیتر خون متغیر است. سن افراد نیز در تعداد لنفوسیت‌ها نقش دارد. در بزرگسالان، لنفوسیت‌های بالای 5000 در هر میکرولیتر، لنفوسیتوز در نظر گرفته می‌شود. اما این تعداد در کودکان متفاوت است و گلبول‌های سفید بیش از 7000 و 9000 در میکرولیتر به ترتیب نشان‌دهنده لنفوسیتوز در کودکان بزرگتر و نوزادان است. لنفوسیتوز بسیار شایع بوده و می‌تواند به دنبال موارد زیر رخ دهد.

  • عفونت یا التهاب اخیر (به خصوص ویروسی)
  • حساسیت به داروی جدید
  • آسیب یا بیماری شدید
  • بعضی سرطان‌ها
  • خارح کردن طحال از بدن

در برخی سرطان‌ها، لنفوسیتوز به عنوان یک شاخص اولیه سرطان عمل می‌کند. عفونت های ویروسی از علل بسیار شایع لنفوسیتوز هستند. عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری یا انگل مضر وارد بدن شده و لنفوسیت‌ها برای مبارزه با این باکتری‌ تکثیر می‌شوند. در این شرایط بدن قادر به ازبین بردن ذرات خارجی خواهد بود.

علائم افزایش تعداد لفنوسیت‌ها

لنفوسیتوز به خودی خود علائم چندانی ندارد اما اگر به دنبال یک بیماری رخ دهد، ممکن است نشانه‌هایی را در مریض مشاهده کنیم شامل تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل و نزدیک معده، تنگی نفس، درد شدید، تب، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها، خستگی، عفونت، تهوع، استفراغ و غیره.

پیشگیری

این مشکل به طور کامل قابل پیشگیری نمی‌باشد اما تنها راه موجود برای کاهش خطرات آن، عبارتند از:

  • حفظ فاصله ایمن از فرد مبتلا و اجتناب از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود با فرد بیمار.
  • ضد عفونی کردن اقلام مورد استفاده رایج
  • شستن منظم دست‌ها

منابع:

1. https://healthlibrary.askapollo.com/lymphocytosis/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *