بیوشیمی

میزان نرمال rbc در ادرار

چه تعداد گلبول قرمز در جواب آزمایش ادرار طبیعی است ؟ در مطلب می‌خوانید:

آزمایش تجزیه ادرار ( Urine Analysis ) مجموعه ای از آزمایش های شیمیایی، میکروسکوپی و ظاهری بر ادرار است که مواد حاصل از متابولیسم طبیعی و غیر طبیعی بدن، سلول‌ها، اجزای آنها و باکتری‌ها را در ادرار شناسایی و مورد بررسی قرار می‌دهد.

افزایش سطح ترکیبات مختلف در ادرار می‌تواند نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه یا سایر اندام‌ها باشد. یکی از موارد مهم که در بررسی با میکروسکوپی ادرار مدنظر قرار می‌گیرد وجود گلبول‌های قرمز ( rbc) است.

وجود rbc در ادرار به مفهوم وجود خون در آن است. در اغلب موارد این گلبول ها در ادرار با چشم غیر مسلح تشخیص داده نمی‌شوند و تنها در زیر میکروسکوپ قابل شناسایی هستند. در موارد شدید، ادرار به رنگ صورتی، قرمز و یا رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

میزان نرمال rbc در ادرار

میزان نرمال rbc در ادرار حضور 0 تا 5 تا گلبول قرمز در هر میدان دید میکروسکوپی است. دلیل وجود rbc بیشتر از این تعداد باید مورد بررسی قرار گیرد. وجود تعداد کم rbc در ادرار اغلب نشان دهنده بیماری جدی نیست بعنوان مثال انجام ورزش‌های سنگین می‌تواند موجب دفع خون در ادرار ‌شود و پس از یک روز برطرف می‌شود با این حال بطور کلی نباید rbc در ادرار باشد و می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد و باید با پزشک در این شرایط مشورت کرد. از بیماری های که با rbc در ادرار همراه است :

· سرطان کلیه

· بیماری یا عفونت کلیه

· عفونت مجاری ادراری، مثانه یا میزنای

· التهاب پروستات

· سنگ کلیه یا سنگ مثانه

· ابتلا به بیماری خاص مثل کم خونی داسی شکل

· بیماری کلیه پلی کیستیک

· آسیب کلیه و دستگاه ادراری

مقالات مناسب شما

1. https://www.cedars-sinai.org/health-library/diseases-and-conditions/b/blood-in-the-urine.html