بیوشیمی

آزمایش urine

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش آنالیز ادرار بخوانید:

آزمایش آنالیز ادرار

نیاز به ناشتایی: خیر.

نمونه: ادرار.

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: یک روز

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

• به عنوان بخشی از آزمایشات چکاپ عمومی
  • تشخیص بیماری های متابولیک
  • بیماری های کلیوی
  • وجود علایم مشکوک به عفونت مجاری ادرار، مانند: دل درد، پهلو درد، تکرر ادرار یا درد وسوزش در هنگام دفع ادرار، دفع خون در ادرار
  • به عنوان بخشی از آزمایشات چکاپ بارداری
  • به عنوان بخشی از معاینات و آزمایشات لازم پیش از انجام عمل جراحی
  • این تست به صورت روتین و به عنوان یک روش سریع و غیر تهاجمی به منظور ارزیابی چگونگی عملکرد ارگان های داخلی بدن و ارزیابی میزان اثربخشی درمان به کار می رود.

شرح: این آزمایش در ارزیابی وضعیت هایی مانند عفونت ادراری، سوزش و تکرر ادرار، کم آبی بدن، سنگ های کلیوی یا خون در ادرار مفید است. آزمایش ادرار جزوه آزمایشات معمول چکاپ می‌باشد و با شناسایی ترکیبات غیرطبیعی در آن می توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل ابتدایی آن تشخیص داد.

در آزمایش ادرار پارامتر های مختلفی بررسی می‌شود که شامل رنگ، ظاهر، وزن مخصوص، PH ادرار، پروتئین، گلوکز، خون پنهان، کتون ها، گلبول های سفید، استراز، نیتریت، بیلی روبین، اوروبیلینوژن، آزمایش های ماکروسکوپی، میکروسکوپی و… می‌شود. بوجود آمدن تغییرات غیرطبیعی در ادرار نشانه وجود نوعی اختلال در سلامت بدن است اما تشخیص نوع بیماری و دلیل ایجاد آن تنها از روی جواب این آزمایش امکانپذیر نیست.

روش: نوار ادراری و بررسی میکروسکوپی

تفسیر نتیجه آزمایش:

• وجود گلوکز، پروتئین و گلبون های قرمز در ادرار معمولا نشانه وجود نوعی اختلال در سلامت بدن است، اما تشخیص نوع بیماری و عامل ایجاد آن صرفا از روی نتیجه این آزمایشات امکانپذیر نیست.
  • نتیجه طبیعی تست ادرار نمیتواند عدم وجود بیماری را به طور قطع رد کند.
  • در برخی از بیماران یا در مراحل اولیه ی بیماری، ممکن است سطح ترکیبات مختلف ادرار افزایش قابل ملاحظه ای نشان ندهد.
  • ممکن است ترکیبات مخطلف به صورت گاه به گاه و کاملا اتفاقی از طریق ادرار دفع شوند؛ بنابراین یک نمونه ادرار رندم (حتی وقتی از یک فرد بیمار گرفته شده باشد) ممکن است حاوی بهضی ترکیبات نباشد؛ به همین دلیل انجام آزمایش به روی یک نمونه ادرار راندم برای تشخیص کاقی نیست و بهتر است آزمایش به روی نمونه ادرار 24 ساعته انجام شود.
  • در صورت رقیق بودن نمونه ادرار، ممکن است فقط مقدار کمی از ترکیبات محلول در ادرار شناسایی و تشخیص داده شوند.بنابراین رقت بالای نمونه ممکن است باعث نتیجه منفی کاذب و عدم شناسایی کامل ترکیبات موجود در ادرار شود. بنابراین باید از خوردن بیش از حد آب، قبل و در زمان جمع اوری نمونه ادرار 24 ساعته خودداری شود.

آزمایش‌های مرتبط: کشت ادرار

نام های دیگر : UA، Urine analysis، تجزیه ادرار