بیوشیمی

درمان کمبود ویتامین دی

درمان کمبود ویتامینD را به قلم دکتر داروساز در این مطلب بخوانید:

درمان کمبود ویتامین D
برای درمان از مکمل های ویتامین دی استفاده می شود. این مکمل ها تنوع زیادی دارند و در ترکیب با سایر مواد معدنی هم استفاده می شوند. ارگو کلسیفرول(ویتامین D2) و کوله کلسیفرول(ویتامین D3) دو فرم رایج مکمل های ویتامین دی هستند. مصرف ویتامین D3 بیش از D2 توصیه می شود. زیرا D3 فرم طبیعی این ویتامین است و می تواند نیاز بدن را به طور موثرتری تامین کند.(۱)

voice_659563

دوز پیشنهادی ویتامین d برای بیماران بستگی به شدت کمبود این ویتامین دارد.
در کسانی که مشکلات گوارشی جذب ویتامین دی ندارند طبق روند زیر درمان‌تان را آغاز می‌شود:
دوز "ایده آل" ویتامین D با آزمایش میزان 25 هیدروکسی ویتامین d فرد و افزایش دوز این ویتامین در صورتی که میزان آن در حد طبیعی نباشد تعیین می‌شود. پس از دستیابی به یک سطح طبیعی ، معمولاً مداوا با 800 واحد بین المللی ( 20 میکروگرم ) ویتامین D در روز ادامه می یابد.
۱)برای افرادی که میزان ۲۵ هیدروکسی ویتامین D آن ها زیر ng/ml ۱۰ است به میزان ۵۰۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D2 یا D3 خوراکی، هفته ای یک بار ( یا بیشتر ) و به مدت ۶ تا ۸ هفته توصیه می شود. پس از این مدت روزانه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D3 برای بیمار تجویز می شود.
۲)در افرادی که سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی آنهاng/ml 10 تا ۲۰ (nmol/ml ۲۰ تا 50) باشد ، درمان معمولاً شامل 800 تا 1000 واحد بین المللی ( 20 تا 25 میکروگرم ) ویتامین D3 خوراکی به صورت روزانه و معمولاً برای سه ماه می باشد. با این حال ، بسیاری از افراد به دوزهای بالاتر احتیاج دارند.
۳) کسانی که ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی آن ها بینng/ml ۲۰ تا ۳۰ است باید روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین دی خوراکی بگیرند تا بتواند سطح ویتامین دی بدنشان را به میزان نرمال برسانند.
۴) در کودکان و نوزادانی که ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی آن ها زیر ng/ml ۲۰ است نیاز به دریافت روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی خوراکی به مدت ۲ تا ۳ ماه دارند. ( میزان دقیق ویتامین مورد نیاز بر حسب سن کودک تعیین می شود. )
کودکانی که دچار نرمی استخوان هستند نیاز به دریافت مقادیر بیشتری از ویتامین دی دارند و باید مداوم چکاپ شوند تا بیماری آن ها به طور کامل رفع گردد. افرادی که سطح ویتامین دی آن ها نرمال است نیاز به دریافت روزانه ۸۰۰ واحد از این ویتامین دارند.


مقاله مرتبط : آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است ؟


نکته ی مهم برای درمان کمبود ویتامین دی: حین درمان باید حتما از مکمل ها یا غذاهای حاوی کلسیم نیز استفاده شود. میزان کلسیم مصرفی برای مردان و زنان حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. میزان مصرف کلسیم در خانم های یائسه و تحت درمان با ویتامین D باید حدود ۱۲۰۰ میلی گرم باشد.(۱) برای مصرف مکمل، با توجه به نیاز بدنتان به مقدار ویتامین دی آن مکمل توجه کنید و قبل از خرید هر کدام با دکتر داروساز داروخانه ( و نه نسخه‌پیج ) مشورت کنید.
چکاپ بیماران پس از شروع درمان:
سه ماه پس از شروع درمان، مجدد باید آزمایش ویتامین دی بدهید تا میزان اثر درمان و مکمل مشخص شود. در صورت بهبود وضعیت، توسط پزشک یا داروسازتان دوز دریافتی ویتامین دی تعدیل خواهد شد.(۱)
عوارض جانبی مصرف ویتامین دی:
عوارض جانبی ویتامین D غیر معمول است مگر اینکه سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی بسیار بالا رود ( بیش ازng/ml ۱۰۰ یا mmol/L250 ) و فرد در حال مصرف مکمل های کلسیم با دوز بالا باشد و در مصرف آن افراط کند. بنابراین ، دستورالعمل های مصرف مکمل ها را طبق توصیه پزشک و یا داروساز به دقت اجرا کنید و از مصرف همزمان چندین محصول حاوی ویتامین D خودداری کنید. ( به عنوان مثال مصرف همزمان مولتی ویتامین و ویتامین D ) (۱) به طور کلی مصرف معمول ویتامین دی عوارضی ندارد.(۵) در صورت بالا رفتن ویتامین دی در بدن ممکن است سطح کلسیم هم افزایش یابد و حتی باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
پیشگیری از ابتلا به کمبود ویتامین D :
همانطور که قبلا بیان شد، میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن بستگی به رنگ پوست، میزان تماس با آفتاب، تغذیه و شرایط پزشکی فرد دارد. به طور کلی:
در بزرگسالان توصیه می شود برای حفظ سطح طبیعی ویتامین D، روزانه یک وعده غذایی حاوی 800 واحد بین المللی (20 میکروگرم) ویتامین D مصرف کنند.
در افراد مسن که معمولا اوقات بیشتری را در خانه می‌گذرانند حتی با دریافت این میزان ویتامین هم ممکن است دچار کمبود شوند و توصیه می شود روزانه حداقل ۱۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی مصرف کنند.
در نوزادان توصیه می شود مصرف یک مکمل ویتامین D حاوی 400 واحد بین المللی (10 میکروگرم) ویتامین D را در طی روزهای ابتدای تولد برای نوزاد آغاز شود(به صورت قطره به نوزاد داده می شود) برای شیرخواران و کودکان ، ویتامین D در اکثر قطره های مولتی ویتامین بدون نسخه وجود دارد. در برخی از کشورها، قطره هایی که فقط حاوی ویتامین D باشند هم در داروخانه ها عرضه می شود. قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب برای افزایش دریافت ویتامین دی توصیه نمی‌شود زیرا احتمال بروز سرطان پوست بالا می رود.(۱)

voice_950246

نویسنده و محقق : خانم دکتر سپیده کرمانی ( دکترای حرفه‌ای داروسازی )

منابع:

1- up to date:patient education:vitamin d deficiency(beyond the basics)

2- up to date: vitamin d3 (drug information)

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *