بیوشیمی

آزمایش ویتامین دی سه

آزمایش ویتامین دی سه بهترین روش مانیتور کردن سطح ویتامین د است.در برگه جواب آزمایش خون این تست هم چنین 25(OH)D نامیده می شود.

ویتامین د سه (کلسیفرول)یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین در منابع غذایی محدودی یافت می شود همچنین در سلول های پوستی در مواجه با نورآفتاب تولید می شود. ویتامین d به صورت مکمل غذایی آماده نیز وجود دارد.

ویتامین د سه در سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها و هم چنین مقاومت نسبت به بعضی بیماری ها نقش مهمی دارد.

دو شکل ویتامین د در تغذیه ما اهمیت دارد: ویتامین d2 و ویتامینd3

ویتامین d2 عمدتا در موادغذایی غنی شده مثل شیر و سایر مواد لبنی وجود دارد و ویتامین d3 در سلول های پوستی در مواجه با نورآفتاب تولید می شود. این فرم همچنین در برخی مواد غذایی مثل روغن ماهی و زرده تخم مرغ نیز وجود دارد.

voice_720156

درون بدن هر دو شکل ویتامین دی دو و دی سه به شکل فعال 1,25(OH)2D تبدیل می شود. آزمایش ویتامین دی سه نیز عمدتا این فرم از ویتامین دی را اندازه می گیرد.

برای فعال شدن ویتامین دی باید گروه شیمیایی هیدروکسیل به آن اضافه شود. اولین مرحله اضافه شدن هیدروکسیل در کبد اتفاق می افتد که کلسیفرول به کلسیدیول تبدیل می شود. دومین مرحله در کلیه اتفاق می افتد و شکل فعال کلسیتریول(1,25(OH)2D را ایجاد می کند.

آزمایش ویتامین دی سه بهترین روش مانیتور کردن سطح ویتامین د است.در برگه جواب آزمایش خون این تست هم چنین 25(OH)D نامیده می شود.

کمبود ویتامین دی در کودکان موجب بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) و در بزرگسالان (استئومالاسی) می شود. پزشک ممکن است به دلایل مختلفی آزمایش ویتامین د را برای شما درخواست کرده باشد. این آزمایش می تواند مشخص کند که علت مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان˛ کمبود این ویتامین هست یا خیر. این آزمایش هم چنین در چکاپ افرادی با خطر بالای کمبود ویتامین دی نیز کاربرد دارد. مقادیر کم 25 Hydroxy Vitamin D می تواند علاوه بر مشکلات استخوانی نشان دهنده مشکلات تغذیه ای یا برخی بیماری ها مثل کرون باشد.

افرادی که در معرض کمبود ویتامین هستند:

· افرادی که کم در معرض آفتاب قرار می گیرند.

· افراد مسن

· افراد چاق

· نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند.

· افرادی که جراحی بای پس معده داشته اند.

· افرادی که بیماری مرتبط باسیستم گوارش و روده دارند مثل بیماری کرون

voice_17944

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/vitamin-d-test/

2. https://www.healthline.com/nutrition/how-much-vitamin-d-is-too-much#Supplements-101:-Vitamin-D

3. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *