بیوشیمی

آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است ؟

ویتامین د در استحکام استخوان ها و تنظیم اعمال بدن نقش مهمی دارد و کمبود آن می تواند مشکلات و بیماری های متعددی را ایجاد کند.با مطالعه این مطلب بیشتر دربار آن بدانید:


ارسال جواب آزمایش

تفسیر جواب آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم و فسفر را از روده را تسهیل می کند. هم چنین این ویتامین در بازسازی استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی در بزرگسالی اهمیت دارد.

کمبود ویتامین d معمولا در افرادی که مواد غذایی حاوی ویتامین د را مصرف نمی کنند و یا افرادی که مواجه کمی با نورآفتاب دارند دیده می شود. بعضی بیماری های کلیوی که فرایند فعال شدن ویتامین d را مختل می کنند نیز فرد را در خطر بالای کمبود ویتامین د قرار می دهد.

با توجه به عملکرد مهم این ویتامین ممکن است سوال شود آیا کمبود ویتامین د خطرناک است؟ بله˛ کمبود این ویتامین می تواند خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را افزایش دهد ازجمله بیماری های قلبی˛ فشار خون˛ دیابت˛ عفونت˛ بیماری های سیستم ایمنی˛ ام اس و برخی انواع سرطان را شامل می شود. همچنین کمبود ویتامین د موجب بیماری راشیتیسم در کودکان و بیماری استئومالاسی در بزرگسالان می شود.(شکل1)

آزمایش ویتامین دی

شکل1: بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین دی

voice_266817

کمبود این ویتامین در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است و صرفا با آزمایش ویتامین D مشخص می شود. بدن برخی از افراد علائم عمومی مثل خستگی و بدن درد را نشان می دهد. کمبود طولانی مدت ویتامین د˛ می تواند موجب بروز انواع شدیدی از بیماری ها در کودکان و بزرگسالان شود. در کودکان کمبود ویتامین دی می تواند موجب راشیتیسم (نرمی استخوان) می شود. در این بیماری استخوان ها به علت نبود ویتامین د کافی مواد معدنی لازم را جذب نمی کنند در نتیجه نرم و بدشکل می شوند. علاوه بر مشکلات استخوانی˛ راشیتیسم شدید موجب عقب ماندگی رشد و تاخیر تکاملی ˛تشنج˛ انقباضات عضلانی ˛ مشکلات قلبی و بدشکلی های دندان های کودکان می شود. نوزادانی که فقط از شیر مادر مبتلا به کمبود ویتامین دی تغذیه می کنند˛ ممکن است مبتلا به راشیتیسم شوند.

در بزرگسالان کمبود ویتامین d موجب استئومالاسی می شود.در این بیماری فرایند ترمیم و شکل دهی استخوان به علت کمبود ویتامین د دچار اختلال می شود. این بیماری مشابه راشیتیسم کودکان است.

علایم استئومالاسی

· خستگی

· دردبدن

· ضعف عضلانی

· درد استخونی

· افسردگی

اگر در نتیجه جواب آزمایش خون خود، ویتامین دی پایین است، برای تفسیر آن و آگاهی از نحوه درمان آن با پزشک مشورت کنید.

voice_539779

منابع:

1. https://patient.info/bones-joints-muscles/osteoporosis-leaflet/vitamin-d-deficiency

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *