خون شناسی

تفسیر آزمایش neutrophils

نوتروفیل از سلول‌های هسته دار اصلی سیستم ایمنی بدن ما می‌باشند. با مطالعه این مطلب بیشتر در‌باره‌ی آنها بدانید:

سیستم ایمنی مسئول محافظت بدن ما در مقابل میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی می‌باشد. این دستگاه، از بافت‌ها، اندام‌ها و سلول‌های خاص خود، تشکیل شده است. در بین انواع سلول‌های سفید، Neutrophil یکی از انواع اصلی گلبول‌های سفید می‌باشد. در واقع این سلول‌ها یک عضو کلیدی سیستم ایمنی، در پاسخ به عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند. ( شکل 1 ) 5 نوع سلول‌ ایمنی اصلی شامل NEUT ، LYM ، BAS، MON، EOS در خون ما وجود دارد.

نوتروفیل معمولی

شکل 1 : سلول نوتروفیل با هسته‌های چند بخشی بنفش در زیر میکروسکوپ

Neutrophils در آزمایش خون باید چند باشد ؟

نوتروفیلها بیشترین سهم ( 55 تا 70 درصد ) را در بین انواع گلبول‌های سفید اصلی دارند. (1) آزمایش شمارشneutrophils بعنوان بخشی از آزمایش cbc diff انجام و درصد نوتروفیل نسبت به کل گلبول‌های سفید بیان می‌شود. میزان نرمال neutrophils 55-70% است. همچنین تعداد این سلول 109× 2.5 -7.5 در هر لیتر خون است. (2)

کاهش یا افزایش نوتروفیل نشان دهنده بیماری می‌باشد، که باید توسط پزشک علت آن بررسی و در صورت نیاز درمان شود. پزشک با توجه به علائم فرد و تاریخچه پزشکی فرد علت را تشخیص می‌دهد و درمان مورد نیاز را آغاز می‌کند.

تفسیر آزمایش neutrophil

افزایش تعداد این سلول در خون نوتروفیلیا نامیده شده که این وضعیت اغلب به علت عفونت یا جراحت ایجاد می‌شود. البته افزایش تعداد این سلول‌ها در اثر عوامل دیگر نیز می‌توند رخ دهد. از جمله:

• برخی داروها مثل کورتیکواستروئیدها، آنتاگونیست‌های بتا 2 و اپی نفرین
  • برخی سرطان‌ها
  • استرس جسمی یا روحی
  • جراحی یا آسیب
  • استعمال تنباکو
  • حاملگی
  • برخی بیماری و سندرم‌های ژنتیکی مثل سندرم داون
  • برداشتن طحال

همچنین برخی بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری‌های التهاب روده، هپاتیت یا واسکولیت (التهاب عروق) نیز موجب افزایش سطح نوتروفیل می‌شوند.

کاهش تعداد neutrophil های خون اصطلاحا نوتروپنی گفته می‌شود. این وضعیت اغلب وقتی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی این سلول‌ها را به جنگ میکروب‌ها فرستاده و مصرف می‌کند و در نتیجه سلول‌هایی که روزانه ساخته می‌شوند، کم تر از میزان به کار گرفته شده بدن هستند و یا در برخی مواقع مغز استخوان نمی‌تواند به اندازه کافی نوتروفیل بسازد.

همچنین اگر طحال به هر دلیل بزرگ شود، می‌تواند نوتروفیل‌ها را به دام انداخته و تخریب کند در نتیجه میزان neutrophil ها کاهش می‌یابد. برخی بیماری‌ها و یا عواملی که موجب استفاده زیاد آنها شده شامل موارد زیر است:

• عفونت باکتریایی مزمن یا شدید
  • واکنش آلرژیک
  • برخی داروها
  • بیماری‌های خودایمنی

برخی بیماری‌ها، داروها و عوامل که در تولید نوتریوفیل‌ اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه تعداد این سلول‌ها را کاهش می‌دهد شامل موارد زیر است:

• سرطان
  • عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا
  • عفونت‌های باکتریایی مثل پنومونی
  • میلوفیبروز بیماری مغز استخوان

رادیوتراپی-دکتر لاندا
  • رادیوتراپی مغز استخوان
  • داروهای فنی توئین
  • داروهای شیمی درمانی
  • سموم ازجمله بنزن‌ها و حشره کش‌ها
  • کم خونی آپلاستیک که در آن مغز استخوان نمی‌تواند گلبول کافی بسازد.
  • کمبود ویتامین ب 12
  • نوتروپنی مادرزادی شدید

یک بیماری ژنتیکی که در آن نوتروفیل‌ها بالغ نمی‌شوند.

• نوتروپنی نوسانی

بیماری که درآن مقدار نوتروفیل‌ها نوسان می‌کند.

• نوتروپنی مزمن خوش خیم

که موجب کاهش مقدار نوتروفیل‌ها بدول علتی مشخص می‌شود. (3)

تفسیر آزمایش neutrophil باید توسط پزشک انجام و علل افزایش یا کاهش آن بررسی و در صورت نیاز اقدام به درمان آغاز شود. پزشک با توجه به علائم فرد و تاریخچه پزشکی فرد علت را تشخیص می‌دهد و درمان مورد نیاز را آغاز می‌کند.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

1. https://www.healthline.com/health/neutrophils#anc

2. medscape