بیوشیمی

آزمایش ALT برای چیست؟

ALT آنزیمی است که در کبد، قلب، مغز، کلیه و … یافت می‌شود با این حال بیشتر برای بررسی عملکرد کبد از آن استفاده می‌شود. در این مطلب درباره‌ی آن بیشتر بخوانیم:

ALT ،SGPT ، Alanine Transaminase ،Alanine Aminotransferase

آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) میزان ALT در خون شما را اندازه گیری می کند. آ ال تی یا اس جی پی تی آنزیمی است که توسط سلولهای موجود در کبد شما ساخته می‌شود. پروتئین‌هایی به نام آنزیم، به کبد در تغییر پروتئین‌ها و مواد دیگر بدن کمک می‌کنند. ALT یکی از این آنزیم‌ها است. این امر نقش مهمی در متابولیسم ( فرایندی که مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌کند.) دارد. (1)

voice_923100

ALT معمولاً در سلولهای کبدی یافت می‌شود. هنگامی که کبد و سلول های آن آسیب دیده یا ملتهب می‌شوند، ALT در جریان خون شما آزاد می‌شود. این امر باعث افزایش سطح ALT خون می‌شود. این آنزیم همچنین در ماهیچه‌های قلب، عضلات مخطط، کلیه و مغز وجود دارد. (3) اندازه گیری سطح ALT در خون فرد می‌تواند به پزشکان در ارزیابی عملکرد کبد یا تعیین علت اصلی مشکلات کبدی و مجاری اطراف آن کمک کند. آزمایش ALT اغلب بخشی از غربالگری اولیه برای بیماری‌های کبد است.


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش ALT و کبدی خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


آزمایش ALT برای چیست ؟

آزمایش ALT معمولاً برای تعیین اینکه آیا فرد دچار نقص یا نارسایی کبدی و مجاری آن است، استفاده می‌شود. آسیب کبد به طور کلی باعث افزایش سطح ALT می شود. آزمایش ALT می تواند سطح ALT در جریان خون شما را ارزیابی کند ، اما نمی تواند نشان دهد چه میزان آسیب کبدی وجود دارد یا چه میزان فیبروز یا از بین رفتن سلولی وجود دارد. همچنین این آزمایش نمی‌تواند پیش بینی کند که آسیب کبدی چقدر در آینده شدید خواهد شد.

کبد و اطرافیان

آزمایش ALT اغلب با آزمایش‌های دیگر آنزیم‌های کبدی انجام می‌شود. بررسی میزان ALT به همراه میزان سایر آنزیم های کبدی می‌تواند اطلاعات خاص‌تری در مورد مشکل کبدی به پزشک شما ارائه دهد.

رنج نرمال alt

مقدار طبیعی ALT در خون از 29 تا 33 واحد در لیتر (IU / L) برای مردان و 19 تا 25 IU / L برای زنان است. این رنج بسته به هر آزمایشگاه می‌تواند متفاوت باشد. این محدوده تحت تأثیر عوامل خاصی از جمله نژاد، جنس، سن، دارو‌های مصرفی و …. می‌باشد.

علل بالا بودن alt در آزمایش خون

ALTبالاتر از حد طبیعی می‌تواند آسیب کبدی را نشان دهد. افزایش سطح ALT ممکن است نتیجه این موارد باشد:

  • هپاتیت، که یک بیماری التهابی کبد است و می‌تواند بدلیل گروهی از ویروس‌ها و یا مصرف بعضی دارو‌ها ایجاد شود.
  • سیروز، که نوعی آسیب شدید کبدی است.
  • مرگ بافت کبد ( فیبروز یا نکروز )
  • تومور یا سرطان کبد
  • عدم جریان خون به کبد
  • هموکروماتوز، نوعی اختلال است که باعث افزایش شدید ذخیره آهن در بدن می‌شود
  • مونونوکلئوز، که یک عفونت است که معمولاً توسط ویروس Epstein-Barr ایجاد می‌شود
  • دیابت

مقاله مرتبط : بالا بودن alt در آزمایش خون


دیابت-قند-بالا

در اغلب موارد، نتایج ALT پایین نشانگر کبد سالم است با این حال اگر نگران کم بودن سطحALT هستین، در مورد نتیجه آزمایش خود با پزشک صحبت کنید. اگر نتایج تست شما حاکی از آسیب کبدی یا بیماری است، ممکن است شما نیاز به آزمایشات بیشتری داشته باشید و یا برای درک بهتر باید به نتایج سایر آزمایشاتتان نیز توجه شود، تا پزشک علت اصلی مشکل و بهترین راه برای درمان شما مشخص کند. (1) باید توجه کرد که این آنزیم علاوه بر کبد از سایر ارگان‌هایی چون قلب، مغز، کلیه و … نیز تولید می‌شود و آنزیم اختصاصی کبد محسوب نمی‌شود. (3)

سایر آزمایشات مرتبط با آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (2)

  • Aspartate Aminotransferase) AST)
  • Alkaline Phosphatase) ALP)
  • Gamma-Glutamyl Transferase) GGT)
  • Bilirubin
  • Albumin
  • Total Protein, Albumin-Globulin (A/G) Ratio
  • Prothrombin Time and International Normalized Ratio) PT/INR)
  • Acute Viral Hepatitis Panel

بالا بودن alt و نرمال بودن ast

در تشخیص و افتراق بیماری‌های مختلف کبدی پارامتری تحت عنوان نسبت AST به ALT تعریف می شود که پزشک بر اساس آن می‌تواند نوع بیماری احتمالی که باعث آسیب کبدی شده است را حدس بزند. (3)


مقاله مرتبط: بالا بودن alt در آزمایش خون

voice_727436

منبع:

1. ( Healthline ( ALT

2. ( Labtestonline ( Alanine aminotransferase alt

3. ( UptoDate ( approach to the patient with abnormal liver biochemical and function tests

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *