بیوشیمی

بالا بودن alt در آزمایش خون

· بیماری کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD ) · مصرف الکل · داروها · بعضی از گیاهان دارویی · هپاتیت B · هپاتیت C · هموکروماتوز ارثی · کمبود آلفا 1-آنتی تریپسین و…

آلانین آمینوترانسفراز (ALT) آنزیمی است که بیشتر در سلولهای کبد و کلیه یافت می شود. مقادیر بسیار کمی از آن نیز در قلب و عضلات یافت می‌شود. به طور معمول، سطح ALT در خون کم است، اما هنگامی که کبد آسیب می بیند، ALT در خون آزاد می شود و سطح افزایش می یابد. این آزمایش میزان ALT را در خون اندازه گیری می کند و برای تشخیص به موقع بیماری کبد مفید است.

voice_537290

عملکرد ALT تبدیل آلانین، یک اسید آمینه موجود در پروتئین‌ها، به پیروات است، که واسطه مهمی در تولید انرژی سلولی می‌باشد. در افراد سالم، سطح ALT در خون کم است. وقتی کبد آسیب می بیند، ALT در خون آزاد می شود، معمولاً این افزایش قبل از بروز علائم بارز آسیب کبدی، مانند زردی در فرد می‌باشد.

آلانین-آمینوتراسفراز

کبد عضوی حیاتی است که در سمت راست و بالای شکم ، درست در زیر قفس دنده قرار دارد. در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش دارد. کبد به پردازش مواد مغذی بدن کمک می کند ، صفرا را برای هضم چربی ها تولید می کند ، بسیاری از پروتئین های مهم مانند عوامل لخته شدن خون و آلبومین را تولید می کند و مواد بالقوه سمی را به مواد بی خطر تجزیه می کند که بدن می تواند از آنها استفاده کند یا از بین ببرد.

بعضی از شرایط می توانند به سلولهای کبدی آسیب برسانند و در نتیجه باعث افزایش ALT می شوند. این آزمایش در تشخیص آسیب ناشی از انواع هپاتیت ( التهاب کبد ) یا در نتیجه عوارض داروها یا سایر مواد سمی برای کبد بسیار مفید است.(1)

دلایل بالا بودن ALT در آزمایش خون

· بیماری کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD )

· مصرف الکل

· داروها

· بعضی از گیاهان دارویی

· هپاتیت B

· هپاتیت C

· هموکروماتوز ارثی

· کمبود آلفا 1-آنتی تریپسین

· هپاتیت خود ایمنی

· بیماری ویلسون

· و… (2)

تفسیر نتایج این آزمایش و تشخیص افتراقی موارد احتمالی فوق باید توسط پزشک و با دقت و توجه به نتایج سایر آزمایشات برای هر بیمار انجام شود.


بنر دکتر لاندا تفسیر آنلاین جواب آزمایش و سونوگرافی
voice_122307

منابع:

1- ( (labtestsonline ( Alanine Aminotransferase (ALT

2- ( aafp (Mildly Elevated Liver Transaminase Levels: Causes and Evaluation

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *