خون شناسی

basophil پایین نشانه چیست ؟

چرا بازوفیل جواب آزمایش خون فرد ممکن است پایین باشد؟ در این مطلب بخوانید:

basophil یا بعبارتی BAS یا بازوفیل از انواع اصلی گلبولهای سفید بدن ما می‌‌باشد که در کنار سایر گلبول‌های سفید ما شامل نوتروفیل، لنفوسیت، ائوزینوفیل و منوسیت در دفاع بر علیه عوامل بیماری‌زا نقش دارد.

بازوفیل-دکترلاندا

شکل 1 : ظاهر basophil در لام خونی

این سلول هم چنین در واکنش‌های آلرژیک و بروز علائمی چون عطسه، آبریزش بینی و اشک چشم نقش دارد. basophil در پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بر علیه عوامل مهاجم اهمیت دارد. وقتی یک آلرژن ( عاملی که نظر بدن خارجی و بد است ) وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی با ایزوله و حذف آن، تلاش در از بین بردن آلرژن می‌کند. در این واکنش، بازوفیلها، هیستامین آزاد می‌کنند. هیستامین موجب التهاب و علائم حساسیت در حین این واکنش می‌شود.

هم چنین بازوفیل‌ها مانع لخته شدن خون می‌شوند. آنها با آزاد کردن هپارین که یک رقیق کننده خون طبیعی است از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. مقدار نرمال basophil در یک فرد سالم کمتر از یک درصد WBC است.

basophil پایین نشانه چیست ؟

تعداد پایین بازوفیل اصطلاحا بازوپنی نامیده می‌شود. این سلول‌ها، در زیر میکروسکوپ با دانه‌های گرانول خود شناخته می‌شوند.( شکل 1 ) وقتی این سلول‌ها در واکنش آلرژی به میزان زیادی آزاد و مصرف ‌شوند، در آزمایش خون، تعداد این سلول‌ها پایین می‌آید. در این افراد علائمی از جمله ریزش اشک، آبریزش بینی و … ظاهر می‌شود. بازوپنی می تواند در اثر هایپرتیرویئیدیسم نیز ایجاد شود. هایپرتیروئیدیسم به معنی پرکاری غده تیروئید است که موجب افزایش عملکرد و سوخت و ساز بدن ما می‌شود.

هم چنین کاهش تعداد بازوفیل ها در واکنش‌های آنافیلاکتیک شدید با علائم تنگی نفس، کاهش فشارخون و استفراغ دیده می‌شود. واکنش آنافیلاکسی یک وضعیت پزشکی خطرناک است که می تواند موجب توقف تنفس شود و اگر دارید راحت این مطلب را می‌خوانید خوشبختانه این دلیل BAS پایین شما نیست.

پزشک با در نظر گرفتن نتایج سایر پارامتر‌های آزمایش CBC و آزمایشات بیوشیمی و تیروئید شما و… به تفسیر آزمایش خون و پی بردن به دلایل پایین بودن basophil می‌پردازد.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش CBC خود را از پزشک مختصص بشنوید؟

1. https://www.sightdx.com/knowledge-center/basophil

2. https://www.verywellhealth.com/what-are-basophils-797206