ژنتیکی/متابولیک

anti cardiolipin چیست ؟

تفسیر آزمایش anti cardiolipin و چیستی این آزمایش را در این مطلب می‌خوانید:

آنتی ­کاردیولیپین چیست ؟

کاردیولیپین فسفولیپیدی در خون است که معمولا در غشاء سلولی و پلاکت­‌ها یافت شده و نقش مهمی در انعقاد خون دارد. در مواردی ممکن است آنتی‌­بادی­‌های بدن به اشتباه به این گروه از فسفولیپید­ها حمله کرده و باعث ایجاد لخته­ خون شوند. آزمایش anticardiolipin حضور سه نوع از آنتی­ بادی­‌های کاردیولپین شامل IgG، IgM و IgA را درخون بررسی می­‌کند. که مقادیر بالای آن­ها می‌­تواند ریسک ایجاد لخته­‌های خونی مکرر در سرخرگ و سیاهرگ­‌ها را افزایش دهد. این آزمایش به روش الایزا ( enzyme-linked immunosorbent assay ) انجام شده و می­ تواند هرسه آنتی ­بادی کاردیولیپین را باهم و یا به صورت مجزا اندازه­ گیری و بررسی کند. (1، 2، 3)

voice_458529

در ادامه پاسخ به سوال anti cardiolipin چیست ؟ باید گفت : ازمیان سه گروه آنتی‌­بادی گفته شده IgG بیشترین اهمیت را داشته و با ترومبوز وریدی مرتبط است. مقادیر بالای IgM با آنمی همولیتیک خودایمنی، شرایطی که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به گلبول‌های قرمز خون حمله می­‌کند، دیده می­‌شود. در لخته­‌های شریانی مانند سکته حاد نیز آنتی­ بادی­‌های IgG و IgM حضور دارند. به طور کلی می‌­توان گفت سطح بالای Anti-cardiolipin antibodies با ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت)، سقط های مکرر ( به ویژه در سه ماهه دوم و سوم )، زایمان زودرس و پره‌­اکلامپسی مرتبط است (1،2).

چه ­موقع نیاز به انجام این آزمایش است ؟

این تست معمولا به منظور پیداکردن علت موارد زیر انجام می‌­شود:

· لخته­ شدن غیرطبیعی خون

· خون­ریزی غیرطبیعی

· سقط‌­های مکرر

· ترومبوسیتوپنی

· بررسی احتمال ابتلا فرد به لوپوس اریتماتوز سیستماتیک ( SLE )، که به­ طور معمول همراه با آزمایش آنتی­ کوآگولانت لوپوس درخواست می‌­شود. این تست با گرفتن خون از بیمار انجام شده و نیاز به هیچگونه آمادگی قبلی خاصی ندارد (1،3).

آزمایش آنتی­ بادی­‌های کاردیولیپین معمولا تنها یکی از تعداد زیاد تست‌­هایی است که برای بررسی علائم فرد انجام می­‌شوند و آزمایش‌­های پیشنهادی بعدی به نظر پزشک شما بستگی دارد. برای مثال اگر متخصص به­ وجود بیماری لوپوس در شما شک کند، احتمالا نیاز به انجام آزمایش‌­های دیگر بوده و حتی ممکن است عکس­برداری و بیوپسی نیز درخواست شود. از تست‌­هایی که به طور­معمول همراه با این آزمایش توصیه می­‌شوند می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· آزمایش شمارش سلول­های خون یا CBC

· تست آنتی­ بادی آنتی ­فسفولیپید که در افرادی با لخته­ های خون غیرطبیعی یافت می‌شود.

· آزمایش ANA که این آنتی­‌بادی ­ها معمولا در افرادی با بیماری‌های خودایمنی دیده می­‌شود.

· سونوگرافی که برای جستجوی لخته در شریان یا وریدها انجام می‌شود. (3)

تفسیر آزمایش anti cardiolipin

اگر نتیجه آزمایش منفی باشد:

بدین معنا است که آنتی­ بادی­ های گفته شده شناسایی نشده و شما در وضعیت طبیعی قرار دارید و جای نگرانی نیست. البته در مواردی که علائم بالینی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش آنتی ­بادی کاردیولیپین IgA و یا تکرار آزمایش انجام ­شده را درخواست کند. (1)

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد:

در این­صورت anti cardiolipin در نمونه خون شما دیده شده است و می‌­تواند نشان از اختلالی در بدن شما باشد. البته باید توجه کرد که این دسته از آنتی ­بادی­ها از انواع آنتی­ بادی­ های فسفولیپیدی معمول هستند که وجود آنها به شکل موقت می‌­تواند به دلیل عفونت یا برخی از داروها باشد. حتی ممکن است این آنتی­‌بادی ­ها در اثر افزایش سن نیز در فرد بدون علائم دیده شوند. (1)

از طرف دیگر، سطح بالای آنها معمولا در افراد مبتلا به انعقاد­های نابجا، سقط‌­های مکرر، بیماری­های خودایمنی مانند SLE دیده می­‌شود. اگر در خون فردی باعلائم بالینی گفته شده مانند سقط­‌های مکرر و ترومبوسیتوپنی ( کاهش تعداد پلاکت )، آنتی ­بادی­ های کاردیولیپین و یا سایر آنتی­ بادی آنتی ­فسفولیپید دیده شود، ممکن است پزشک سندرم آنتی ­فسفولیپید یا APS را در فرد تشخیص دهد که می­‌تواند در دو نوع اولیه و ثانویه رخ دهد. APS اولیه بدون وجود هیچ بیماری خودایمنی اتفاق می­افتد، درحالیکه نوع ثانویه همراه­ با بروز یک اختلال خودایمنی است (1،3).

این آنتی­ بادی­ها ممکن است به شکل موقت در افراد با عفونت­ های حاد، ایدز، تعدادی از سرطان­ها و با درمان­های دارویی مانند فنی­توئین، پنی­سیلین و پروکائین ­آمید دیده شود. (1)

سایر نکات تفسیر آزمایش آنتی کاردیولیپین

· درصورتی که نتیجه آزمایش مثبت اعلام شود، نیاز است 12 هفته بعد نیز برای تعیین موقت یا دائمی بودن حضور این آنتی­ بادی­ها، آزمایش خون تکرار شود.

· نتایج می­تواند وابسته به سن، جنسیت، سوابق پزشکی و متد استفاده شده در آزمایشگاه، علائم بیمار و … متفاوت باشد. بنابراین تفسیر باید توسط پزشک و ترجیحا متخصص صورت گیرد.

· معمولا این تست برای لوپوس انجام می­‌شود اما نتیجه­‌ی مثبت آن لزوما به معنای بیمار بودن شما نیست و آزمایش­‌های تاییدیه دیگری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است (1،3).

voice_699831

منابع:

1. https://labtestsonline.org.uk/tests/cardiolipin-antibodies#

2. https://www.hopkinslupus.org/lupus-tests/antiphospholipid-antibodies/

3.https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=cardiolipin_antibody

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *