عفونی

Bacteria در آزمایش ادرار

گزارش Bacteria در جواب آزمایش UA . معنی و دلایل آن را در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش تجزیه ادرار (U/A)مجموعه آزمایش‌های شیمیایی، میکروسکوپی و ظاهری بر ادرار است که به منظور بررسی و شمارش سلول‌ها، میکروب‌ها، پارامتر‌های بیوشیمیایی و ذراتی مثل کریستال و کست بر روی آن انجام می‌گیرد. تغییر یا وجود هریک از موارد پارامترهای مورد بررسی در آزمایش ادرار می‌تواند نشان دهنده بیماری یا شرایط خاصی در بدن شما باشد. ردیابی برخی مواد از جمله پروتئین، قند، کتون، اروبیلینوژن و… می‌تواند قبل از بروز علائم بیماری پزشک را از ابتلای فرد آگاه کنند. (1) این آزمایش اغلب در تشخیص و ارزیابی بیماری‌های مختلفی از جمله عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های کلیوی و کبدی، دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک درخواست می‌شود.

voice_446634

مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش ادرار


Bacteria در آزمایش ادرار

از موارد مهمی که در آزمایش ادرار بررسی می‌شود وجود باکتری در نمونه است که اغلب با عنوان bacteria در جواب آزمایش نوشته می‌شود. در یک فرد سالم مجاری ادراری کاملا استریل و عاری از باکتری است. باکتری‌های موجوداتی کوچک و میکروسکوپی هستند که بعضی از انواع آنها، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در بدن شوند. اگر نمونه ادرار، در شرایط استریل جمع آوری شود، هیچ گونه باکتری در آن نباید وجود داشته باشد و وجود آن احتمالا به معنی عفونت ادراری می‌تواند باشد. (1) وجود Bacteria در آزمایش ادرار با عبارات زیر گزارش می‌شود:

· تعداد خیلی کمی باکتری: Rare

· تعداد کمی: Few

· تعداد متوسط : Moderate

· تعداد زیادی از باکتری: Many

در این شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید. در صورت وجود باکتری در ادرار پزشک ممکن است برای تائید تشخیص، آزمایش کشت ادرار (U/C) را برای شما دستور دهند. (1و2)

Bacteria در آزمایش ادرار ممکن است در اثر نمونه‌گیری اشتباه، آلودگی ظرف نمونه، و یا آلودگی ادرار با مدفوع بصورت کاذب مثبت شود. معمولا پزشک تعداد باکتری را با تعداد گلبول‌های سفید در ادرار مقایسه می‌کند تا به تفسیر درستی از نتایج آزمایش برسد. در هنگام گرفتن نمونه ادرار بخصوص در خانم‌ها، ابتدا خود را با مایع شستشو بشویید و کاملا آب بکشید و سپس اقدام به گرفتن نمونه ادرار کنید.

دلایل وجود باکتری در ادرار

باکتری‌های سطح پوست، مدفوع یا مجرای تناسلی در خانم‌ها می‌توانند وارد مجرای ادراری شوند و ایجاد عفونت کنند. این عفونت اغلب، با گزارش وجود Bacteria در جواب آزمایش ادرار همراه است که اگر درمان نشود می‌تواند کلیه و سایر بخش‌های دستگاه ادراری را نیز درگیر کند. به همین علت در هنگام نمونه گیری رعایت بهداشت بسیار اهمیت دارد تا باکتری نرمال مدفوع یا مجرای تناسلی وارد ادرار نشود تا تشخیص ابتلا به عفونت ادراری به درستی صورت گیرد. (1) آزمایش u/a یکی از پرکاربردترین آزمایش‌ها در چکاپ و همچنین تشخیص عفونت ادراری است. این وضعیت اغلب با علائم زیر همراه است:

· سوزش ادرار

· تکرر ادرار

· تب

· خستگی

· درد هنگام ادرار (3)

درصورت تجربه هر یک از این علائم و یا گزارش Bacteria در جواب آزمایش خود یا نوزادتان با پزشک مشورت کنید.

سایر مقالات مناسب شما

voice_3535

منابع:

1. https://labtestsonline.org/tests/urinalysis

2. https://www.uspharmacist.com/article/interpretation-of-urinalysis-and-urine-culture-for-uti-treatment

3. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9135-urinary-tract-infections

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *