خون شناسی

هموگلوبین پایین و سرطان

آیا بین کاهش hemoglobin و ابتلا به سرطان ارتباطی وجود دارد؟ در این مطلب پاسخ آن را خواهید یافت:

هموگلوبین پروتئینی غنی از آهن، درون گلبول‌های قرمز است. اکسیژن ریه به hb متصل می‌شود تا به سایر بخش‌های بدن منتقل شود. سلول‌ها و بافت‌های بدن از اکسیژن برای سوزاندن قند و چربی و تولید انرژی، استفاده می‌کنند.

وقتی بدن hemoglobin کافی تولید نمی‌کند و یا این هموگلوبین‌ عملکرد مناسبی ندارد، به سلول‌های بدن اکسیژن کافی برای فعالیت خود، نمی‌رسد که به این وضعیت کم خونی می‌گوییم. این افراد، اغلب احساس خستگی و ضعف می‌کنند. زردی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سردرد ممکن است داشته باشند.

voice_975997

هموگلوبین پایین و سرطان

درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به سرطان ( بین 30 تا 90 درصد ) مبتلا به کم خونی هستند. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد. کم خونی در اثر hb پایین شایع ترین کم خونی مرتبط با سرطان است. هموگلوبین پایین می‌تواند به علت سرطان و یا طی روند درمان آن در فرد بروز یابد. هم چنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، هموگلوبین پایین در افراد سالم احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین هموگلوبین پایین و سرطان می‌تواند به دلایل مختلفی همزمان باهم در فرد وجود داشته باشد. بطور کلی از آنجا که این پروتئین عملکرد‌ مهمی در بدن دارد، مقدار پایین آن ممکن است نشان دهنده سرطان و یا از عوارض روند درمان آن باشد. (1)

سرطان موجب بروز التهاب در بدن می شود. در این فرایند تولید گلبول های قرمز خون کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این اغلب درمان‌های شیمی درمانی، سرکوب کننده مغز استخوان هستند در نتیجه تولید گلبول‌های خونی جدید کند خواهد شد و میزان RBC و Hb فرد پایین خواهد بود. به طور کلی شیمی درمانی اصلی ترین علت هموگلوبین پایین در افراد مبتلا به سرطان است که اغلب بعد از اتمام درمان به حالت اولیه برمی‌گردد.

در دیگر مواردی کم خونی به علت بیماری‌های کلیوی ایجاد می‌شود. کلیه هورمون محرک ساخت گلبول قرمز را تولید می‌کند. اگر بیمار مبتلا به سرطان کلیه باشد یا کلیه‌ها در اثر درمان سرطان آسیب دیده باشند فرد مبتلا هموگلوبین پایین خواهد داشت. (2)

دلایل دیگری از جمله موارد زیر نیز می‌تواند موجب کاهش هموگلوبین در سرطان شود که بعضی از آنها بدلیل آن و برخی نیز عوارض جانبی روش‌های درمان سرطان می‌باشد.

رادیوتراپی :

رادیوتراپی نواحی گسترده بدن می‌تواند به مغز استخوان آسیب رساند بنابراین موجب کاهش تولید گلبول های قرمز خون و کاهش hemoglobin می‌شود.

انواع خاصی از سرطان:

لوکمی (سرطان خون)، لنفوما ( سرطان سیستم لنفاوی ) و مولتیپل میلوما (سرطان گلبول‌های سفید خون ) به مغز استخوان آسیب می‌رسانند. هم چنین سایر سرطان ها نیز ممکن است با درگیری مغزاستخوان ساخت گلبول های قرمز را مختل کنند.

کم اشتهایی تهوع و استفراغ:

این موارد در طولانی مدت باعث ایجاد سوء تغذیه در فرد می‌شود. بدن برای ساخت Hb نیاز به مواد مغذی از جمله آهن، فولیک اسید و ویتامین ب 12 دارد.

خونریزی زیاد:

برخی تومورها موجب خونریزی داخلی در بدن می‌شود. (3) و در نتیجه فرد دچار هموگلوبین پایین و کم خونی می‌شود.

یک پژوهش در جمعیت 450 هزارنفری از افراد سالم نشان می‌دهد که Hb پایین در افراد سالم خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان مری، ریه، دستگاه گوارش و تیروئید را افزایش می‌دهد. (4)

کاهش hemoglobin در افراد سالم به علت عوامل متنوعی دیده می‌شود. این عوامل شامل رژیم غذایی نامناسب، بیماری‌های کلیوی،کبدی و مسمومیت با سرب است. هم چنین ممکن است هموگلوبین پایین به علت سرطان تشخیص داده نشده باشد. (4) با این حال اگر این پارامتر در جواب آزمایش خون شما پایین است بهیج عنوان نگران ابتلا به سرطان نباشید. تشخیص آن باید توسط پزشک و با انجام آزمایش‌های تاییدی صورت گیرد. در این شرایط، توصیه می‌کنیم برای بررسی علت و درمان آن با پزشک مشورت کنید.

مقالات مناسب شما

voice_725863

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/cancer/anemia-cancer

2. https://www.mdanderson.org/patients-family/diagnosis-treatment/emotional-physical-effects/anemia-cancer.html

3. https://www.cancer.net/coping-with-cancer/physical-emotional-and-social-effects-cancer/managing-physical-side-effects/anemia

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33879452/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *