خون شناسی

هموگلوبین 8 خطرناک است؟

تفسیر آزمایش Hemoglobin پایین را در این مطلب بخوانید:

هموگلوبین یک پروتئین‌ ساختار گلبول قرمز است که در مغز استخوان تولید می‌شود. این پروتئین‌ مسئول انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت‌های بدن از طریق رگ‌ها و همچنین انتقال کربن دی اکسید سلول‌ها به ریه و مسئول قرمزی رنگ خون است. کاهش یا افزایش غیر طبیعی hb موجب علائم خستگی، سرگیجه و تنگی نفس می‌شود.

مولکول هموگلوبین- دکتر لاندا

شکل 1 : ساختار هموگلوبین

آزمایش Hemoglobin معمولا بعنوان بخشی از آزمایش cbc انجام می شود. کاهش هموگلوبین به مقدار mg/dl8 می تواند به علت هر عامل مختل کننده ساخت گلبول‌های قرمز، یا کاهنده گلبول قرمز خون مانند خونریری باشد و بعنوان شرایطی خطرناک برای سلامت فرد تلقی می‌شود.

علت‌های احتمالی Hemoglobin 8 شامل موارد زیر است:

· کمبود آهن در رژیم غذایی

· نبود فولیک اسید یا ویتامین ب 12 کافی در رژیم غذایی

· از دست دادن شدید خون که می تواند در اثر جراحی یا آسیب شدید، خونریزی گوارشی و … باشد.

· خونریزی داخلی در بیماران زخم معده، سرطان معده یا روده، جراحت داخلی و…

· کم خونی داسی شکل

یک بیماری ژنتیکی که موجب تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون می شود. این گلبول‌ها در مقایسه با گلبول‌های سالم ظرفیت هموگلوبین کمتری دارند.

· هایپوتیروئیدیسم ( کم کاری تیروئید )

بیماری که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند.

· اسپلنومگالی ( بزرگی طحال )

· مشکلات مغز استخوان مثل لوکمی که موجب اختلال در ساخت گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

· بیماری‌های مزمن کلیوی (1)

ارسال جواب آزمایش

همین الان پزشک متخصص جواب آزمایش شما را ببینند؟

بسیاری از افراد با دریافت جواب آزمایش خود می پرسند آیا این مقدارHb مشکل ساز است ؟ آیا هموگلوبین 8 خطرناک است ؟ Hb 8 یک وضعیت بسیار خطرناک است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به از کار افتادن اندام‌ها و مرگ شود. گاها این وضعیت منجر به کاهش هوشیاری فرد می‌شود و طبق دستورالعمل‌های پزشک توصیه می‌شود فرد خون دریافت کند.

خونریزی

معمولا این وضعیت در بیماران جراحت دیده مانند تصادف یا جراحی شده دیده می‌شود. دریافت خون در این افراد یکی از شروط اصلی قبل از جراحی است. هموگلوبین زیر 8 در افرد یک وضعیت اورژانسی است که باید توسط پزشک بررسی و درمان شود. (2) در مواردی نیز فرد بدلیل ابتلای مزمن به کم‌خونی علی رغم Hb 8 علائمی ندارد با این حال در هرصورت باید به پزشک مراجعه کرد.اگر آزمایش شما هموگلوبین 8 را نشان می‌دهد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید، سپس مراقب باشید بدن شما زخم نشود و سریعا به پزشک بیمارستان مراجعه کنید.

منابع

1. https://www.healthline.com/health/hgb#outlook