خون شناسی

فریتین خونم بالاست

دلایل افزایش ferritin را در جواب آزمایش خون در این مطلب بخوانید:

فریتین یک پروتئین متصل شونده به آهن است که مقدار آن می‌تواند نشان دهنده ذخیره آهن بدن باشد. فریتین هم چنین پروتئین فاز حاد نیز محسوب می شود. پروتئین‌های فاز حاد مانند CRP، فریتین و پروكلسیتونین در هنگام التهاب و عفونت در بدن افزایش پیدا می‌کنند. همچنین در بیماری‌هایی مثل بدخیمی‌ها، بیماری‌های کبدی، کلیوی و بیماری های خودایمنی، فریتین و سایر پروتئین‌های فاز حاد در خون بالا می‌روند.

فیزیولوژی آهن در بدن

شکل 1 : آهن در درون سلول بوسیله فریتین ذخیره می‌شود.

voice_205179

مقاله مرتبط : آزمایش فریتین چیست ؟

آهن اضافی و بالا درون پروتئین‌های فریتین و هموسیدرین در اندام های داخلی از جمله کبد، قلب و پانکراس ذخیره می‌شوند و در هنگام خونسازی از این ذخایر آهن استفاده می‌شود.( شکل 1 ) بدن نمی‌تواند آهن اضافی را دفع کند و در مواردی که مقدار این ذخیره آهن بیشتر از نیاز طبیعی شود و به سطح سمی برسد، تجمع آهن و فریتین در کبد و سایر اندام‌های داخلی موجب آسیب آنها می‌شود. آزمایش فریتین خون سطح این پروتئین را در خون ما اندازه گیری می‌کند. این آزمایش خون به پزشک در تشخیص میزان تجمع آهن اضافی و یا کم خونی های ناشی از مصرف کم آهن کمک می‌کند. فریتین بالاتر از μgr/dL300 در مردان و بالاتر از μgr/dL200 در خانم ها قبل یائسگی بالا تلقی می‌شود.

گاها افراد با دریافت نتیجه آزمایش خون بیان می‌کنند فریتین خونم بالاست . فریتین خون بالا یافته مهمی است که نیازمند توجه و بررسی است. این یافته اغلب بدون علامت است و می تواند نشان دهنده شرایط مختلفی در بدن باشد. در بعضی افراد فریتین بالا می تواند با دو یا چند علامت زیر همراه باشد:

خستگی
  • مشکلات قلبی
  • درد مفصلی
  • ریزش مو
  • درد ناحیه شکم
  • کمبود انرژی

سطح بالای فریتین خون می تواند نشان دهنده:

سومصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی موجب آسیب به سلول های کبدی می شود. در نتیجه آنزیم‌های مهم کبدی و فریتین درون این سلول‌ها به گردش خون وارد می شود. در این بیماران کبد دچار التهاب و تورم می‌شود.

عفونت و التهاب

در هنگام بروز عفونت و بدخیمی در بدن فریتین افزایش می‌یابد تا با ذخیره کردن آهن این ماده معدنی مهم کمتر دراختیار سلول های سرطانی و میکروب‌ها قرار گیرد. فریتین با این روش مانع گسترش عفونت و سرطان می‌شود.

هموکروماتوز

بیماری ارثی با جذب بیش از حد آهن در روده ها است.

پورفیری

یک بیماری متابولیک با اختلال در سنتز هموگلوبین ( بخش کلیدی گلبول قرمز در انتقال اکسیژن ) است. این دسته از بیماری‌ها عمدتا ارثی هستند. این بیماران درد شکمی و قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، ضعف و انقباض عضلات و استفراغ را نشان می‌دهند. در این بیماران مواد پیش ساز هم و فریتین افزایش می‌یابد.

· بیماری‌های کبدی

· آرتریت روماتوئید و یا سایر بیماری های التهابی مزمن

· پرکاری تیرویید

· برخی انواع سرطان مثل لنفوم هوچکین و لوکمی

ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش فریتین خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

فریتین بالا می تواند در اثر مصرف زیاد مکمل‌های آهن نیز رخ دهد. درصورتی که در ذهن شما این سوال می‌گذرد که چرا فریتین خونم بالاست ؟ بهتر است با پزشک در مورد علائم بالینی و سایر نتایج جواب آزمایش خون خود مشورت کنید تا علت آن را تشخیص و طبق صلاحدید درصورت نیاز درمان مناسب را برایتان شروع کنند.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4424930/

2. https://apps.nhslothian.scot/refhelp/Haematology/HighFerritin