خون شناسی

فریتین بالا و هموگلوبین پایین

دلایل احتمالی ferritin بالا و همزمان Hb پایین در جواب آزمایش خون افراد را در این مطلب بخوانید:

هموگلوبین مولکولی از جنس پروتئین در ساختار گلبول‌های قرمز است. Hb اکسیژن را در خود نگه می‌دارد و از ریه‌ها به بافت‌های بدن منتقل می‌کند و سپس دی اکسیدکربن سلول‌ها را به ریه‌ها برمی‌گرداند تا از بدن دفع گردد. این پارامتر را می‌توان با استفاده از آزمایش CBC اندازه گیری کرد. فریتین پروتئین ذخیره کننده آهن است. آهن اضافی درون سلول‌های بدن به همراه فریتین یا هموسیدرین ذخیره می شود. بخشی از فریتین که درون سلول ها است وارد گردش خون شده و آن را با آزمایش فریتین می‌توان اندازه گیری کرد.( شکل 1 )

مولکول فریتین

شکل 1 : ساختار مولکول ferritin

voice_705810

فریتین بالا می تواند نشان دهنده بیماری های مختلفی مثل هموکروماتوز، بیماری ارثی با جذب بیشتر از نرمال آهن غذا، آرتریت روماتویید، پرکاری تیرویید، دیابت نوع دو، لوکمی، نوعی سرطان مغزاستخوان، مسمومیت با آهن، بیماری‌های کبدی و برخی انواع سرطان باشد. هرچند بالا بودن آن بتنهایی، به هیچ عنوان به معنی ابتلا به بیماری‌های فوق نیست. سطح پایین هموگلوبین می تواند نشان دهنده کم خونی باشد. بیماری های مختلفی می‌تواند موجب کم خونی در فرد شود. مواردی چون :

· ازدست دادن خون در اثر صدمه یا جراحی

· خونریزی سرطان روده و زخم معده

· کمبود تغذیه‌ای

· مشکلات مغز استخوان مثل سرطان

· متوقف شدن ساخت گلبول‌های قرمز در اثر داروهای شیمی درمانی

· نارسایی کلیه

· بیماری های مرتبط با ساختار هموگلوبین مثل آنمی داسی شکل یا تالاسمی ( شکل 2 )

خون افراد مبتلا به تالاسمی

شکل 2 : بدن افراد مبتلا به تالاسمی ماژور در ساخت Hb مشکل دارد.

فریتین بالا و هموگلوبین پایین می تواند در بیماری‌های مختلفی از جمله موارد زیر دیده شود هرچند طبیعتا تشخیص و تفسیر دلیل قطعی آن باید توسط پزشک صورت گیرد.

· بیماری‌های کبدی

عمده فریتین بدن در سلول‌های کبدی ذخیره می‌شود. در بیماران مبتلا به هپاتیت یا سایر انواع بیماری‌های کبدی سلولهای کبد تخریب می‌شوند و فریتین به درون خون آزاد می شود در نتیجه فریتین افزایش می یابد. ابتلای طولانی به این بیماری‌ها خود می‌توانند باعث کم خونی ناشی از بیماری‌های مزمن در فرد شود.


مقاله مرتبط : چگونه بفهمیم کبد سالم داریم؟


· بیماری‌های کلیوی

در بیماری‌های کلیوی نیز ساخت گلبول های قرمز دچار اختلال می شود و ممکن است در فرد کم خونی دیده شود. در این حالت معمولا سطح کراتینین و اوره خون افزایش می یابد و همزمان بدن برای جبران و تامین آهن برای تولید گلبول قرمز و جبران کمبود RBCها فریتین درون سلول‌ها را به خون آزاد می‌کند و فریتین بالا می‌رود. در بیماران مزمن کلیوی این یافته دیده می‌شود.

· عفونت‌های مزمن و برخی سرطان‌ها

هم چنین نسبت فریتین به هموگلوبین در بیماران مبتلا به سرطان ریه در بررسی میزان پیشرفت تومور های سرطانی و پیش آگهی (پیش بینی روند بهبود بیماری) استفاده می‌شود. در افرادی که مدت طولانی درگیر بیماری‌های چون سل شده‌اند نیز ممکن است این یافته مشاهده شود.

سل دکتر لاندا

· انواع خاصی از آنمی

آنمی یا همان کم خونی دارای انواع مختلفی، با توجه به علت ایجاد آن، دارد. در مواردی از که به تازگی فرد خون از دست داده و یا دچار کمبود آهن شده است فریتین بالا و هموگلوبین پایین ممکن است مشاهده شود.

اگر در جواب آزمایش خون خود شاهد این نتایج هستید،بهیچ عنوان نگران نباشید و صرفا برای پیگیری بیشتر و شنیدن تفسیر آزمایش خود به پزشک مراجعه کنید.

voice_168338

ارسال جواب آزمایش

اکنون جواب آزمایش شما را پزشک متخصص ببینند ؟


منابع:

1. https://www.jcancer.org/v10p1717.htm

2. https://www.healthline.com/health/ferritin#high-levels

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *