پاتولوژی

فریتین بالا و سرطان

رابطه‌ی بین جواب آزمایش خون ferritin بالا با ابتلا و میزان تهاجمی بودن سلول‌های سرطانی

فریتین پروتئین ذخیره کننده آهن درون سلول‌های بدن ما است. بخش کوچکی از آن در خون وارد می‌شود که اصطلاحا فریتین سرمی گفته می‌شود. ferritin سرم به خوبی منعکس کننده اهن ذخیره بدن است. سطح این پروتئین با افزایش سن افزایش می‌یابد. میزان فریتین زنان در مقایسه بامردان در حالت نرمال کمتر ست.


مقاله مرتبط : Ferritin در آزمایش خون چیست ؟


فریتین افزایش یافته می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد.

• هموکروماتوز

• بیماری‌های خودایمنی

• سو مصرف الکل

• بیماری‌های کبدی

• پرکاری تیروئید

فریتین بالا و سرطان

فریتین افزایش یافته اغلب نشان دهنده تجمع آهن اضافی در بدن است که صرفا ممکن است به دلیل افزایش iron بدن باشد. هم چنین می‌تواند نشان دهنده التهاب و یا برخی سرطان‌ها نیز باشد.

فریتین بالا و سرطان باهم مرتبط اند. در اغلب سرطان ها افزایش این پروتئین گزارش شده و همچنین پژوهش‌ها، ارتباط سطح افزایش یافته فریتین خون با امکان متاستاز سرطان و میزان پاسخ به درمان را نشان داده‌اند.

فریتین یک پروتئین با عملکردهای گوناگون از جمله ذخیره آهن، ایمنی، رگ زایی و رشد سلولی است. فریتین هم چنین یک پروتئین فاز حاد سیستم ایمنی مانند سی آر پی محسوب می‌شود. این پروتئین‌ها در پاسخ به التهاب در بدن افزایش می‌یابند. هم چنین در سرطان ها و خود ایمنی نیز سطح فریتین بالا می رود.

Ferritin با عملکرد ذخیره Fe می‌تواند آن را از دسترسی میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی خارج کند. از آنجا که آهن آزاد برای رشد و تکثیر این عوامل بیماری‌زا ضروری است، بدن با افزایش آن باعث می‌شود که آهن از دسترس سلول‌های سرطانی خارج و مانع رشد و تکثیر آنها شود.

فریتین بالا در اغلب افراد مبتلا به سرطان می‌تواند نشان دهنده تهاجمی بودن سرطان و پاسخ کم به درمان آن‌ها باشد. ( اگر در این شرایط هستی اصلا نگران نباش از پس برمیای و شکستش میدی  )

پژوهش‌ها نشان می‌دهد گلبول‌های سفید ماکروفاژ مرتبط با سرطان از خود فریتین آزاد می‌کنند. Ferritin آزاد شده در کنار سلول‌های سرطانی به جلوگیری از رشد این سلول‌ها و مقاومت به داروهای شیمی درمانی نقش دارد. افزایش فریتین خون در اغلب سرطان‌ها از جمله پانکراس، کلورکتال، ریه و… گزارش شده است.

پزشک درصورت بالا بودن فریتین و شک به ابتلای فرد به بیماری خاصی، آزمایش‌های دیگری نیز درخواست می‌کنند. توصیه می شود با پزشک در رابطه با تفسیر جواب آزمایش خود اگر همراه با علائم غیر طبیعی هستید،حتما مشورت کنید.


ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


منابع:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23891969/

2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323713#summary

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5992645/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *