بیوشیمی

درمان بالابودن sgpt

در ادامه، با آنزیم کبدی ALT، بالا بودن سطح آن در خون و درمانِ این موضوع، آشنا می‌شویم:

serum glutamic-pyruvic transaminase (SGPT) که امروزه با نام alanine aminotransferease (ALT) نیز شناخته می­‌شود، آنزیمی است که در متابولیسم موادغذایی نقش داشته و بیش­تر در کبد یافت می‌شود . درصورتی‎‌که کبد دچار آسیب یا التهاب ­شود، sgpt به خون نشت پیدا کرده و درنتیجه سطح آن در خون بالا ­می­‌رود. بنابراین با اندازه‌گیری سطح این آنزیم در خون می‌توان عملکرد کبد شخص را سنجید یا علت مشکل ایجاد‌شده را تشخیص داد (1،4،5).

voice_614346

افزایش سطح SGPT در خون

رنج نرمال برای این آنزیم در آزمایشگاه‌­های مختلف، متفاوت است اما به‌­طورمعمول بین 7 تا 56 واحد در لیتر، طبیعی درنظر گرفته می­‌شود؛ هرچند معمولا سطح sgpt در آقایان بالاتر از خانم­‌ها است. مقادیر بالای این آنزیم در خون می­‌تواند نشان­‌دهنده آسیب کبدی و شرایط زیر باشد:

  • آسیب ناشی از مصرف مشروبات الکلی
  • کبد چرب
  • هپاتیت؛ التهاب کبد
  • سیروز؛ زخم کبدی
  • مصرف داروهایی که برای کبد سمی می­‌باشند
  • تومور یا سرطان کبد
  • ایسکمی کبد؛ خون‌­رسانی ناقص به کبد و درنتیجه مرگ بخش­‌هایی از بافت کبدی
  • هموکروماتوز؛ تجمع آهن در بدن
  • مونونوکلئوز
  • شرایط ژنتیکی خاص که کبد را تحت­‌تاثیر قرار می­د‌هند (3)

قابل­‌ذکر است که مقادیر بالای این هورمون به‌­تنهایی به ­معنای بیماربودن شما نمی‌­باشد و کمتر از 5% مردم با sgpt بالا، در شرایط حاد کلینیکی قراردارند (3). بنابراین برای تشخیص صحیح، نیاز است از انواع تست‌­های کبدی دیگر مانند AST کمک گرفته ­شود. سطح AST نیز همانند ALT با آسیب کبدی، درخون افزایش پیدا می‌­کند اما آنچه اهمیت دارد نسبت ALT به AST است که می­‌تواند در تعیین شدت و عامل آسیب کبدی مفید باشد. تست­‌های آلبومین، آلکالین فسفاتاز، بیلی‌­روبین، لاکتات دهیدروژناز (LDH) و پروتئین کل خون نیز در تشخیص نوع آسیب واردشده به کبد، کاربرد دارند (2).

درمان بالابودن sgpt

تغییراتی ساده در سبک­ زندگی می‌­تواند به پایین آوردن سطح این هورمون درخون کمک کند، مانند:

1. مصرف قهوه: مطالعه‌­ای برروی افراد مبتلا به هپاتیتC مزمن، نشان داده‌­است که مصرف روزانه قهوه‌­ی فیلترشده، می­تواند تا سه برابر شانس SGPT طبیعی را در افراد افزایش دهد. نتایج مطالعه دیگری در سال 2017 بیان می­‌کند که نوشیدن یک تا چهارم فنجان قهوه در روز در کاهش مقادیر ALT و ریسک بیماری‌­های کبدی و سرطان تاثیرگذار است (4,5).

2. ورزش منظم: تحقیقات انجام شده ورزش را به­‌عنوان عاملی موثر در سلامت کبد معرفی می‌­کنند. برای مثال مقاله­‌ای در Journal of Hepatology، ورزش را بخشی از درمان بیماری­‌هایی همچون سیروز کبدی به شمار می‌آورد (6).

3. کم کردن وزن اضافی: کاهش وزن فاکتوری برای درمان کبدچرب و پیشگیری از فیبروز کبدی است، که هردو از علل بالارفتن سطح ALT می‌­باشند. ورزش منظم و کاهش کالریِ رژیم غذایی می­‌تواند به کاهش وزن کمک کند (6).

4. مصرف بیش­تر فولات یا فولیک اسید (فرم­‌هایی از ویتامینB): مصرف بیش­تر غذاهای غنی از فولات درکنار مکمل­‌های فولیک­‌اسید به پایین­‌آوردن سطح آنزیم مدنظر کمک می­‌کند. مطالعات نشانن ­داده‌ ­اند که مصرف روزانه 0.8 میلی­‌گرم فولیک‌­اسید درکنار درمان‌­های مربوطه می‌­تواند مقادیر sgpt در خون را کاهش دهد. از غذاهای غنی از فولات می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزیجات برگ‌دار مانند کلم و اسفناج
  • مارچوبه
  • حبوبات
  • کلم بروکسل
  • چغندر
  • موز
  • پاپایا (5,4)

5. تغییراتی در رژیم غذایی: رژیم غذایی کم­‌چرب با کربوهیدرات متوسط، به درمان و پیشگیری از NAFLD (کبد چرب غیرالکلی) که از علل شایع بالابودن SGPT است، کمک می­‌کند. مطالعه‌­ای در سال2013 نشان­ داده است که جایگزین کردن تنها یک وعده غذایی روزانه با وعده‌­ای کم­‌چرب و سرشار از سبزیجات در یک ماه، می­‌تواند مقدار آنزیم گفته‌­شده را درخون پایین بیاورد. برای بهبود وضعیت سلامتی کبد نیاز به تغییرات ناگهانی و طاقت‌­فرسا نیست و می‌­توانید بامصرف حداقل پنج وعده میوه یا سبزیجات تازه در روز شروع کنید (5,4).

6. احتیاط در مصرف دارو و مکمل­‌ها: همانطور که پیشتر اشاره شد، ممکن است مصرف بیش ­از حد داروهایی مانند استامینوفون باعث آسیب کبدی و درنتیجه بالارفتن سطح آنزیم sgpt در خون شود. بنابراین اگر فردی بامشکلات کبدی ناچار به مصرف این دارو است، باید دقت کند که مقدار آن به بیش ­از 2 گرم در روز نرسد. مقادیر بالای ویتامینA یا آهن نیز می‌­توانند آسیب کبدی را به‌­همراه داشته‌­باشند (6).

7. دوری از مصرف مشروبات الکلی، سیگار و آلودگی­‌های محیطی: افراد با sgpt بالا باید از سیگار دوری کنند تا از آسیب بیش­تر کبدی جلوگیری شود (6).

درنهایت، اگر مقدار sgpt در آزمایش خون شما بالا است، نیاز است باپزشک خود مشورت کرده و باتوجه به صلاحدید پزشک و نوع اختلال ایجاد شده در کبد، درمان را آغاز کنید.

voice_746238

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/alt-blood-test/#:~:text=An%20ALT%20test%20measures%20the,early%20detection%20of%20liver%20disease.

2. https://www.webmd.com/digestive-disorders/alanine-aminotransferase-test

3. https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/22028-alanine-transaminase-alt

4. https://www.healthline.com/health/how-to-lower-alt#diet

5. https://www.healthline.com/health/alt

6. https://www.medicalnewstoday.com/articles/326425#exercise

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *