سونوگرافی

تفسیر سونوگرافی هفته 35

جنین در هفته سی و پنج در چه وضعیتی است ؟ در این مطلب می‌خوانید:

سونوگرافی حاملگی یکی از پرکاربرد ترین انواع سونوگرافی است که برای بررسی جنین از نظر سلامت و رشد و تکامل استفاده می‌شود. هفته 35 ام جنین تغییرات زیادی نشان می دهد و به تدریج آماده ورود به دنیای بیرون می‌شود.

voice_729560

تفسیر سونوگرافی هفته 35 ( وضعیت جنین در این هفته )

در هفته 35 ام حاملگی جنین روند رشد تکامل خود را به سرعت طی می‌کند و اندام های درونی و بیرونی یک به یک تکامل می‌یابند. در این هفته وزن جنین تقریبا 2.5 کیلو گرم است و از سر تا به باسن تقریبا 46 سانتی متر طول دارد. هر قد و وزن جنین تا هنگام تولد مرتبا بیشتر می‌شود. میزان مایع آمنیوتیک به تدریج کاهش می یابد تا جنین در حال رشد در رحم جا بگیرد.(شکل 1)

سونوگرافی هفته 35

شکل 1 : جنین در سونوگرافی هفته 35

تا قبل از هفته 35 ام موهای زیادی سرتاسر بدن جنین رشد می‌کند تا دمای بدن او را حفظ کند. از این هفته چربی به تدریج در بدن ذخیره می‌شود و از این به بعد حفظ دمای بدن جنین را به عهده دارد. علاوه بر چربی بدن ورنیکس، یک لایه روغنی روی پوست، در تنظیم دمای بدن نقش دارد. در هفته 35 عضلات دست و پاهای جنین رشد می‌کنند و پوست جنین صاف و صورتی رنگ می‌شود. ریه‌های جنین به تدریج تکامل می‌یابد و سورفاکتانت می‌سازد. سورفاکتانت مایعی است که به ریه‌ها کمک می‌کند تا بیرون از رحم مادر بتواند تنفس کند و باز و بسته شوند.

هر کبد و کلیه رشد و تکامل پیدا کرده اند و وظیفه تصفیه و پاکسازی بدن را به خوبی انجام می دهند. تکامل مغز با افزایش ارتباطات سلول‌های عصبی وپیچیده‌تر شدن مغز همراه است. دوره های خواب و بیداری جنین مشخص تر از قبل است و وی نور را بیشتر از قبل احساس می‌کند. از نشانه‌های این تغییر خواب جنین در زمان تاریکی است. حرکات جنین در مقایسه با قبل کمتر است چرا که با رشد جنین فضای کمتری در رحم دارد. جنین بیشتر حرکت‌هایی مشابه لولیدن دارد در حالی که قبل آن می‌چرخید یا با پا ضربه می‌زد. (1) در هفته سی و پنج گردش خون و عضلات و اعصاب جنین تکامل یافته و آماده چرخش به حالت سر به پایین است. وضعیت سر به پایین وضعیت مناسب برای تولد جنین است. مغز جنین در هفته 35 تقریبا دو سوم وزن مغز جنین در هنگام تولد است. در بارداری‌های دوقلو و سه قلو توصیه می‌شود درباره نشانه‌های زایمان پیش از موعد آگاه باشید زیرا احتمال وقوع زایمان پیش از موعد در بارداری دو قلو و سه قلو بالاست. (2)

تفسیر سونوگرافی هفته 35 باید توسط پزشک مختصص با در نظر گرفتن شرایط خاص مادر باردار ، سن ایشان، توجه به وضعیت قرار گیری جنین و نتایج سو‌نوهای قبلی و… صورت گیرد.

سایر مقالات مناسب شما

voice_817672

منابع:

1. https://www.thebirthcompany.co.uk/pregnancy-week-thirty-five.php

2. https://www.pampers.com/en-us/pregnancy/pregnancy-calendar/35-weeks-pregnant

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *