سونوگرافی

تفسیر سونوگرافی هفته 34

جنین در هفته سی و چهار در چه وضعیتی است ؟ در این مطلب می‌خوانید:

سونوگرافی حاملگی یکی از پرکاربرد ترین انواع سونوگرافی است که برای بررسی جنین از نظر سلامت و رشد و تکامل استفاده می‌شود. هفته 34 ام جنین تغییرات زیادی نشان می دهد و به تدریج آماده ورود به دنیای بیرون می‌شود.

voice_164435

تفسیر سونوگرافی هفته 34 ( تغییرات جنین در این هفته )

درهفته 34 ام قد جنین حدودا 44 سانتی متر و طول از سر تا کفل وی حدود 31 سانتی متر است. در این هفته وزن جنین به 2.3 کیلوگرم می‌رسد.

ریه‌ها هم چنان در حال رشد و تکامل هستند و سورفاکتانت تولید می‌کنند. این ماده برای تنفس راحت بسیار اهمیت دارد. ورنیکس یک لایه ضخیمی مومی شکل است که پوست جنین را می پوشاند و دمای بدن را او را تنظیم می‌کند. ورنیکس از هفته 34 ام به تدریج نازک شده و از بین می‌رود. پزشکان معتقدند جنین ورنیکس حل شده در مایع آمنیوتیک را می بلعد که در تکامل شکم و روده ها بسیار اهمیت دارد. مقدار مایع آمنوتیک جنین در هفته 34 ام بیشترین مقدار خود است و بعد از این به تدریج کاهش می‌یابد. جنین در این مایع شناور است و هم چنین آن را می‌بلعد و تنفس می‌کند. مایع آمنیوتیک در تکامل عضلات و استخوان ها، دستگاه گوارش و ریه ها نقش مهمی دارد.(1)


بنر مراکز سونوگرافی 970-250

علایم مادر در هفته 34 ام

• خستگی و سرگیجه

در صورت بلند شدن یا نشستن ناگهانی جریان خون در پاها تجمع پیدا می‌کند و موجب سرگیجه می‌شود. توصیه می‌شود به آرامی تغییر وضعیت صورت گیرد.

• بثورات پوستی

گاها روی شکم و پشت مادر پثورات پوستی دیده می‌شود که می‌تواند خارش داشته باشد. در صورت مشاهده این علایم، حتی خارش بدون علائم پوستی، حتما به پزشک مراجه کنید این وضعیت puppp نامیده می شود و می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد. (2)

تفسیر سونوگرافی هفته 34 باید توسط پزشک مختصص با در نظر گرفتن شرایط خاص مادر باردار ، سن ایشان، توجه به وضعیت قرار گیری جنین و نتایج سو‌نوهای قبلی و… صورت گیرد.

سایر مطالب مناسب شما

voice_922997

منابع:

  1. https://www.verywellfamily.com/34-weeks-pregnant-4159227
  2. https://www.babycenter.com/pregnancy/week-by-week/34-weeks-pregnant
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *