عفونی

تفسیر جواب آزمایش vdrl

آزمایش وی دی آر ال برای بررسی ابتلای فرد به بیماری Syphilis انجام می‌شود. با مطالعه این مطلب درباره‌ی آن خواهید دانست:

آزمایش VDRL یا Venereal disease research laboratory یکی از آزمایش‌های بررسی ابتلا به بیماری سفلیس است. سفلیس براثر باکتری Treponema pallidum ( ترپونما پالیدوم ) ایجاد که این باکتری از طریق دهان یا مجاری تناسلی منتقل می‌شود.( شکل 1 )

آزمایش VDRL

شکل 1 : مبنای این آزمایش آگلوتیناسیون است.

سیفلیس یک بیماری عفونی مسری است که اغلب از طریق مقاربت یا تماس مستقیم با زخم سفلیس ( شانکر ) منتقل می‌شود. این بیماری در صورت تشخیص زودرس به راحتی قابل درمان است، اما چنان چه مداوا نشود، می‌تواند اختلالات عمده‌ای برای سلامتی ایجاد کند. آزمایش VDRL برای تجسس میکروب عامل بیماری سیفلیس به کار می‌رود. وی دی آر ال، مستقیم وجود باکتری عامل سفلیس یعنی ترپونما پالیدوم را بررسی نمی‌کند، بلکه به بررسی وجود آنتی بادی که بدن علیه آن آزاد کرده است، می‌پردازد و بصورت غیرمستقیم ابتلای فرد را مشخص می‌کند.

مقاله مرتبط : سفلیس چیست ؟ ( بیماری شناسی، علائم و عوارض،روش های تشخیص، درمان های پزشکی، خانگی و … )

این باکتری با ورود به بدن وارد سلول‌ها شده و با تکثیر خود، سلول‌ها را تخریب می‌کند. این سلول‌های آلوده از خود آنتی ژن ( موادی برای فراخوانی و تحریک سیستم ایمنی ) آزاد می‌کنند و سیستم ایمنی با تولید آنتی بادی برعلیه این آنتی ژن ها برای خنثی کردن آنها تلاش می‌کند. آزمایش VDRLبا تعیین وجود این آنتی بادی‌ها ابتلا به سفلیس را بررسی می‌کند.

آزمایش vdrl، قبل ازدواج و بارداری به طور معمول طبق نظر پزشک درخواست می شود. این آزمایش، نیاز به ناشتایی ندارد و با نمونه خون فرد انجام می‌شود. هم چنین در موارد ایجاد علائم مغزی و عصبی تحت نظر پزشک، بر روی نمونه مایع مغزی نخاعی نیز انجام می‌شود. پزشک درصورت شک به ابتلای به بیماری سفلیس برای بررسی، در ابتدا، تست وی دی آر ال را درخواست می‌کند. سفلیس در مراحل اولیه می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

• زخمی کوچک و بدون درد ( شکل 2 )
  • تورم غدد لنفاوی نزدیک زخم
  • دانه پوستی بدون خارش
شانکر سفلیس

شکل 2 : اغلب زخم‌ها کوچک و بدون درد است.

همچنین در مواردی که فرد به هر یک از بیماری‌های مقاربتی دیگری چون زگیل تناسلی، اچ‌اس‌وی، هپاتیت سی و … مبتلا شده باشد، نیز این آزمایش توسط پزشک درخواست می‌شود. در مادران باردار و همچنین آزمایش‌های ازدواج نیز برای فرد این آزمایش درخواست می‌شود.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

تفسیر جواب آزمایش VDRL

اگر نتیجه تست منفی (Negative ) باشد به این معنی است که فرد به سفلیس مبتلا نیست. اگر نتیجه مثبت ( Positive ) باشد فرد ممکن است مبتلا به سفلیس باشد. نتیجه مثبت این تست برای تایید ابتلا به سفلیس کافی نیست و باید با پزشک در این رابطه مشورت کرد. پزشک برای بررسی بیشتر آزمایش‌های تکمیلی را درخواست می‌کند. آزمایش FTA-ABS و TPPA اغلب برای تایید نتیجه مثبت تست VDRL استفاده می‌شود. آزمایش غربالگری سیفلیس کاملا اختصاصی نبوده و به دلایل مختلف زیر ممکن است نتیجه مثبت کاذب داشته باشد:

• ابتلا به بیماری ایدز و HIV
  • بیماری لایم
پشه مالاریا
  • مالاریا
  • لوپوس
  • انواع خاصی از پنومونی
  • و…
  • تفسیر جواب آزمایش vdrl باید توسط پزشک با در نظر گرفتن شرایط مختلفی فرد چون علائم،نتایج سایر آزمایش‌هایی چون ESR، CRP، PCT و … صورت گیرد.

سایر مقالات مناسب شما

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/vdrl-test#results