سایر بخش ها

تفسیر جواب آزمایش ازدواج

درباره ی تفسیر جواب آزمایش ازدواج خون و ادرار در این مطلب بخوانید:

تفسیر جواب آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج شامل آزمایش cbc˛ vdrl و آزمایش اعتیاد است. دو آزمایش cbc وvdrl با نمونه خون و آزمایش اعتیاد با نمونه ادرار انجام می شود.

آزمایش cbc

آزمایش cbc یکی از پرکاربرد ترین آزمایش ها در آزمایشگاه تشخیص طبی است. خون از دو بخش پلاسما و سلول ها تشکیل شده است. پلاسما جز مایع خون است که اجازه می دهد خون به راحتی در رگ ها جریان پیدا کند. سلول های اصلی خون شامل گلبول سفید˛ گلبول قرمز و پلاکت است. هر یک از این سلولها وظیفه خاص خود را دارد. گلبول قرمز در جابجایی اکسیژن و کربن دی اکسید بین ریه و سایر بخش های بدن را بر عهده دارد. گلبول های سفید مسئول سیستم ایمنی بدن می باشد. این آزمایش علاوه بر تعداد این گلبول ها اندازه و شکل گلبول های قرمز را نیز اندازه گیری می کند. شکل این گلبول ها در عملکرد آن ها بسیار موثر است به همین علت در این آزمایش به دقت بررسی می شود. یکی از مهم ترین این فاکتور ها ˛فاکتورmcv است. (1)

voice_331048

مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش cbc


Mcv مخفف حجم متوسط گلبول های قرمز خون است. بدن به گلبول های قرمز برای رشد ترمیم و حفظ سلامت بدن نیاز دارد. میزان نرمال mcv بین 80 تا 95 fl است. اگر گلبول ها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند می تواند نشانه مشکلاتی از جمله کم خونی کمبود ویتامین یا سایر بیماری ها باشد. (2) اگر فرد mcv پایین داشته باشد احتمالا فرد مبتلا به کم خونی میکروسیتیک است. کم خونی میکروسیتیک یک نوع کم خونی با گلبول های قرمز کوچکتر از نرمال است.( شکل 1 )

میکروسیک هایپوکروم ماکروسیت

شکل 1 : انواع کم‌خونی با توجه به اندازه و رنگ RBC

علل شایع کم خونی میکروسیتیک

· خونریزی

· رژیم

· کاهش جذب آهن

· حاملگی

· تالاسمی مینور

تفسیر جواب آزمایش ازدواج

پایین بودن mcv و کم خونی میکروسیتیک به دلایلی ازجمله کم خونی فقرآهن رخ می دهد در صورتی کم خونی فقرآهن و خونریزی رد شود فرد احتمالا به تالاسمی مبتلا است. این بیماری در اثر اختلال در ساخت هموگلوبین گلبول های قرمز ایجاد می شود. تالاسمی بیماری ژنتیکی است و از مادر و پدر به فرزند منتقل می شود. تالاسمی طیف گسترده ای از خفیف تا شدید را نشان می دهد. اگر فرد مبتلا به نوع خفیف تالاسمی باشد ممکن است کم خونی خفیفی داشته باشد و یا هیچ علامتی را نشان ندهد. در موارد شدید بیماری فرد نیازمند تزریق خون دوره ای است. اگر هر دو زوج مبتلا به تالاسمی خفیف باشند توصیه می شود برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.( شکل 2 ) اگر mcv بالا باشد یعنی گلبول های قرمز بزرگتر از حالت نرمال هستند. در این حالت فرد مبتلا به کم خونی ماکروسیتیک تلقی می شود. کم خونی مگالوبلاستیک یکی از شایع ترین کم خونی های ماکروسیتیک است که در اثر کمبود ویتامین ب 12 ایجاد می شود.(3)

خون افراد مبتلا به تالاسمی

شکل 2 : گلبول‌های قرمز در افراد مبتلا به تالاسمی

در جواب آزمایش ازدواج اگر حجم گلبول‌های قرمز داماد پایین باشن، ممکن است وی مبتلا به تالاسمی مینور باشد از این رو حجم گلبول قرمز عروس نیز باید با آزمایش cbc بررسی شود. اگر mcv عروس بالا باشد، خون آنها بهم می‌خورد (این اصلاحی اشتباه از نظر علمی ولی در جامعه مصطلح شده است. ) اگر پایین باشد، خون عروس وداماد بهم نمی‌خورد. با این باید تفسیر جواب آزمایش ازدواج توسط پزشک صورت گیرد و مشاوره و توصیه‌های لازم به زوج داده می‌شود.


ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش خون و ادرار ازدواج خود را متخصص بشونید؟


آزمایش vdrl

آزمایش vdrl مخفف آزمایش بیماری های مقاربتی به منظور تشخیص بیماری سفلیس است که در آزمایش ازدواج انجام می‌گیرد. سفلیس یک بیماری منتقله از راه جنسی است بر اثر باکتری ترپونماپالیدوم است. این بیماری اغلب دهان یا نواحی تناسلی را آلوده می کند. آزمایش vdrl حضور آنتی بادی های برعلیه سفلیس را در بیمار بررسی می کند. آنتی بادی مولکول هایی هستند که در پاسخ به باکتری ها و عوامل خارجی توسط سیستم ایمنی ساخته می شوند.

تفسیر آزمایش vdrl

اگر نتیجه آزمایش منفی باشد یعنی آنتی بادی در نمونه دیده نشده و به مفهوم عدم ابتلا فرد به بیماری است. اگر نتیجه مثبت باشد احتمالا فرد مبتلا به سفلیس است. ( شکل 3 )در این صورت پزشک آزمایشات تکمیلی را برای تائید تشخیص درخواست می کند. اغلب آزمایش treponema pallidum antibody(FTA-ABS) برای تائید سفلیس درخواست می شود. این آزمایش حضور آنتی بادی اختصاصی سفلیس را با روش حساس و دقیق بررسی می کند.(4)

آزمایش-ازدواج-سفلیس-دکترلاندا

شکل 3 : با این حال در بسیاری موارد فرد مبتلا علائمی ندارد.

آزمایش اعتیاد
سومین آزمایش آزمایش اعتیاد است. در این آزمایش وجود ماده مخدر و یا مشتقات دفعی آن ها در ادرار بررسی می شود. در این آزمایش ده دسته از مواد اعتیاد آور پرکاربرد در ایران مورد بررسی قرار می گیرد . گاها سه یا پنج ماده پرکاربرد در آزمایش بررسی می شود.

شیشه یا مت آمفتامین (MET )

یک ماده مخدر صنعتی که بسیار اعتیاد آور است. این ماده می تواند با اولین بار مصرف نیز می تواند ایجاد وابستگی کند.

اکثرا به شکل کریستالی استفاده می شود اما شکل بلوری نیز دارد. مصرف طولانی مدت این ماده موجب تخریب عروق مغزی و هم چنین تخریب بخش تامین کننده شادی در مغز می شود و اوردوز آن موجب سکته مغزی و قلبی حتی مرگ خواهد شد. آزمایش اعتیاد می تواند این ماده را تا 2 تا 4روز بعد از مصرف در ادرار شناسایی کند.

آمفتامین(AMP )

آمفتامین یک محرک قوی سیستم ایمنی است. این ماده مشتقی جانبی از مت آمفتامین است که اولین بار در سال های 1800 ساخته شده است اما تا سال های 1930 عملکرد آن شناخته نشده بود و پس از آن برای درمان چاقی شدید و اختلالات بیش فعالی و بیماری adhd استفاده می شد اما با مشخص شدن اثر اعتیاد اوری آن حذف شد. این ماده موجب افزایش فعالیت مغزی و سرخوشی می شود.مصرف طولانی مدت آمفتامین موجب تغییر ساختر مغزی می شود به همین علت ترک آن سخت و زمانبر است.

مورفین (MOP)

مورفین یک داروی مسکن از اجزای اصلی تریاک ساخته شده که به علت ایجاد وابستگی ماده مخدر محسوب می شود.این دارو به شکل قرص شربت یا تزریقی به منظور تسکین درد های خفیف تا متوسط جراحی یا سرطان استفاده می شود.

مورفین بسیار اعتیاد آور است و به علت اثر آرام بخشی سیستم عصبی در ترکیب با سایر آرام بخش ها می تواند بسیارخطرناک باشد. الکل و بنزودیازپین ها دو ماده بسیار پر استفاده به همراه مورفین می تواند موجب ارام بخشی زیاد نارسایی تنفسی یا حتی کما شود. آزمایش اعتیاد می تواند بین 1 تا 4 روز می تواند در ادرار مورفین را شناسایی کند.
متادون (MTD )

متادون یک ماده مخدر صنعتی است که در پزشکی برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می شود. این ماده هم چنین در درمان معتادان تریاک مورفین مخصوصا هروئین و کراک هروئین استفاده می شود. اگر چه متادون برای ترک اعتیاد مناسب است خود می تواند ایجاد وابستگی اعتیاد شود و مصرف آن باید زیر نظر متخصص باشد. متادون مشابه مورفین و هروئین در مغز عمل می کند. آزمایش اعتیاد متادون را 2 تا 7 روز پس از مصرف شناسایی می کند.

تتراهیدرو کانابینول (THC )

این ماده در گیاه شاهدانه وجود دارد و مواد مخدردیگری نیز از این گیاه استخراج می شود از جمله علف بنگ ماری جوانا

این ماده بعنوان مسکن در پزشکی به صورت شربت و قرص وجود دارد و می تواند در صورت مصرف طولانی مدت ایجاد اعتیاد کند. از عوارض مصرف طولانی مدت این ماده کاهش توانایی حرکت در فرد است. آزمایش اعتیاد می تواند این ماده را یک تا چهار هفته بعد از مصرف در ادرار فرد شناسایی کند.

فنسیکلیدین PCP ) )

فنسیکلیدین به اختصار pcp نامیده می شود. این ماده هم چنین گرد فرشته نیز نامیده می شود. فنسیکلیدین اوایل به عنوان داروی هوشبری و درادامه به عنوان یک داروی شادی آور درمیان افراد رایج شد. این دارو اثرات توهم زا مشابه ال اس دی ایجاد می کند و موجب احساس سرخوشی و جدایی از محیط می شود.

مصرف این دارو موجب وابستگی می شود و مصرف بالای آن موجب حملات صرع و مرگ می شود. آزمایش اعتیاد می تواند این ماده راتا 8 روز بعد از مصرف در ادرار شناسایی کند.

بنزودیازپین‌ها BZO ))

بنزودیازپین ها دسته ای از دارو های آرام بخش است که در درمان اضطراب حمله های پانیک و صرع کاربرد دارد. دیازپام ˛آلپروزولام˛ کلرودیازپوکساید˛ لورازپام و اگزاسپام از دسته این داروها محسوب می شود.

مصرف طولانی مدت این دارو ها موجب وابستگی و اعتیاد به این دسته دارویی می شود و به همین دلیل مصرف آن ها باید زیر نظر پزشک باشد. اغلب این دارو برای درمان کوتاه مدت تجویز می شود. با آزمایش اعتیاد بسته به دوز مصرفی 2 تا 10 روز پس از مصرف در ادرار قابل شناسایی است.

فنوباربیتال ها BAR ) (

این مواد ازدسته آرام بخش و مهار کننده سیستم عصبی می باشند که در درمان بسیاری از بیماری های عصبی از جمله صرع کاربرد دارد. این دارو در واقع بر یک منتقل کننده پیام های عصبی به نام گابا اثر می کند که می تواند باعث وابستگی و اعتیاد در افراد می شود.

فرد به مرور زمان برای ایجاد اثرات میزان مصرف دارو را افزایش می دهد و وابسته می شود. مصرف زیاد این دارو می تواند موجب مسمومیت و کما حتی مرگ می شود. آزمایش اعتیاد می تواند اثرات مصرف فنوباربیتال ها را 2 تا5 روز پس از آخرین مصرف شناسایی کند.

اکستازی (MDMA )

اکستازی با نام شیمیایی 3و4 متیلن دی اکسید مت آمفتامین است که اختصارا mdma نامیده می شود. اکستازی یک داروی صناعی تحریک کننده اعصاب و توهم زا است. مصرف این قرص در جوانان اغلب به عنوان ماده توهم زا در پارتی ها رواج دارد که مصرف آن می تواند به وابستگی و اعتیاد منجر شود.

اعتیاد شدید به این قرص و عوارض ناشی از آن می تواند کشنده باشد عوارض متعددی از جمله سردرد و سرگیجه تا تشنج می نواند داشته باشد. مصرف این ماده در آزمایش اعتیاد تا 3 روز پس از مصرف در ادرار ردیابی می شود.

کوکائین (COC)

کوکائین در ایران بسیار گران است به همین علت در ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده مخدر با اثر بر سیستم عصبی عمل می کند. که همچنین کوک یا پودر نامیده می شود. کوکائین بسیار اعتیاد آور است و وابستگی روانی شدیدی ایجاد می کند.در گذشته کوکاکولا برای افزایش فروش و وابستگی کوکائین را به نوشابه ها اضافه می کرد که بعدا از فرمولاسیون آن حذف شد.(5)

اگر هر کدام یک از این موارد مثبت شود، ابتدا برای افتراق مثب کاذب شدن در اثر دارو، آزمایش دیگری به نام TLC را می‌توانید از آزمایشگاه درخواست کنید تا روی همان نمونه انجام دهند. اگر مجدد نیز مثبت شود در برگه‌ جواب آزمایش، مهر برجسته‌ای می‌خورد که فرد مثبت شده است (یعنی این ماده مخدر را مصرف می‌کند). زوج یا زوجه می‌تواند خود تصمیم بگیرد که علی رغم مثبت شدن همسر آینده خود می‌تواند با وی ازدواج کند با این حال دیگر حق ندارد در آینده به این دلیل (ابتلای همسر به اعتیاد ) از دادگاه درخواست طلاق کند.


ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش خون و ادرار ازدواج خود را متخصص بشونید؟


منابع:

1. https://www.emedicinehealth.com/complete_blood_count_cbc/article_em.htm

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/mcv-mean-corpuscular-volume/

3. https://www.healthline.com/health/vdrl-test#false-results

4. https://www.addictioncenter.com/

5- https://kithiv.ir/addiction_test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *