سونوگرافی, مادر و جنین

تفسیر اولین سونوگرافی بارداری

در اولین سونوگرافی بارداری چه اطلاعاتی حال می‌شود؟ در این مطلب می‌خوانید:

سونوگرافی یکی از روش های تشخیصی پزشکی بسیار پرکاربرد است که در حاملگی به منظور بررسی سلامت جنین و رشد و تکامل او انجام می‌شود. این آزمایش به درخواست پزشک در هر یک از سه ماه اول، دو و سوم حاملگی می‌تواند انجام شود.


ارسال جواب آزمایش

اکنون پزشک متخصص سونوگرافی شما را ببینند و برایتان تفسیر کنند ؟


تفسیر اولین سونوگرافی بارداری

اولین سونوگرافی بارداری معمولا بین هفته 6 تا 9 بارداری انجام می‌شود. البته این سونوگرافی صرفا با هدف تائید بارداری انجام و جنین بسیار کوچک است به صورتی که اجزای آن قابل مشاهده نیستند.

اغلب پزشکان بعد از هفته 6 ام سونوگرافی را درخواست می‌کنند. ساک حاملگی که یک کیسه حاوی مایع آمنیوتیک احاطه کننده جنین است از اواسط هفته چهارم دیده می‌شود و هم چنین ضربان قلب جنین در برخی موارد از هفته 5 یا 6 قابل تشخیص است. هر دو فاکتور مشاهده ساک حاملگی و ضربان قلب جنین تائید کننده حاملگی و زنده بودن جنین است. در اولین سونوگرافی موارد مختلفی دیگری نیز بررسی می شود. ازجمله:

· تائید بارداری

· بررسی ضربان قلب جنین

· بررسی حاملگی خارج رحمی

· بررسی حاملگی چند قلوئی (1)

انجام سونوگرافی در این بازه زمانی همیشه درخواست نمی‌شود و برخی از پزشکان سونوگرافی در هفته‌های اولیه را برای زنان با سابقه حاملگی پرخطر مثل خونریزی، درد شکمی و یا سابقه سقط یا نوزاد با ناهنجاری درخواست می‌کنند. اولین سونوگرافی بارداری می‌تواند به صورت ترانس واژینال انجام شود. در این نوع سونوگرافی یک پروب از طریق واژن وارد رحم شده و تصویربرداری می‌کند این روش سونوگرافی تصویر واضح تری از جنین را نصب به سونوگرافی شکمی، نشان می‌دهد.(2)

سایر مقالات مناسب شما

voice_961208

منابع:

1. https://www.whattoexpect.com/pregnancy/pregnancy-health/prenatal-testing-ultrasound/#:~:text=Most%20practitioners%20wait%20until%20at,'t%20always%20the%20case).

2. https://www.parents.com/pregnancy/stages/ultrasound/ultrasound-a-trimester-by-trimester-guide/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *