بیوشیمی

تفسیر آزمایش ویتامین دی

نتیجه آزمایش ویتامین د در افراد بزرگسال ˛ کودکان و زنان باردار مطابق زیر است.با مطالعه این مقاله بیشتر درباره تفسیر ویتامین د بدانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش ویتامین دی خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


ویتامینd ماده ای است که بدن برای ساخت و استحکام استخوان‌ها به آن نیازمند است. بدن فقط در حضور ویتامین d می تواند کلسیم˛ ماده اصلی استخوان ها˛ را از روده جذب کند. این ویتامین هم چنین در سیستم ایمنی˛ عملکرد عضلات و سلول ها نیز نقش دارد.

ویتامین د در مواد غذایی کمی شامل ماهی˛ قارچ˛ شیر و غلات غنی شده وجود دارد. سلول های پوستی بدن در مواجه با نور آفتاب می توانند این ویتامین را بسازند. مقدار ویتامین d که در سلول های پوستی ساخته می شود به فاکتور های مختلفی مثل مدت زمان مواجه با آفتاب˛ فصل˛ رنگ پوست و محل زندگی دارد. ضدآفتاب اگرچه از سرطان پوست پیشگیری می کند ولی تولید ویتامین د پوست را کاهش می دهد .اغلب افراد مسن به اندازه کافی نورآفتاب دریافت نمی کنند و نمی توانند ویتامین d کافی را جذب کنند در نتیجه در معرض کمبود این ویتامین هستند.

voice_951997

اگر پزشک شما به کمبود ویتامین د مشکوک باشد. آزمایش ویتامین د را درخواست می کند. این آزمایش خون˛ سطح ویتامین d خون را نشان می دهد.

کمبود ویتامین د موجب نرمی و شکنندگی استخوان ها می شود. این بیماری در کودکان راشیتیسم و در بزرگسالان استئومالاسی و استئوپورز نامیده می شود. هم چنین ویتامین د بالا می تواند موجب تجمع این ویتامین در بدن و مسمومیت شود.

تفسیر آزمایش ویتامین دی با توجه به سن˛ جنس و شرایط فرد متفاوت است و باید با پزشک مشورت شود. به طور کلی نتیجه آزمایش ویتامین د در افراد بزرگسال براساس جدول زیر تفسیر می شود:

آزمایش ویتامین دی باید چند باشد ؟

تفسیر آزمایش ویتامین د در بالغین

در کودکان تفسیر آزمایش ویتامین د مطابق جدول زیر است:

میزان نرمال ویتامین د در کودکان

تفسیر آزمایش ویتامین د در کودکان

در زنان باردار نیز براساس منابع علمی سازمان غدد درون ریز آمریکا مقدار 30 ng/mL و بالاتر را نرمال اعلام کرده است در حالی که آکادمی ملی پزشکی این کشور مقدار حداقل 20 ng/mL را بعنوان مقدار طبیعی در بارداری توصیه می کند. همچنین در مطالعه ای دیگر براساس محاسبات مدلسازی ریاضی مقدار بیشتر ار 40 ng/mL ویتامین در خون زنان باردار طبیعی اعلام شده است.

voice_181826

منابع:

1.https://www.medicalnewstoday.com/articles/normal-vitamin-d-levels#normal-levels

https://www.rch.org.au/clinicalguide/guideline_index/Vitamin_D_deficiency.2

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-vitamin-d/art-20363792.3

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *