عفونی

تفسیر آزمایش هپاتیت c

تفسیر آزمایش‌های روتین تشخیص HCV را در این مطلب مطالعه کنید:

هپاتیت cیک عفونت ویروسی است و می‌تواند موجب آسیب کبدی و عوارض دیگر شود. اغلب افراد مبتلا به هپاتیت c به فرم عفونت مزمن آن مبتلا می‌شوند. هپاتیت c درمان نشده می‌تواند عوارض متعددی از جمله آسیب کبدی، سیروز ( مرگ سلول‌های کبدی) و سرطان کبد را منجر شود. افراد مبتلا به این بیماری، ممکن است بدون علامت باشند و در حتی در سونوگرافی نیز آسیبی دیده نشود. در این افراد فقط انجام آزمایش می‌تواند ابتلا به این ویروس را مشخص کند.

آزمایش کبد

تفسیر آزمایش هپاتیت c

آزمایش آنتی بادی HCV برای بررسی مواجه با هپاتیت C استفاده می‌شود.

آنتی بادی مولکول پروتئینی است که سیستم ایمنی در مواجه با مواد خارجی مثل ویروس به خون آزاد می‌کند. آنتی بادی HCV در خون نشان می‌دهد فرد به ویروس هپاتیت HCV مبتلا شده است و این ابتلا ممکن است چند روز تا چند هفته قبل بوده باشد.

voice_787450

مقاله مرتبط: چگونه بفهمیم کبد سالم داریم؟


HCV antibody nonreactive

اگر آنتی بادی در نمونه خون فرد نباشدنتیجه آزمایش خون nonreactive گزارش می‌شود و به این معنی است که فرد درحال حاضر به هپاتیت مبتلا نیست.

HCV antibody reactive

اگر آنتی بادی در نمونه خون فرد وجود داشته باشد نتیجه به صورت reactive گزارش می شود. وجود آنتی بادی در خون لزوما به معنی ابتلا به هپاتیت c نیست. در این موارد، طبق صلاحدید پزشک برای بررسی بیشتر تست‌های تکمیلی درخواست می‌شود.

آزمایش HCV RNA

این آزمایش وجود ماده ژنتیکی، RNA ویروس هپاتیت را بررسی می‌کند. اغلب پزشک در صورت نتیجه مثبت آزمایش آنتی بادی بعنوان آزمایشی تکمیلی HCV RNA را درخواست می کنند. مولکول RNA نقش مهمی در تکثیر و چرخه زندگی ویروس دارد. تفسیر نتیجه تست HCV RNA به یکی از دو صورت زیر است:

· اگر HCV RNA در نمونه وجود داشته باشد، فرد مبتلا به هپاتیت Cاست.

· اگرHCV RNA در نمونه وجود نداشته باشد، یعنی فرد در گذشته به هپاتیت c مبتلا شده و بهبود یافته است و یا نتیجه تست قبلی ( بررسی آنتی بادی ) به صورت کاذب مثبت شده است.

درصورتی که جواب آزمایش هپاتیت سی شما مثبت شده است و یا مشکوک می‌باشد برای تفسیر آزمایش خون و مشاوره بیشتر به پزشک مراجعه کنید.


ارسال جواب آزمایش

تفسیر آزمایش هپاتیت خود را از پزشک متخصص بصورت اورژانسی بشنوید؟


voice_510763

منابع:

1. https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/HepatitisCTesting.htm

2. https://www.healthline.com/health/hepatitis-c-blood-test#treatment-outlook

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *