خون شناسی

تفسیر آزمایش خون ازدواج

آزمایش خون در ازدواج مشتمل بر دو آزمایشcbc و vdrl است . در این مطلب درباره‌ی جواب آنها بخوانید:

تفسیر آزمایش خون ازدواج

انجام آزمایش خون از موارد ضروری قبل از ازدواج و قبل از عقد باید انجام شود. در آزمایش ازدواج ، آزمایش خون و ادرار به منظور بررسی سلامت طرفین انجام می‌شود. در این بین، آزمایش خون مشتمل بر دو آزمایشcbc و vdrl است .

آزمایش CBC

CBC یک گروه از آزمایش‌ها به منظور بررسی سلول‌های خون است. خون از گلبول‌قرمز، گلبول سفید و پلاکت تشکیل شده است که این آزمایش انواع سلول‌های خونی را از نظر تعداد، شکل و ابعاد بررسی می‌کند و می‌تواند انواع بیماری‌ها از جمله عفونت،کم خونی و سرطان خونی را مشخص می‌کند.

یکی از شاخص هایی که در آزمایش cbc در آزمایش ازدواج مورد توجه واقع می‌شود شاخص mcv است. واژه mcv مخفف mean corpuscular volume به معنی متوسط حجم گلبول‌های قرمز است. گلبولهای قرمز در مغز استخوان ساخته شده و پس از بالغ شدن وارد جریان خون می‌شوند. این سلول‌ها در حالت نرمال اندازه مشخصی دارند. شاخص mcv میانگین ابعاد گلبول های قرمز را نشان می‌دهد.

در آزمایش ازدواج، cbc اغلب با هدف تشخیص تالاسمی برای عروس و داماد انجام می‌شود و از شاخص mcvبرای این تشخیص استفاده می‌شود. اگر mcv فرد پایین باشد یعنی گلبول‌های قرمز خون کوچکتر از حد نرمال هستند. این وضعیت می‌تواند نشان دهنده بیماری یا تغییرات فیزیولوژیک از جمله موارد زیر باشد:

• کم خونی فقرآهن
  • سایر انواع کم خونی ها
  • تالاسمی
  • حاملگی
  • و…(4)

اگر احتمال ابتلا فرد به کم خونی‌ها و دیگر فاکتور ها رد شود احتمالا فرد مبتلا به تالاسمی است.

تالاسمی یک بیماری خونی ارثی است که در آن اختلالی در ساخت هموگلوبین ایجاد شده است. این بیماری از بیماری‌های ژنتیکی شایع در ایران است که در صورت ناقل بودن هر دو فرد عروس و دادماد، ممکن است، فرزند آن‌ها مبتلا به نوع شدید و کشنده تالاسمی شود. در این بیماری بعلت کمبود هموگلوبین گلبول‌های قرمز عملکرد درستی ندارند و عمر کوتاه تری دارند. این RBC ها ابعاد کوچکتری در مقایسه با گلبول‌های قرمز نرمال دارند به همین علت در آزمایش CBC فرد MCV پایین است. (5)

اگر MCV داماد پایین باشد، این پارامتر در خون عروس نیز بررسی می‌شود. اگر ام سی وی خون خانم بالا باشد، این دو فرد می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند. اما اگر پارامتر mcv در عروس نیز مانند داماد پایین باشد، باید در ازدواج آنها احتیاط کرد چون ممکن است در آینده فرزندانی مبتلا به تالاسمی ماژور داشته باشند. اگر یکی از والدین مبتلا به تالاسمی مینور ( حامل ژن بیماری تالاسمی ) باشد و والد دیگر حامل ژن تلاسمی نباشد، فرزندان یا کاملا سالم و یا مبتلا به تالاسمی مینور می‌شود که باز هم از نظر ظاهری سالم هستند.

اگر هر دو والدین مبتلا به تالاسمی مینور ( حامل ژن بیماری ) باشند، ممکن است فرزند آنها، مبتلا به تالاسمی ماژور شود. تالاسمی ماژور کم خونی بسیار شدید است که فرد مبتلا نیازمند تزریق مکرر خون است. (6) در آزمایش ازدواج اگر ام سی وی فرد پایین باشد و ابتلا وی به کم خونی فقرآهن رد شود، پزشک برای بررسی احتمال ابتلا به تالاسمی، آزمایشات تکمیلی از جمله اندازه گیری هموگلوبین A2یا الکتروفورز هموگلوبین را درخواست می‌کند. آزمایشات تکمیلی با دقت بالایی می توانند ابتلای فرد به تالاسمی را مشخص کنند. پزشک مراکز آزمایش ازدواج، راهنمایی لازم را در این شرایط به طرفین می‌کنند.

ادامه تفسیر آزمایش خون ازدواج

آزمایش vdrl

این آزمایش خون به منظور تشخیص بیماری سفلیس انجام می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است. (1) منشا آن یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم است. ابتدا زخم بدون دردی در ناحیه تناسلی، دهان، دست و پا خود را نشان می‌دهد که در صورت عدم درمان در طولانی مدت، می‌تواند آسیب جدی به مغز، قلب و یا سایر ارگان‌ها وارد کند. با ورود باکتری عامل بیماری به بدن سیستم ایمنی بدن پروتئینی به نام آنتی بادی علیه آن می‌سازد. آزمایش VDRL وجود آنتی بادی برعلیه این باکتری را شناسایی می کند. (2)

تفسیر آزمایش VDRL به صورت زیر است:

· نتیجه منفی

نتیجه منفی به معنی نبود آنتی بادی در فرد و عدم ابتلا وی است.

· نتیجه مثبت

نتیجه مثبت به معنی ابتلا فرد به سفلیس است.

این آزمایش گاها دقیق نیست. در افراد مبتلا به عفونت HIV، بیماری خودایمنی یا پنومونی نیز آزمایش وی دی آر ال به طور کاذب مثبت نشان داده می شود. به همین علت در صورت مثبت شدن آزمایش VDRL پزشک آزمایشات تکمیلی را برای فرد درخواست می‌کند.

آزمایش FTA- ABS آزمایشی اختصاصی آنتی بادی سفلیس است که می‌تواند با دقت و حساسیت بالا وجود آنتی بادی را شناسایی کند و اغلب برای تائید تست VDRL مثبت درخواست می‌شود. (3)

سایر مطالب مناسب شما

1. https://www.healthline.com/health/vdrl-test

2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/syphilis/symptoms-causes/syc-20351756#:~:text=Syphilis%20is%20a%20bacterial%20infection,membrane%20contact%20with%20these%20sores