خون شناسی

بالا بودن monocyte در آزمایش خون

درباره‌ی دلایل بالا بودن مونوسیت در جواب آزمایش خون این مطلب بخوانید:

در آزمایش خونmonocyte ، یکی از انواع گلبول‌های سفید است که مشابه سایر سلول‌های سیستم ایمنی در از بین بردن عوامل مهاجم و بیماری‌زا در بدن نقش دارند. مونوسیت، MON یا monocyte از سلول‌های مهم سیستم ایمنی ذاتی است. سیستم ایمنی ذاتی اولین سطح محافظت سلولی بدن دربرابر عوامل بیماری‌زا است که به صورت عمومی به همه عوامل مهاجم، بدون افتراق آنها از یکدیگر، حمله می‌کند. ( شکل 1 )

مونوسیت-دکتر لاندا

شکل 1 : MON در لام خونی

مونوسیت‌ها در مغز استخوان تولید و به خون محیطی آزاد می‌شوند. عمر این گلبول‌ها در خون کوتاه و در حد چندروز است با این حال درصورت ورود به درون بافت‌ها، تبدیل به سلول ماکروفاژ و دندریتیک سل‌ می‌شوند ( که نقش مهمی در بلعیدن و از بین بردن باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا در درون بافت‌های بدن دارند) و می‌توانند تا ماه‌ها و گاها سالها زنده بمانند!

monocyte 5 تا 10 درصد گلبول های سفید بدن را در آزمایش CBC تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها در تنظیم هموستاز سلولی ( شرایط ثابت مورد نیاز سلول‌ها برای داشتن عملکردی مناسب ) و مبارزه با عفونت و بیماری های میکروبی نیز نقش دارند.

voice_481815

بالا بودن monocyte در آزمایش خون

افزایش و یا کاهش تعداد مونوسیت‌ها بسیار اهمیت دارد و می تواند نشان دهنده بیماری های التهابی،خونی و یا مرتبط با سیستم ایمنی باشد. وقتی تعداد monocyte در خون بالا می‌رود اصطلاحا مونوسیتوزیس نامیده می‌شود و به این معنی است که احتمالا بدن در حال مبارزه با یک عفونت است.

برخی بیماری هایی که موجب مونوسیتوز :

  • عفونت‌های ویروسی مثل مونونوکلئوز، اوریون و سرخک
  • عفونت‌های انگلی (شکل 2 )
  • بیماری‌های عفونی مزمن
  • توبرکلوزیس (سل )
انگل

شکل 2 : انگلی در روده انسان

تعداد بالای مونوسیت‌ها هم چنین علامت شایع بیماری نادر لوسمی میلومونوسیتیک است. در این سرطان که منشا مغز استخوانی دارد، تعدا بسیار زیادی مونوسیت تولید می‌شود. هم چنین بالا بودن monocyte در آزمایش خون در بیماری‌های اندوکاردیت ( عفونت ماهیچه های قلبی )، سفلیس ( یک بیماری منتقله جنسی )، بیماری کلاژن عروقی، سارکوئیدوز و برخی بیماری‌های سلول های خونی نیز مشاهده می‌شود. در این شرایط نگران نباشید و تنها با پزشک در این رابطه مشورت کنید.

voice_876485

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/absolute-monocytes#elevated-absolute-monocytes

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-to-know-about-high-monocyte-count

3. https://www.healthline.com/health/monocytes-high#causes-of-high-levels

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *