عفونی

آیا crp مثبت خطرناک است ؟

معنی positive در آزمایش خون crp را با مطالعه این مطلب بدانید:

پروتئین فعال c یا C-Reactive Protein ) crp ) یک شاخص وجود التهاب یا عفونت در بدن است. در هنگام بروز التهاب و عفونت سطح crp بالا می‌رود. این پروتئین به همراه سایر شاخص‌های التهاب مانند پروکلسیتونین و فریتین در تشخیص التهاب کاربرد دارند که، همه آنها در هنگام بروز التهاب افزایش می‌یابند. اغلب این پروتئین‌ها در کبد ساخته می‌شوند و در هنگام نیاز به گردش خون آزاد می شوند.

آزمایش سی آر پی - دکتر لاندا

شکل 1 : ساختار مولکول سی آر پی

پروتئین crp صرفا پزشک را از وجود عفونت در بدن آگاه می‌کند ولی درباره‌ی محل و منشا عفونت اطلاعاتی را در اختیار قرار نمی‌دهد. در حالت نرمال میزان CRP بسیار کم است. آزمایش crp مثبت به معنی افزایش آن در بدن و نشان دهنده حضور التهاب و یک عفونت است. (1) با این حال crp مثبت لزوما به معنی خطرناک بودن وضعیت بیمار نیست . تفسیر آزمایش سی آر پی فرد باید توسط پزشک و با در نظر گرفتن علائم بالینی، سطح WBC، ESR و … صورت ‌گیرد.

آزمایش crp به دو روش کمی و کیفی در آزمایشگاه انجام می‌شود. در روش کیفی آزمایش crp، صرفا وجود این پروتئین در خون بررسی می‌شود و نتیجه به صورت منفی ( مقدار ناچیز CRP و نبود عفونت در بدن ) و یا مثبت ( مقدار افزایش یافته CRP ) گزارش می‌شود. در روش کمی میزان پروتئین سی آر پی اندازه گیری می‌شود. نتیجه براساس واحد میلی گرم بر لیتر خون گزارش می‌شود.

آزمایش CRP مثبت خطرناک است ؟ crp مثبت یا به عبارتی افزایش یافته اغلب نشان دهنده وجود عفونت و التهاب در بدن است . این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و نیازمند آزمایشات تکمیلی برای تشخیص قطعی منشا عفونت و درمان آن است با این حال حتی یک سرماخوردگی ساده نیز می‌تواند باعث مثبت شدن آن شود ( پس بی‌دلیل نگران نشوید) . عدم درمان برخی از انواع عفونت‌ها که در آن سی آر پی نیز مثبت می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب به اندام‌ها و یا حتی در موارد سپتی‌سمی منجر به مرگ شود.

پزشکان اغلب آزمایش crp را به همراه دو آزمایش CBC و ESR برای تشخیص عفونت و بیماری برای فرد درخواست می‌کنند. crp مثبت می تواند نشان دهنده عفونت حادی از جمله موارد زیر باشد:

· عفونت باکتریایی جدی در ریه، مجاری ادرار، دستگاه گوارشی، پوست یا بقیه بخش‌های بدن

· عفونت قارچی یا ویروسی مانند کرونا

voice_532285

مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش کرونا


· بیماری‌های التهابی لگن

هم چنین در بیماری‌های التهابی مزمن در تشخیص اولیه، بازگشت بیماری یا تشدید آن یا ارزیابی کارایی درمان بیماری‌های زیر نیز کاربرد دارد:

· بیماری‌های التهابی روده ( IBD )

· برخی انواع آرتریت مثل آرتریت روماتوئید

· بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس یا واسکولیت(2)

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش Crp می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری‌های عروق و قلبی باشد، زیرا در این بیماری‌ها مخصوصا در آتروسکلروزیس (تصلب شرایین ) عوامل التهابی نقش دارند. (1) در مواقعی که سطح Crp طولانی مدت بالاست می‌تواند نشان دهنده یک بیماری التهابی مزمن عروقی باشد. از مهم ترین این بیماری‌ها تصلب شرایین است. در این بیماری تجمع چربی در دیواره عروق موجب تنگ شدن این عروق و در نهایت بیماری عروق کرونری می‌شود. این بیماری در نهایت موجب حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی قلبی خواهد شد. (3)( شکل 2 )

تصلب شرائین - دکتر لاندا

شکل 2 : در مواردی یکی از کاربرد‌های CRP پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی است.

علاوه بر التهاب و بیماری‌های عروقی آزمایش Crp مثبت می‌تواند نشان دهنده سوختگی، جراحت و یا سرطان باشد. (4)

CRP مثبت یا افزایش یافته الزاما به معنای عفونت و یا بیماری‌های قلبی و عروقی نیست. CRP در موارد زیر نیز افزایش پیدا می‌کند:

· در اواخر حاملگی

· افراد مصرف کننده قرص ضدبارداری

· افراد تحت درمان با داروهای هورمونی ( مثل استروژن )

· افراد چاق

آزمایش ESR نیز در هنگام بروز التهاب و عفونت در بدن افزایش می‌یابد با این حال افزایش crp سریع‌تر از ESR است و هم چنین در مقایسه با ESR پس از رفع التهاب نیز سریع‌تر کاهش می یابد. (5) در این شرایط در رابطه با تفسیر آزمایش خود با پزشک مشورت کنید.

voice_720939

منابع:

1. https://www.emedicinehealth.com/c_reactive_protein_blood_test_crp/article_em.htm

2. https://labtestsonline.org/tests/c-reactive-protein-crp

3. https://www.verywellhealth.com/what-to-do-when-your-crp-is-high-1745794

4. https://www.medicinenet.com/c-reactive_protein_test_crp/article.htm

https://labtestsonline.org/tests/c-reactive-protein

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *