بیوشیمی

آزمایش ویتامین d3 در بارداری

زنان باردار مبتلا به کمبود ویتامین د بیشتر در معرض خطر مشکلات حاملگی مثل پره اکلامپسی˛ دیابت˛ زایمان زودرس و نوزاد با وزن کم هستند.با مطالعه این مطلب بیشتر درباره آن بدانید:


ارسال جواب آزمایش

براحتی تفسیر آزمایش خون خود را از پزشکان دکتر لاندا بشنوید؟


ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است که عمدتا از روغن ماهی˛ شیرغنی شده و مکمل های غذایی تامین می شود. بدن می تواند در سلول های پوستی در مواجهه با آفتاب ویتامین د بسازد. فرم فعال ویتامین d3 در اثر واکنش های شیمیایی در کبد و کلیه از فرم اولیه ساخته می شود. فرم فعال شده ویتامین د در روده برای جذب کلسیم و هم چنین در رشد و جذب مواد معدنی لازم برای استخوان ها ضروری است.

voice_252915

آزمایش ویتامین d3 در بارداری برای تشخیص کمبود ویتامین د مادر بسیار اهمیت دارد. مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین d3 در زنان باردار مخصوصا در زنان با مواجه کم با نور خورشید˛ دارای پوست تیره و گیاهخوار شایع است.در این آزمایش میزانVit 25(OH)D3 که فرم پیش ساز ویتامین دی فعال یعنی Vit 1,25(OH)D3 اندازه گیری می‌شود. زنان باردار مبتلا به کمبود ویتامین د بیشتر از زنان باردار با ویتامین د کافی خطر مشکلات حاملگی مثل پره اکلامپسی(فشار خون حاملگی)˛ دیابت˛ زایمان زودرس و نوزاد با وزن کم دارند.( شکل 1 )

آزمایش ویتامین دی

شکل 1 : رابطه ویتامین دی با برخی از بیماری‌ها

ویتامین d3 مورد نیاز جنین و نوزادان تازه بدنیا آمده از مادر تامین می شود در نتیجه مادران با کمبود ویتامین د نوزادانی با کمبود این ویتامین خواهند داشت. در نوزادان کمبود ویتامین دی می تواند موجب اختلال در رشد استخوان ها و راشیتیسم(نرمی استخوان و خمیدگی آن) شود. هم چنین این نوزادان در دوران کودکی به آلرژی مبتلا خواهند شد.

میزان نرمال آزمایش ویتامین d3 در بارداری

سازمان غدد درون ریز آمریکا مقدار 30 ng/mL و بالاتر را در زنان باردار نرمال اعلام کرده در حالی که آکادمی ملی پزشکی این کشور مقدار حداقل 20 ng/mL را بعنوان مقدار طبیعی در بارداری توصیه می کند. همچنین در مطالعه ای دیگر براساس محاسبات مدلسازی ریاضی مقدار بیشتر ار 40 ng/mL ویتامین در خون زنان باردار طبیعی اعلام شده است.

بارداری

مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند موجب مسمومیت ویتامین د شود. میزان بالاتر از 150 ng/ml ویتامین d3 نشان دهنده مسمومیت است. این وضعیت بسیار خطرناک بوده و باید طبق صلاحدید پزشک درمان شود.

voice_98162

منابع:

1. https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/committee-opinion/articles/2011/07/vitamin-d-screening-and-supplementation-during-pregnancy

2. https://www.evidentlycochrane.net/vitamin-d-supplements-in-pregnancy-whats-the-latest-evidence/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *