بیوشیمی

آزمایش bilirubin

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، نوع نمونه، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش بیلیروبین بخوانید:

آزمایش بیلیروبین، مجموع و مستقیم

ناشتایی آزمایش: خیر.

نمونه آزمایش: خون.

مدت زمان تحویل آزمایش: دو ساعت تا یک روز

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

  • غربالگری و نظارت بر روند درمان بیماری های کبد
  • وجود علایم و نشانه های آسیب و بیماری کبد، انسداد مجرای صفراوی، آنمی همولیتیک، اختلال در متابلیسم، زردی (یرقان)، سابقه مصرف الکل، مسمومیت های دارویی، قرار داشتن در معرض ویروس هپاتیت.
voice_469118

شرح: بیلیروبین رنگدانه نارنجی _ زرد است که بصورت طبیعی زمانی که گلبول های قرمز مسن خون شکسته می شوند و از بین می‌روند (حاصل تجزیه هموگلوبین) ساخته می شود. bilirubin در کبد تغییراتی می‌یابد تا امکان حذف آن از بدن میسر شود. آزمایش Bilirubin Total شامل بیلی‌روبین محلول و نامحلول خون می‌باشد و آزمایش بیلی‌روبین مستقیم، بیلی‌روبین محلول در آب و قابل دفع می‌باشد که در کبد ساخته شده است.

روش: اسپکتروفتومتری (SP).

آزمایش‌های مرتبط: AST ،ALP،ALT، هپاتیتB، پادتن هپاتیتB، هپاتیت سی

محدودیت‌ها: قبل از انجام آزمایش از ورزش شدید خودداری کنید.

اهمیت: اندازه گیری های سطوح bilirubin در تشخیص و درمان بیماری‌های کبد، انسداد کیسه صفرا یا بیماری‌های خونی و آسیب به گلبول‌های قرمز استفاده می شود. سطوح این آزمایش ممکن است به دلیل مسمومیت دارویی، بیماری های کبدی مانند هپاتیت، بیماری ژیلبرت ( بیماری ژنتیکی کبدی که برخی خانواده ها دچار آن می شوند)، سیروز کبد( التهاب شدید کبد)، تنگی یا انسداد مجرای صفراوی، سرطان کیسه صفرا یا لوزالمعده، سنگ کیسه صفرا و آسیب به گلبول‌های قرمز خون مانند کم‌خونی داسی‌شکل و… افزایش یابد.

در نوزادان تازه متولد شده بدلیل تغییر نوع هموگلوبین نوزاد از نوع هموگلوبین جنینی (Hb F) به هموگلوبین بالغ (Hb A) و هچنین کبد تکامل‌نیافته نوزاد تازه متولد شده، سطح بیلی‌روبین افزایش می‌یاید که می‌تواند در بافت عصبی و مغز رسوب کند و باعث آسیب مغزی، عقب افتادگی ذهنی وکاهش شنوایی در نوزاد شود. علائم مربوط به بیلیروبین بالا شامل زردی، خستگی، خارش پوست، ادرار تیره و اشتهای کم و… می‌باشد.

تفسیر نتیجه آزمایش:

  • افزایش بیلیروبین غیر کونژوگه، یا بیلیروبین تام میتواند به علت آنمی همولیتیک، آنمی داسی شکل، آنمی پرنیشز (pernicious anemia) یا در اثر واکنش به تزریق خون باشد.
  • افزایش بیلیروبین کونژوگه ممکن است به دلیل انسداد در مجاری صفراوی، التهاب کبد (هپاتیت)، آسیب کبد، سیروز کبدی، واکنش های دارویی یا در اثر مصرف طولانی مدت الکل باشد.
  • پایین بودن سطح بیلیروبین، معمولا از نظر بالینی حائز اهمیت نیست.
  • سطح بیلیرون به طور طبیعی در مردان کمی بالاتر از زنان است.
  • ورزش شدید می تواند موجب افزایش سطح این ماده شود.
  • بیلیروبین در حالت طبیعی در ادرار یافت نمی شود، اما بیلیروبین کونژوگه محلول آب بوده و در صورت افزایش، از طریق ادرار از بدن دفع می شود.
  • وجود کونژوگه در ادرار معمولا نشان دهنده ی انسداد مجاری صفراوی، هپاتیت یا دیگر آسیب های کبدی است.

نام‌های جایگزین: بیلیروبین مستقیم و بیلیروبین غیر مستقیم، مجموع بیلیروبین، بیلی‌روبین کل، Bilirubin Total

سایر مقالات مناسب شما

voice_334003
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *