بیوشیمی

آزمایش ALP

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، نوع نمونه، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش Alkaline phosphatase بخوانید:

آلکالن فسفاتاز (ALP)

نیاز به ناشتایی: بهتر است. 8تا 10 ساعت.

نمونه آزمایش : خون

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: 1 روز

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

  • چکاپ عمومی
  • تشخیص و مانیتور کردن اختلالات کبد و استخوان
voice_858901

شرح: آزمایش آلکالین فسفاتاز ( ALP) سطح این آنزیم را اندازه‌گیری می‌کند که عمدتا در کبد ساخته می‌شود با این حال در استخوان‌، روده‌ و کلیه‌های شما نیز وجود دارد. در زنان باردار، ALP در جفت نیز تولید می‌شود. این آنزیم به شکستن پروتئین در بدن کمک می‌کند و بر اساس جایی از بدن که از آن سرچشمه گرفته است در فرم‌های مختلفی وجود دارد. (شکل 1)

روش: اسپکتروفتومتری.

آزمایش‌های مرتبط: AST، ALT، بیلی‌روبین توتال، بیلی‌روبین مستقیم

اهمیت: سطوح بالاتر از حد نرمال آن ممکن است در اثر هپاتیت، سیروز ( زخم )کبد، سرطان کبد، سنگ کیسه صفرا، یا انسداد مجاری صفراوی باشد. همچنین افزایش آلکالن فسفاتاز، ممکن است مربوط به بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند: نرمی استخوان، سرطان استخوان، و یا افزایش فعالیت غده پاراتیروئید باشد. داشتن سطح پایین‌تر از حد نرمال ALP نادر است اما می‌تواند نشان دهنده سوء تغذیه یا کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد.

تفسیر نتیجه: آزمایش

  • آلکالین فسفاتاز در بیماری های کبد (مانند هپاتیت، سیروز، سرطار کبد، انسداد مجاری صفراوی، داروهای مسموم کننده کبد) و بیماری های استخوان (مانند افزایش استخوان سازی در بیماری پاژه -paget's، روماتیسم مفصلی، ترمیم شکستگی) افزایش می یابد.
  • سطح ALP در بچه ها و نوجوانان در حال رشد بالاتر است.
  • آلکالین فسفاتاز در حاملگی افزایش می یابد.
  • سایر مواردی که ALP افزایش می یابد، عبارتند از: بیماری ویلسون، هموکروماتوز، چاقی، اختلالات متابولیکی، مقاومت به انسولین
  • در صورت بالا بودن مقدار آلکالین فسفاتاز، باید مشخص شود که آیا منشا آن بیماری کبد است یا استخوان، برای این منظور باید ایزوآنزیم های ALP شناسایی شوند.
  • اگر نتایج سایر آزمایش های پانل کبد هم غیرطبیعی باشند، افزایش آلکالین فسفاتاز نشان دهنده ی بیماری کبدی خواهد بود و اگر نتایج کلسیم و فسفر غیرطبیعی باشند، احتمال وجود ضایعه ی استخوانی مطرح می شود.
  • آزمایش های جی.جی.تی.-GGT- و نوکلئوتیداز5-5'-nucleotidase- برای افتراق بیماری کبد و استخوان به کار می روند. هر دوی این پارامترها در بیماری کبد افزایش می یابد.

نام‌های جایگزین: ALP، Alkaline phosphatase، ALK PHOS، ALKP

آنزیم آلکالن فسفاتاز

شکل 1 : این آنزیم هم اکنون درون کبد شما فعال است.

سایر مطالب مناسب شما

voice_398301
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *