خون شناسی

nrbc در آزمایش خون

Nrbc چیست ؟ رنج نرمال nrbc و دلایل وجود nrbc در آزمایش خون محیطی را در این مطلب بخوانید:

در فرایند بلوغ گلبول‌های قرمز (RBC )، سلول‌های پیش ساز آن ( سلول ان آر بی سی ) هسته خود را از دست می دهند و به RBC بالغ تبدلیل می‌شوند. این تغییر، توانایی حمل هموگلوبین و انعطاف پذیری را به گلبول‌ها قرمز می دهد.


بنر نگران جواب  هستی ؟ 300-100

Nrbc چیست ؟

گلبول NRBCگلبول قرمز نابالغی است که هسته دارد. این سلول برخلاف گلبول بالغ نمی‌تواند فشرده شود و از مغز استخوان به گردش خون وارد شود. ( شکل 1 )در افراد سالم و کودکان NRBC فقط در مغز استخوان ( محل تولید و بلوغ گلبول ها )دیده می‌شود. وجود این سلول در آزمایش cbc نشان دهنده اختلالی در سد بین خون و مغز استخوان و یا افزایش تولید گلبول‌های قرمز در خارج از مغزاستخوان است.

nrbc چیست ؟

شکل 1 : وجود ان آر بی سی در خون

voice_387598

رنج نرمال nrbc

این سلول‌ها به صورت تعداد NRBC در 100 گلبول سفید گزارش می‌شنود. در خون افراد بالغ نرمال هیچ گلبولNRBC وجود ندارد و تعداد آن باید 0 به ازای شمارش 100 گلبول سفید ( wbc ) باشد. وجود حتی یک NRBCدر شمارش 100 گلبول سفید هم می تواند نشان دهنده اختلال باشد و توسط آزمایشگاه گزارش و مورد توجه پزشک قرار می‌گیرد. وجود NRBC در آزمایش خون جنین یا نوزاد تازه متولد شده شایع است مخصوصا اگر تاخیر در رشد یا کمبود اکسیژن داشته باشد و رنج نرمال nrbc در نوزادان تازه متولد شده بین 0-10 سلول در ازای شمار 100 گلبول سفید می‌باشد.بیش از این تعداد افزایش یافته تلقی می‌شود و باید علل آن توسط پزشک بررسی شود.

نوزاد تازه متولد شده

دلایل وجود nrbc در آزمایش خون محیطی

· آسیب مغز استخوان

هنگامی که مغز استخوان آسیب ببیند، سد بین خون و استخوان ضعیف شده و گلبول های قرمز هسته دار وارد گردش خون می شوند. در لوسمی (سرطان مغز استخوان)، سل و برخی عفونت های قارچی مغز استخوان دچار آسیب می‌شود.

· تولید گلبول قرمز خارج از مغز استخوان

گاها در آسیب مغزاستخوان یا کم خونی بدن برای جبران کمبود گلبول قرمز خارج از مغز استخوان گلبول قرمز تولید می‌کند برای مثال در کبد یا طحال گلبول سازی انجام می‌شود.این اتفاق در لوسمی، متاپلازی میلوییدی ( آسیب مغز استخوان) و پلی سایتمی ورا (تولید بیش از حد RBC) دیده می‌شود.

· بیماری طحال

برخی اوقات این سلول‌ها در افراد نرمال وارد گردش خون می‌شوند. طحال، این سول‌ها را از خون جدا می‌کند. بیماری‌های طحال موجب نقص عملکرد این اندام می‌شود و گلبول های NBRC در خون باقی می‌مانند. در بیماری هایی مثل کم خونی، مالاریا، بیماری کلاژن عروق، سرطان‌های بدخیم و شیمی درمانی این حالت دیده می‌شود. وجود NRBC می‌تواند نشان دهنده نارسایی طحال باشد.

کمبود اکسیژن

همه انواع کم خونی توانایی گلبول قرمز در حمل اکسیژن به بافت های بدن را کاهش می دهد. این حالت موجب کمبود اکسیژن بافت‌ها یا اصطلاحا هیپوکسی می‌شود.در این حالت بدن خارج از مغز استخوان شروع به گلبول سازی می‌کند. علاوه بر کم خونی، هیپوکسی در اثر نارسایی قلبی و بیماری های ریوی نیز ایجاد می شود.

اگر در جواب آزمایش خون خود شاهد گزارش nrbc هستید، با پزشک در این رابطه مشورت کنید.

voice_259594

منابع:

1. https://www.sightdx.com/knowledge-center/nucleated-rbcs

2. https://labs.selfdecode.com/blog/nrbc/#:~:text=Nucleated%20red%20blood%20cells%20(NRBCs,CBC)%20indicate%20blood%20cell%20issues.

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *