خون شناسی

eo در آزمایش خون نشانه چیست ؟

سلولی پر از گرانولوسیت و آنزیم تخریب کننده میکروب‌ها… در این مطلب بیشتر دربا‌ره‌ی آنها بدانید:

eo در آزمایش خون نشانه چیست ؟

سلول‌های ائوزینوفیل‌ یکی از انواع گلبول‌های سفید ( wbc ) هستند که نقش مهمی در دفاع بدن بر علیه برخی از انواع عفونت‌ها ایفا می‌کنند. در جواب آزمایش خون، eoمخفف ائوزینوفیل‌ است. این گلبول‌ها در پاسخ آلرژی، آسم و عفونت‌های انگلی نقش دارند. بدن ائوزینوفیل‌‌ها را در مغز استخوان می‌سازد. بلوغ این سلول ها 8 روز طول می‌کشد.( شکل 1 )

ائوزینوفیل-دکترلاندا

شکل 1 : eo یی در خون شما!

ائوزینوفیل‌ دو نقش اصلی در بدن ایفا می‌کند:

voice_48906

· تخریب مواد خارجی

EOS‌ها مواد خارجی را می‌بلعند. برای مثال مواد خارجی مرتبط با عفونت‌های انگلی که توسط سیستم ایمنی نشان گذاری شده‌اند را احاطه کرده، وارد خود می‌کنند ( فاگوسیتوز) و از بین می‌برند.

· تنظیم التهاب

EO ‌‌ها در پیشبرد التهاب نقش دارند. التهاب خود، در کنترل و متمایز کردن ناحیه بیماری بمنظور مهاجرت سایر گلبول‌های سفید به ناحیه مشکل‌دار، سودمند است با این حال ممکن است، التهاب بیشتر از حد نیاز و لازم ایجاد شود، که این می‌تواند، موجب علائم دردناک، قرمزی،ورم و تخریب بافتی شود. eosinophil با ایجاد التهاب، در ایجاد علایم آسم و آلرژی نقش مهمی دارد.

آسم و ائوزینوفیل

شمارش اختصاصی انواع گلبول‌ها و درصد هر کدام نسبت به کل WBC با پارامتر diff در آزمایش سی بی سی مشخص می‌شود. تعداد انواع گلبول‌های سفید در بیماری‌های مختلف تغییر می‌کند. در یک فرد نرمال 1تا4 درصد از گلبول های سفید را eo تشکیل می‌دهد. برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌تواند موجب بالارفتن تعداد ائوزینوفیل‌ها شود مانند عفونت انگلی، بیماری‌های خود ایمنی، واکنش‌های آلرژیک، اگزما، آسم، آلرژی فصلی، لوسمی و … اگر eo در آزمایش خون شما بالا یا پایین است در رابطه با آن با پزشک مشورت کنید.

سایر مطالب مناسب شما

voice_844462

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/eosinophil-count-absolute

2. https://www.msdmanuals.com/home/blood-disorders/white-blood-cell-disorders/eosinophilic-disorders

3. https://www.mayoclinic.org/symptoms/eosinophilia/basics/causes/sym-20050752

4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/311601

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *