بیوشیمی

biochemistry در بارداری چیست ؟

این نوشته در جواب آزمایش بارداری شما به چه معنی است ؟ در این مطلب بخوانید :

biochemistryیا بیوشیمی به معنی زیست شیمی می‌باشد. زیست شیمی علمی است که به شناخت و بررسی واکنش‌های شیمیایی در موجودات زنده و ارگانیسم‌ها می‌پردازد. در آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایش‌ها با توجه به ماده اندازه‌گیری شونده و تکنیک آزمایشگاهی مورد استفاده به گروه‌های مختلفی تقسیم شده که شامل بیوشیمی (biochemistry)، خون‌شناسی ( hematology )، میکروب‌شناسی(Microbiology) ، هورمون شناسی ( hormone )، سرولوژی (serology)، ایمنولوژی (immunology)، بانک خون(blood bank) و … می‌شود.

biochemistry در بارداری چیست ؟

biochemistry در بارداری و جواب‌های آزمایش‌های پزشکی به معنی اندازه‌گیری پارامتر‌های شیمیایی مختلف با هدف تشخیص بیماری یا پیگیری درمان در فرد می‌باشد. در آزمایش‌های biochemistery به آنالیز بیوشیمیایی نمونه‌های مختلف بدن ( اغلب خون و ادرار ) پرداخته می‌شود. در این آزمایشات، با استفاده از واکنش‌های شیمیایی مختلف و دستگاهی به نام اسپکتروفوتومتر، میزان ترکیبات شیمیایی مختلف در بدن مانند قند، چربی، آنزیم‌ها ، پروتئین‌ها و … اندازه گیری می‌شود.

voice_257010

مقاله مرتبط: آزمایش paz چیست ؟


خون و ادرار پرکاربردترین نمونه های بخش بیوشیمی هستند. تکنیک هایی که در این بخش از آزمایشگاه استفاده می‌شود اغلب شامل اسپکتروفوتومتری، ایمونواسی، الکتروفورز و… است که برای تعیین غلظت موادی مثل گلوکز، چربی، آنزیم، الکترولیت‌ها، هورمون، پروتئین و… استفاده می‌شود.

نمونه‌های بخش بیوشیمی

· سرم: با سانتریفیوژ خون لخته شده سرم حاصل می شود سرم سلول های خونی و فاکتور های لخته کننده خون را در خود ندارد.

· پلاسما: با سانترفیوژ خون لخته نشده بدست می آید برخلاف سرم پلاسما فاکتور های لخته کننده خون قند الکترولیت ها مثل سدیم و کلسیم را دارد

· ادرار

· مایع csf مایع مغزی نخاعی

· عرق

· مو

· ناخن

· مدفوع

تست‌های بیوشیمیایی روتین

بیش از صدها آزمایش در بخش biochemistry آزمایشگاه قابل انجام است. در ادامه به مواردی که بیشتر انجام می‌شود اشاره می‌کنیم:

· قند ( BS )

· پروفایل چربی ( کلسترول، تری‌گلیسرید، اچ‌دی ال، ال‌دی‌ال )

· آنزیم ها ( شامل آنزیم‌های کبدی، قلبی، عضلانی، عصبی و … )

· هورمون (انواع مختلف هورمون‌های تیروئیدی، مغزی، پانکراس و … )

· الکترولیت ها ( سدیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و… )

این بخش از آزمایشگاه یکی از مهمترین بخش‌ها می‌باشد و به پزشک برای تشخیص بسیاری از اختلالات کمک می‌کند و گاها تنها راه تشخیص قطعی بیماری‌ها بخش بیوشیمی می‌باشد. سایر اصطلاحات مرتبط در جواب آزمایش:

voice_979458

منابع:

1. https://www.news-medical.net/life-sciences/Clinical-Chemistry-Tests.aspx

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *