پاتولوژی

Wbc در آزمایش اسپرم

در این مطلب درباره‌ی وجود گلبول سفید در جواب آزمایش اسپرم می‌خوانید:

WBC چیست؟

WBC یا گلبول‌های سفید، سلول­های سیستم ایمنی می­باشند که وظیفه محافظت از بدن دربرابر انواع عوامل بیماری­زا را برعهده دارند. این سلول‌ها در مغز استخوان تولید شده و در همان ­قسمت و یا در تیموس ( ارگانی در پشت استخوان جلوی سینه ) تغییرات لازم را برای تشخیص عوامل خودی از غیرخودی پیدا می­کنند. در ادامه این سلول ها وارد خون شده و درصورتیکه بخشی از بدن دچار عفونت شود، به آن قسمت هجوم می­‌برند تا با عوامل بیماری زا مبارزه کرده و سلامتی بدن را مجدد به دست آورند.

voice_707936

(2)

این سلول های در جنگ خود، مواد شیمیایی حاوی اکسیژن فعالی را آزاد می‌­کنند که ارگانیسم­ و ترکیباتی که باعث ایجاد بیماری شده‌­اند را هدف قرار داده و از بین می­‌برد. اما در شرایطی ممکن است این ترکیبات فعال بربافت­های سالم بدن ازجمله اسپرم نیز تاثیر گذاشته و باعث تخریب آن­ها شوند. (1) (2)

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم یا مایع منی، از اولین اقدامات در بررسی زوج های نابارور می­‌باشد که در آن سلامتی اسپرم­ها را از نظر تعداد، شکل و حرکت بررسی می‌­شود. معمولا پزشک، این آزمایش را در دو یا سه نوبت مجزا و با فاصله زمانی حداقل یک هفته‌­ای ( بین هر­دو نوبت ) درخواست می­‌کند تا تفسیر درستی از وضعیت اسپرم فرد صورت گیرد. (3)

Wbc در آزمایش اسپرم باید چند باشد ؟

بطور کلی وجود تعداد کمی Wbc در آزمایش اسپرم امری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد؛ اما درصورتی که تعداد این سلول‌های خونی در آزمایش اسپرم به بیش از یک میلیون در هر میلی­متر مایع منی (حدودا 10 تا 20 سلول در هر میدان دید میکروسکپی ) برسد، وضعیتی به نام pyospermia را به­ وجود میاورد که می‌تواند برعملکرد اسپرم­ها اثر منفی گذاشته و باعث نازایی شود. به عبارتی وجود بیش از حد گلبول­های سفید در مایع منی باعث تولید بیش­تر رادیکال‌های آزاد شده و تخریب غشا، حرکت و DNA اسپرم را به­ همراه دارد. (1) طبق مطالعات میزان شیوع افزیش wbc در آزمایش مردان نابارور بین 10 تا 20 درصد است.(4)

علت Wbc در آزمایش اسپرم

· عفونت

· التهاب

· مشکلات خود ایمنی (شرایطی که در آن بدن به اشتباه، به ارگان‌های خود حمله کرده و آسیب میزند.)

· بیماری­­های سیستمیک ( بیماری‌هایی که تمام بدن را درگیر می‌کنند.)

· انزال ناکافی و نادر

· استفاده از تنباکو، ماریجوانا و الکل

باید توجه کرد که عفونت‌های تناسلی می‌توانند از طریق ارتباطات جنسی منتقل شده و در باروری خانم‌ها مشکلات جدی و دائمی ایجاد کنند، بنابراین نیاز است افراد مبتلا به پیواسپرمیا تست ادرار داده و تا زمان مشخص شدن نتیجه، در ارتباطات جنسی خود از کاندوم استفاده کنند. (1)


مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش اسپرم


درمان:

اگر WBC در آزمایش اسپرم شما از رنج گفته شده بیشتر است، باید به پزشک مراجعه کرده و درصورت صلاحدید پزشک آنتی­ بیوتیک مصرف کنید. از درمان­های رایج دیگر، استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که می­‌تواند تعداد اسپرم را در مایع منی افزایش دهد. به علاوه راهکار­های زیر نیز می­توانند کمک کننده باشند:

· توقف استفاده از محصولات حاوی تنباکو

· پرهیز از مصرف مقدار زیاد الکل

· توقف استفاده از ماریجوانا

· انزال بیشتر

همچنین استفاده از مکمل­های آنتی ­اکسیدان مانند ویتامین E، C، Q10، گلوتاتیون و… نیز می‌­توانند اسپرم را دربرابر رادیکال­های آزاد شده توسط گلبول­های سفید حفظ کنند. توصیه می‌شود پس از سه ماه درمان، آزمایش مربوط به اسپرم را تکرار کرده و وضعیت تعداد WBC را مجدد بررسی کنید؛ اگر مشکل همچنان برطرف نشده باشد، اقدامات بعدی ازجمله کشت مایع منی، آزمایش آنتی بادی‌های علیه اسپرم، عکس برداری از مجاری ادراری تناسلی و… می‌تواند انجام شود. (1)(2) تفسیر آزمایش اسپرم خود را می‌توانید بصورت تخصصی از پزشکان دکتر لاندا بشنوید.

voice_824996

منابع:

1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15220-pyospermia

2. https://www.inviafertility.com/blog/blog/invia-fertility-specialists/kellyschorsch/white-blood-cells-in-semen/

3. https://www.healthline.com/health/semen-analysis

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7750580/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *