مادر و جنین

Toxic granulation در بارداری

نوتروفیل‌ها با هضم، غیرفعال و تخریب کردن عوامل بیماری زا از بدن محافظت می‌کنند. با این مطلب درباره‌ی نوع خاصی از این نوع سلول‌ها بیشتر بدانید:

Toxic granulation نوتروفیل هایی با گرانول های تیره تر و فراوان تر از نوتروفیل‌های عادی هستند. این گرانول‌ها عموما بزرگتر و فراوان تر از گرانول های معمولی هستد. این سلول ها اختصاصی بیماری خاصی نیستند و می‌تواند نشانه عفونت باکتریای التهاب یا مصرف دارو باشد. هم چنین این سلول ها در دوران حاملگی نیز گزارش می شوند.( شکل 1)

Toxic granulation در آزمایش خون

شکل 1 : توکسیک گرانولاسیون در نوتروفیل

voice_968887

نوتروفیل یکی از انواع گلبول‌های سفید است که در ترمیم بافت آسیب دیده و از بین بردن عفونت نقش دارند. نوتروفیل‌ها با هضم، غیرفعال و تخریب کردن عوامل بیماری زا از بدن محافظت می‌کنند. نوتروفیل ها در مغز استخوان تولید می‌شوند و حدود 55 تا 70 درصد گلبول های سفید در خون را تشکیل می دهند. در خون یک فرد نرمال بالغ بین 4500 تا 11000 سلول در هر میلیمتر مکعب وجود دارد.


ارسال جواب آزمایش

تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص زنان بشنوید؟


Toxic granulation در بارداری

در طول حاملگی بدن دچار تغییرات متعددی می شود. بدن مادر عوامل شیمیایی مختلفی را برای رشد و سلامت جنین ترشح می کند. از این تغییرات افزایش فعالیت مغز استخوان برای خون سازی است، در نتیجه این تغییرات فعالیت نوتروفیل‌ها نیز دچار تغییر شده و به فرم Toxic granulation در خون مشاهده می شوند. افزایش این سلول‌ها حین بارداری لزوما به معنی مشکل خاصی نیست و می تواند در اثر تغییرات فیزیولوژیک حین حاملگی باشد.

بارداری و توکسیک گرانولیشن

برای بررسی بیشتر و تفسیر نتایج، جواب آزمایش خود را با پزشک در میان گذاشته و با مطرح کردن علائم خود در مورد دلایل احتمالی و درمان لازم مشورت کنید.


مقاله مرتبط: آزمایش CBC چیست ؟


voice_622672

منابع:

1. https://www.biron.com/en/glossary/toxic-granulation/

2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323982#:~:text=Neutrophils%20are%20a%20type%20of,drug%20treatments%2C%20and%20genetic%20conditions.

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3422383/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *