خون شناسی

Mxd در آزمایش خون چیست ؟

در آزمایش خون Mxd یا Mix یا Mixed چیست؟ بعد از مطالعه این مقاله خواهید دانست…


ارسال جواب آزمایش

اکنون، تفسیر Mxd آزمایش خون خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟

voice_197854

در آزمایش خون CBC، به شمارش و بررسی سلول‌های خونی مختلف پرداخته می‌شود. در این آزمایش تعداد کل گلبول‌های سفید و درصد انواع آنها، تعداد گلبول‌های قرمز، هماتوکریت، هموگلوبین، تعداد پلاکت و شاخص‌هایی برای سنجش اندازه گلبول‌های قرمز و پلاکت گزارش می‌شود. CBC آزمایشی ساده و باارزشی است که اطلاعات زیادی را در اختیار پزشک قرار می‌هد.

دستگاه‌هایی که این آزمایش با آن انجام می‌شود دستگاه هماتولوژی نام دارد. مکانیسم این دستگاه‌ها به این صورت است که سلول‌های خونی را بر اساس اندازه و میزان مقاوت الکتریکی افتراق و شمارش می‌کند. اگرچه این دستگاه‌ها بسیار دقیق اند با این حال اگر دو سلول متفاوت، اندازه‌ای یکسان داشته باشند، نمی‌تواند این دو را از یکدیگر افتراق دهد و هر دو را یک سلول قلمداد می‌کند. حال برای کمتر کردن این مشکل در این گونه دستگاه‌ها، تمام سلول‌هایی که اندازه‌ای مشابه داشته‌اند با یک عدد گزارش می‌شود. (شکل یک)

images

شکل یک

سلول‌هایی که در خون، اندازه‌ا‌ی نزدیک بهم دارند شامل بازوفیل، مونوسیت و ائوزینوفیل هستند که گاها آنها را در جواب آزمایش با عنوان پارامتر Mxd گزارش می‌کنند. (1)

اگر در آزمایش شما پارمتر Mxd یا Mix یا Mixed بالا است به این معنی است که درصد یکی یا همه‌ی این سلول‌ها افزایش یافته است.

انواع دستگاه‌های هماتولوژی:

دستگاه هماتولوژی1
3دستگاه هماتولوژی

مقدار نرمال Mxd

این پارامتر، مجموع سلول‌های مونوسیت‌، ائوزینوفیل‌ و بازوفیل ها را در خون اندازه گیری می کند. نتایج به صورت mxd٪ بیان شده و دامنه طبیعی MXD در آزمایش خون بین 5٪ تا 10٪ در نظر گرفته می شود.(2)

Mxd در آزمایش خون مخفف چیست ؟

از نظر علمی مخفف monocytes–basophils–eosinophils mixed به معنی شمارش در آمیخته و مختلط سه نوع گلبول سفید مونوسیت، بازوفیل و ائوزینوفیل (1)


ارسال جواب آزمایش

اکنون، تفسیر آزمایش CBC خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟


voice_200496

منابع:

1- (onlinelibrary (New neovascular age-related macular degeneration

2- ( MXD Blood Test : Normal Range, Low And High Levels ) healthcheckup

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *